På Titanias hemsida har vi samlat informationsfilmer om våra verksamhetsområden till Dig som besökare.

Titanias informationsfilmer

Nedan har vi samlat länkar till samtliga våra informationsfilmer om stambyten, badrumsrenoveringar, relining med mera, för att Du som besökare på titania.se på ett enkelt sätt skall kunna ta till Dig all tillgänglig information. Adressen till denna sida är www.titania.se/filmer

Film om det av Titania nyproducerade bostadsområdet Tingstorget i Botkyrka kommun, i Alby. 

Överflygningsfilm Skogskvarteren, Arninge-Ullna Täby kommun där Titania skall bygga 109 bostäder med start hösten 2014

Einar Jansons föreläsning om stambyte med kvarboende. (Klicka här och sedan på bilden som kommer upp, så startar filmen efter 20-30 sekunder.)

Vattenläckage och vad man gör för att stoppa vattnet. 

Rensning av vattenlås för att ta bort stopp i handfatet. 

Instruktionsfilm för golvvärme T2. 

Relaterad information

Frågor och svar

  • Kan vi bo kvar i lägenheten under stambytet?

    Svar: Ja, det går att bo kvar i lägenheten under stambytet och vi tar hänsyn till detta så mycket som det går under projektet. Du får dock förbereda Dig på att boendet är annorlunda under tiden som projektet pågår, jämfört med i vanliga fall. Boendet kan dock underlättas mer eller mindre, beroende på hur mycket provisoriska installationer i form av tillfälliga toaletter, duschar, tvättmaskiner osv som fastighetsägaren har beställt från Titania för respektive projekt.

    Det vanliga är att Du som boende får hämta vatten utanför lägenheten och Titania försöker därför alltid att installera provisoriska diskhoar med kallvatten i trapphusen. Duscha och gå på toaletten får Du oftast göra fastighetens källare eller i en byggbod i så nära anslutning som möjligt till fastigheten. Beroende på om tvättstugan och de rör som leder till tvättstugan omfattas av stambytet, så kan det också vara så att den ordinarie tvättstugan är ur funktion under stambytet. 

    Delar av Din lägenhet kommer att vara inplastad för att skydda mot damm och arbetena bullrar mycket, speciellt i den inledande rivningsfasen. Det är också viktigt att Du som bor kvar tänker på att det pågår ett byggprojekt i fastigheten och att detta byggprojekt har en fastställd tidsplan som måste hållas i enlighet med avtalet mellan Titania och beställaren. Detta innebär att Du måste ge oss obegränsat tillträde till lägenheten och se till att inget hindrar arbetets utförande, oavsett om Du bor kvar i lägenheten eller inte under stambytet.

    Man skall komma ihåg att många boende som har möjlighet att ordna ett tillfälligt boende under tiden stambytet pågår, väljer att göra detta, för att undvika de besvär som det innebär att bo i en lägenhet som stambyts. 

    Sen beror det till stor del på om man gör ett traditionellt stambyte eller ett prefabricerat stambyte i fastigheten. Det traditionella stambytet tar 6-8 veckor / lägenhet att genomföra medan det prefabricerade endast 7-10 dagar / lägenhet. 

  • Hur mycket låter det under ett stambytesprojekt?

    Svar: Stambyten är bullersamma, framförallt i rivningsfasen och framförallt om man gör traditionellt stambyte där man river allt i badrummet. I det prefabricerade stambytet så behöver man inte riva alls lika mycket, vilket gör rivningsfasen blir betydligt kortare.

    Det låter alltid mycket när man t ex skall slå sönder ett betonggolv med en slaghammare eller kapa befintliga stammar av gjutgjärn. Vi använder dock moderna lågvibrerande maskiner och verktyg som är konstruerade för att alstra så lite ljud som möjligt och vidtar i övrigt de till buds stående medel för att minska graden av buller och andra störningar, för att minska obehag för de boende i största möjliga mån.

  • Kan man använda toaletten under stambytet?

    Svar: Vattnet i badrummen i lägenheterna som ingår i respektive etapp under stambytet, kommer att vara avstängt under hela etappen, vilket gör att det inte är möjligt att använda handfatet eller avloppet till toaletten. Detta går dock att lösa med så kallade provisoriska installationer av toaletter, som Titania ofta tillhandahåller i källaren eller i byggbodar på gatan, i så nära anslutning som möjligt till fastigheten.

    Nivån på service vad gäller provisorier för respektive projekt bestäms dock av vad fastighetsägaren, dvs bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania till det specifika projektet. Titania kan utföra stambyten med hög grad av service om detta efterfrågas från en fastighetsägare, som tycker att det är värt att betala lite mer för detta.

    Om Du som boende absolut vill ha tillgång till en toalett i lägenheten under stambytet, finns möjligheter att mot en avgift få en engångstoalett av papp placerad i lägenheten, som sedan töms av Titanias avfallsentreprenör enligt ett schema som är framtaget för respektive projekt. Tillsammans med toaletten får man även strö eller sågspån som hälls i toaletten, varje gång den används, för att undvika lukt. Det är ett fördelaktigt alternativ till Dig som t ex har svårigheter att ta Dig till provisoriska toaletter i fastighetens källare.   

  • Vad kan Titania göra för personer med funktionsnedsättning i samband med stambytet?

    Svar: Det är viktigt att Du så tidigt som möjligt innan stambytet börjar, har tagit upp speciella krav på service med fastighetsägaren där Du bor, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsvärden. På detta sätt vet fastighetsägaren vilka extratjänster de skall beställa från oss i samband med stambytet. Det är viktigt att ha lång framförhållning och tidigt informera, för att undvika förseningar eller missförstånd när stambytet väl börjar.

    Vi på Titania är vana av att ta hand om boende med speciella krav och kan bygga specialanpassade provisorier som gör att Du kan bo kvar i Ditt hem under projektet.

  • Hur kan jag skydda mina saker från damm och skador under stambytesprojektet?

    Svar: I de områden vi rör oss i lägenheten under stambytet, så lägger vi ut stötdämpande och vattentät skyddspapp så att golven skyddas mot skador. Vi skyddar även väggarna inom dessa områden med täckplast och vidtar övriga nödvändiga åtgärder. Vi är så försiktiga som det går med Dina saker under hela stambytet, men för att underlätta för oss att komma in och ut ur lägenheten med material och maskiner, så behöver Du flytta undan ömtåliga saker som finns i vår framkomlighetsväg och ställa dem i någon del av lägenheten som inte kommer beröras av stambytet eller badrumsrenoveringen. Se till att flytta sakerna, före det att arbetena skall påbörjas i just Din lägenhet. 

    Om Du själv rör Dig in och ut i lägenheten under stambytet, så är det viktigt att Du inte bryter de så kallade dammslussarna av skyddsplast som vi satt upp i dörröppningarna i lägenheten till de delar som inte berörs av arbetena. Vad det gäller damm så sprids tyvärr ändå alltid en viss del damm till övriga delar av lägenheten hur noga vi än täcker in. Det är tyvärr oundvikligt med dammspridning, men om Du vill täcka in mer, utöver det som Titania täcker in, så tillhandahåller vi gratis skyddsplast och tejp i samband med att arbetena startar i Din lägenhet. 

  • Hur mycket dammar det när man stambyter?

    Svar: Ett stambyte med badrumsrenovering genererar alltid stora mängder byggdamm, framförallt om man genomför stambytet med traditionell metod istället för med prefabricerade badrumsmoduler. Detta sker speciellt i rivningsfasen som pågår under ungefär de första två veckorna i varje etapp när det handlar om traditionellt stambyte, men dammande arbeten sker även i andra delar av etappen under stambytet.

    Vi vidtar alla de åtgärder vi kan för att hindra dammspridning, t ex monterar vi upp skyddsplast för dörröppningar, så kallade dammslussar och tejpar igen ventilationsöppningar i lägenheten för att hindra att damm sprids till områden där vi inte arbetar. Vi tillhandahåller även gratis skyddsplast och tejp till alla boende som vill täcka in speciella saker i sitt hem extra mycket.

    Trots detta kommer en viss del damm alltid att slinka igenom och därför bör man som boende vara beredd på att det kommer krävas en ordentlig städning av hela lägenheten när stambytet och badrumsrenoveringen väl är avslutade. 

  • Kan jag ha mina husdjur i lägenheten under stambytet?

    Svar: Dina husdjur får absolut befinna sig i lägenheten under stambytet, men Du måste tänka på att det är Ditt ansvar att skydda både hantverkarna som utför arbeten i lägenheten och Dina husdjur från skador eller olyckor, om husdjuren finns i lägenheten när arbeten utförs där. Detta kan Du göra genom att sätta upp en dörr eller motsvarande mot området där arbeten pågår så att husdjuren inte riskerar att skada sig på maskiner eller annat.

    Tänk också på att i rivningsfasen så är det mycket oväsen från maskiner och det dammar mycket, vilket kan vara stressande för vissa husdjur. 

  • Kommer man att ha vatten och avlopp i lägenheten så att man kan dricka, tvätta händerna och diska (men inte ha toa och kunna duscha)?

    Svar: Titania tillhandahåller som grundstandard en lösning med provisoriska diskhoar med kallvatten och avlopp ute i trapphusen på varje våningsplan under våra stambyten.

    Nivån på service vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. På vissa projekt väljer man att ha vatten och avlopp tillgängligt på ett ställe i lägenheten under stambytet. Detta leder dock till längre omloppstider och ger inte avsevärt högre bekvämlighet.

  • Kan man bada eller duscha under stambytet?

    Svar: Vattnet i badrummen i lägenheterna som ingår i respektive etapp under stambytet, kommer vara avstängt under hela etappen, vilket gör att det inte är möjligt att bada eller duscha i lägenheten eller använda avloppen. Detta går dock att lösa med så kallade provisoriska installationer av toaletter, duschar, tvättstugor osv, i eller i anslutning till fastigheten.

    Nivån på service under stambytet vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga, bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. Det vanligaste idag är att beställaren väljer att entreprenören bara skall tillhandahålla provisoriska toaletter, men om fastighetsägaren valt att även beställa andra provisorier, t ex duschar så brukar vi försöka placera dessa i källaren eller i någon tom lokal i fastigheten. Om detta inte är möjligt anordnas duschbodar utomhus, i så nära anslutning till fastigheten som möjligt, för att minska obehagen för de boende under stambytet.

    Titania kan även utföra stambyten med hög grad av service om detta efterfrågas av en beställare, som tycker att det är värt att betala lite mer för detta.

  • Hur långt i förväg får man veta om vattnet skall stängas i hela huset?

    Svar: Vi aviserar planerade avstängningar skriftligt i porten två dagar i förväg.

  • Vem skall vi boende vända oss till med praktiska frågor om stambytet?

    Svar: Det är i första hand alltid platschefen som är kontaktperson för allt det praktiska som rör stambytet och i andra hand projektets arbetsledare. 

    För kontaktuppgifter till platschefer och arbetsledare, se utskickad information inför stambytet, informationstavlan nere i porten eller t ex i hissen. Om kontaktuppgifterna inte framgår på något av dessa ställen, maila till info@titania.se

    Om Du inte vet vem som är platschef och arbetsledare för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på fastigheten där Du bor så finns all information Du behöver för att kunna kontakta både platschef och arbetsledare.  

  • Kan stambyteskillarna boka tid med mig när under dagen de utför arbeten hos mig?

    Svar: Tyvärr är det inte möjligt att detaljplanera arbeten i enskilda lägenheter på detta sätt. För att stambytet skall löpa smidigt och hålla uppsatta tidsplaner och följa avtalet som tecknats mellan Titania och beställaren, behöver Du som boende ge oss obegränsat tillträde till Din lägenhet, under tiden som stambytet pågår i fastigheten. 

    En av de första åtgärderna Titania vidtar, när vi påbörjar ett stambyte, är att vi byter ut låscylindrarna mot en s.k. byggcylinder i alla lägenhetsdörrar och övriga utrymmen i fastigheten. Byggcylindrarna sitter kvar under tiden som arbeten pågår i fastigheten. Det är dock inte alla dörrar som går att installera byggcylindrar i och i dessa låter man de ursprungliga cylindrarna sitta kvar.

    Den boende samt hantverkarna som skall utföra arbeten i lägenheten får en uppsättning nycklar var till lägenhetsdörren. På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för beställaren av stambytet.

  • Kommer mitt källar-/vindsförråd att påverkas av stambytet?

    Svar: Om vi måste få tillträde till Ditt källar-/vindsförråd i samband med stambytet, så kommer detta att aviseras i god tid innan, så att Du får möjlighet att tömma förrådet, innan arbetet  påbörjas där. 

  • Får jag använda avloppet under etapptiden under stambytet?

    Svar: Det är absolut förbjudet att använda avloppen i lägenheten under etapptiden när stambytet pågår och detta gäller samtliga avlopp för toalett, dusch, handfat i badrum samt diskbänk i kök samt övriga eventuella avlopp

    Ingen avisering kommer att ske när avloppen inte får användas, utan det råder generellt förbud under hela etapptiden att använda avloppen. Det är den boendes ansvar att hålla reda på när ens etapp i stambytet startas och avslutas med hjälp av tidsplanen som sitter uppe i trapphuset. Om Du som boende är osäker på när etappen som omfattar Din lägenhet påbörjas, ta kontakt med platschefen i första hand via mail, för att få besked.

    För kontaktuppgifter till platschefen, se Kontakta oss. Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på fastigheten där Du bor så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschef.  

    Om man som boende använder avloppen i lägenheten under etapptiden, kan det leda till skador, både fysiska på Titanias medarbetare, men även materiella på fastigheten, t ex i form av vattenskador. Samtliga kostnader som uppstår till följd av boende som använt avlopp trots förbud, kommer att belasta den boende. 

    Tillfälliga diskhoar med kallvatten kommer att finnas i trapphusen, som kan användas av boende under det att stambytet pågår.  

  • Om jag vill ha krokar m.m. uppsatta hur märker jag ut det?

    Svar: Krokar, speglar m.m. som Du vill ha uppmonterade i Ditt nyrenoverade badrum i samband med stambytet, märker Du själv ut på ritningen som sitter på insidan av ytterdörren till lägenheten, så kommer de sättas upp av hantverkarna utifrån Dina önskemål. Se till att märka ut exakt på ritningen där Du vill att kroken skall sitta, gärna med måttangivelse i höjd och bredd, för att vara säker på att kroken monteras exakt där Du vill. 

    Se även till att själva kroken, spegeln osv är lätt tillgänglig för hantverkaren, när det väl är dags att montera upp den, så att hantverkare slipper leta eller kontakta Dig. 

  • Hur gör jag för att starta igång och använda mitt nya värmegolv T2?

    Svar: Titania har tagit fram en instruktionsfilm för värmegolvet T2, så att Du som boende i fastigheter där vi genomfört stambyten eller badrumsrenoveringar, på ett enkelt sätt kan få svar på Dina frågor angående inställningarna av värmegolvet. 

  • Hur lång tid tar det för epoxyn att stelna när man relinar?

    Svar: Relining eller rörinfodring som det också kallas, är ett bra komplement till traditionella stambyten. Relining är en metod för att skapa ett nytt plaströr inuti det befintliga röret som man låter ligga kvar. Det nya plaströret skapas, genom att spruta in en mjuk strumpa av epoxy i det befintliga röret. När strumpan torkar så blir den lika hård som ett nytt plaströr och får samma livslängd, som om man bytt ut det befintliga röret mot ett helt nytt.

    Hur lång tid det tar för strumpan att stelna, beror bland annat på vad det är för temperatur i luften runt rören som relinas, vilken dimension det är på röret som skall relinas osv. Det kan ta allt från 4 till 24 timmar, men de som utför reliningen hos Titania gör vad de kan för att snabba på torkningsprocessen så mycket som möjligt. Det är viktigt för Titania att rören som relinas kan börja användas igen utan onödig fördröjning, så att problemen till följd av avstängda rör för boende och lokalhyresgäster blir så få som möjligt. 

  • Är relining en säker och beprövad metod?

    Svar: Ända sedan 1990-talet har man utvecklat och förfinat reliningsteknikerna och de är idag att betrakta som säkra och beprövade metoder, som är accepterade av både entreprenörer, byggkonsulter, kunder och myndigheter. 

    Läs mer om relining t ex i avsnittet Stambytets fördelar jämfört med andra metoder. 

  • Vad händer om dolda fel i det befintliga badrummet uppdagas under badrumsrenoveringen?

    Svar: Entreprenören som är kontrakterad för att utföra badrumsrenoveringen, åtar sig att utföra de arbeten som finns nedskrivna i arbetsåtagandet. Den bedömning som entreprenören tillsammans med beställaren, dvs Dig som kund, har gjort angående vad som skall göras, baseras på den information entreprenören haft tillgänglig vid utfärdandet av offert på arbetet. Om inget annat har framkommit förutsätts badrummet byggnadstekniskt vara konstruerat klanderfritt och sakna alla former av skador. Dolda fel i det befintliga badrummet som eventuellt uppdagas när badrummet väl börjat renoveras, såsom fuktskador, sprickbildningar i bärande delar, rörskador, felaktiga och idag ej godkända konstruktioner, bristfälligt underarbete osv kommer att innebära extra kostnader för Dig som kund att åtgärda.

    Vidare gäller att entreprenören står för extrakostnader som tillkommit p g a entreprenörens försumlighet. Har däremot extraarbete uppkommit som resultat av konstruktionsmässiga skäl som ligger utanför entreprenörens kontroll skall dessa ej anses ha orsakats av entreprenören och skall således bekostas av beställaren av badrumsrenoveringen. 

  • Görs det någon städning efter avslutad badrumsrenovering?

    Svar: Bortforsling av byggsopor och avfall samt avetablering av verktyg och maskiner sker när badrumsrenoveringen är avslutad. Kontinuerlig utsortering av verktyg etc som inte behövs under tiden som badrummet renoveras, sker ej. Om kontinuerlig sophämtning önskas debiteras detta som en extra kostnad.

    Finstädning, d v s dammsugning, moppning ingår inte i vårt arbetsåtagande, om ej annat har angetts i avtalet. Vi gör en byggstädning vilket innebär att vi tar med oss och forslar bort allt spillmaterial d v s tomma färgburkar, emballage etc.

    Som beställare bör man vara förberedd på att en badrumsrenovering dammar mycket och trots de åtgärder vi vidtar före badrumsrenoveringen påbörjas, med inplastning av dörröppningar och väggar, så tar sig lite damm alltid igenom. Detta betyder att Du som beställare, bör vara beredd på att behöva städa bostaden när badrumsrenoveringen är slutförd. 

  • När och hur kommer badrumsrenoveringen utföras?

    Svar: Vi åtar oss att utföra badrumsrenoveringen inom en utsatt och i avtalet överenskommen tid. Vi åtar oss däremot inte att vara på arbetsplatsen varje dag under tiden som vi renoverar badrummet. Ibland kan detta bero på torktider, men oftast är det på grund av att det är många olika hantverkare med olika specialiteter som är iblandade i den här typen av renoveringsarbeten. Dessa måste ofta bokas in 3-4 veckor innan den dag de skall vara på plats. Om t ex arbetet med rivning av ett befintligt golv går snabbare än beräknat kan det innebära att vi måste vänta in VVS-montören för att göra rördragningen innan vi kan lägga på det nya golvet. Detta betyder inte att det är något fel i planeringen, utan det är på det här sättet byggarbeten går till.

    Vi förväntar oss full tillgång till arbetsplatsen mellan 07.00-18.00 under byggtiden. Det ingår inte i vårt åtagande att informera kunden exakt mellan vilka tider vi kommer att arbeta under varje dag eller vem av oss som kommer att arbeta. Att renovera ett badrum eller att genomföra en större ombyggnad är inte samma sak som att montera ett skåp från IKEA, utan en liten detalj kan ta längre tid än man tror att ordna under en badrumsrenovering. Kanske får vi vänta på material, kanske tvingas vi hämta ett specialverktyg, kanske är någon hantverkare sjuk och vi tvingas skicka någon annan. Se därför hela byggtiden som en tid då hantverkare kommer att gå in och ut ur Din bostad.

    Titania arbetar dels med egna anställda och dels med underentreprenörer. Vi har anställda VVS-montörer, plattsättare, snickare, elektriker osv, men vi tar även vid behov in underentreprenörer från vårt nätverk av firmor som vi har arbetat med tidigare. Titania är fullt ansvarigt för de arbeten som utförs i Ditt badrum, oavsett om de utförs av våra egna anställda eller av underentreprenörer. 

    Alla våra medarbetare är skickliga yrkesmän med utbildningar, behörigheter och certifikat inom svenska byggtekniker. Vissa av oss är från andra EU-länder och pratar inte svenska, i dessa fall finns alltid en arbetsledare som är svensktalande för att se till att kommunikationen fungerar med Dig som kund.

    Om Du har några frågor på ovanstående, prata med Din kontaktperson på Titania, som kan besvara allt Du undrar. 

  • Vilka förberedelser krävs av mig som kund före badrumsrenoveringen påbörjas?

    Svar: För att badrumsrenoveringen skall kunna genomföras på ett smidigt sätt med hög kvalitet på slutresultatet, krävs att Du som kund förbereder Dig och Din bostad inför badrumsrenoveringen. 

    Intäckning och inplastning

    I arbetet som vi åtar oss avseende badrumsrenoveringen, ingår att lägga ut skyddspapp för att skydda golvbeklädnader mot skador samt inplastning av väggar och dörröppningar till övriga delar av bostaden för att försvåra dammspridning under tiden som badrummet renoveras. Vi försöker i möjligaste mån se till att hålla dörrar och fönster stängda för att undvika dammspridning, men om Du som kund vill minska dammspridningen ytterligare eller har tillhörigheter som är extra känsliga för damm, så bör Du täcka in dessa med t ex plast, innan arbetena i Din bostad påbörjas.

    Flyttning befintliga möbler

    Flyttning eller demontering av befintliga möbler för att vi skall kunna utföra vårt arbete ingår inte i vårt arbetsåtaganden och kommer att debiteras extra till Dig som kund, om vi måste utföra dessa arbetsmoment i samband med badrumsrenoveringen.  Flytta därför undan möbler och dylikt innan projektet börjar, så att vi kommer fram när det är dags för byggstart.

    Nycklar och vattenavstängning

    Det är kundens skyldighet att förse oss med extra nycklar och eventuella larmkoder osv för att vi skall få tillgång till bostaden för att kunna utföra vårt arbete. Om badrumsrenoveringen innebär att vi måste stänga av vattnet i hela eller delar av en större fastighet åligger det kunden att förse oss med nycklar eller information om vem som skall kontaktas om detta. Det kan t ex vara styrelsen i bostadsrättsföreningen, fastighetsbolaget eller fastighetsskötare, som skall informeras innan vattnet i fastigheten får eller kan stängas av. 

    Ritning

    Om arbetet med att renovera badrummet involverar specialsättning av kakel, ombyggnation, flyttning av fast inredning (exempelvis WC-stol eller tvättställ) eller montering av inventarier åligger det kunden att tillhandahålla entreprenören en exakt ritning (ingen ungefärlig skiss) på var dessa skall monteras. Det är viktigt att vi har all information innan arbetet startar eftersom t ex förstärkningar av väggar där inventarier skall hänga, dragning av el och rör måste göras innan plattsättningen kommer igång. Att ändra en detalj när arbetet är långt framskridet kan bli mycket kostsamt för Dig som kund.

    Vi får ofta frågan om hur exakt ritningen egentligen behöver vara. Svaret på den frågan är att det beror helt på hur viktiga detaljer är för Dig. Finns bara en bristfällig skiss kommer vi att göra konstruktioner enligt branschpraxis Om ingen skiss finns över exempelvis en gipsinbyggnad av rör så kommer vi att konstruera denna utefter vad vi ser som enklast och bäst vilket ofta är vad kunden har tänkt sig, men i enstaka fall kan innebära problem. Kunden kanske t ex kommer på att han skulle ha en spegel som upptar hela väggen och vi måste specialbygga gipsinbyggnaden för detta. 

    Det är kundens ansvar att tänka efter före vi börjer renovera badrummet när det gäller dessa saker, för det är endast kunden som vet hur han/hon vill ha sitt badrum när det väl är färdigt. Slutresultatet blir ofta bättre om man har tänkt till före, vilket gör att man även slipper onödiga extrakostnader, eftersom alla kostnader till följd av kundens bristande ritningar, belastas kunden.

    Det bästa för att undvika missförstånd är därför att man som kund har en komplett, tydlig och måttsatt ritning, som man överlämnar till arbetsledaren, när arbetet påbörjas med att renovera badrummet. 

    Checklista och byggstart

    Till avtalet bifogas en checklista för t ex färg på fog, sättning av speciella mönster som Du skall fyll i och ge till arbetsledaren vid byggstart, så att denne vet på ett tidigt stadium hur slutresultatet skall se ut.

    Om inget annat har sagts, så startar arbetet 07.30 på utsatt dag för byggstart.

    För frågor på ovanstående, prata med Din kontaktperson på Titania. 

  • Kan jag ha mina husdjur i lägenheten under badrumsrenoveringen?

    Svar: Dina husdjur får absolut befinna sig i lägenheten under badrumsrenoveringen, men Du måste tänka på att det är Ditt ansvar att skydda både hantverkarna som utför arbeten i lägenheten och Dina husdjur från skador eller olyckor, om husdjuren finns i lägenheten när badrummet renoveras. Detta kan Du göra genom att sätta upp en dörr eller motsvarande mot området där arbeten pågår så att husdjuren inte riskerar att skada sig på maskiner eller annat.

    Tänk också på att i rivningsfasen så är det mycket oväsen från maskiner och det dammar mycket, vilket kan vara stressande för vissa husdjur. 

  • Hur mycket dammar det när man renoverat ett badrum?

    Svar: En badrumsrenovering genererar stora mängder byggdamm. Detta sker speciellt i rivningsfasen, men dammande arbeten sker även senare. Golven i bostaden täcks in för att skydda dessa och väggar och dörröppningar till övriga delar av lägenheten täcks in för att försvåra dammspridning under tiden vi renoverar badrummet. Om man som kund vill täcka in även möbler och andra tillhörigheter med skyddsplast för att försvåra dammspridning, så ligger det på kundens ansvar att göra detta.

    Här finns mer information om "Hur en badrumsrenovering går till i praktiken." 

  • Hur gör jag för att starta igång och använda mitt nya värmegolv T2?

    Svar: Här kan Du se Titanias instruktionsfilm för värmegolv T2 och få svar på många av Dina frågor kring inställningar och användande. 

  • Hur mycket låter det under en badrumsrenovering?

    Svar: Badrumsrenoveringar kan vara bullersamma, framförallt i rivningsfasen. Det beror lite på vad och hur mycket man skall renovera i badrummet. Det låter t ex alltid mycket när man skall slå sönder ett betonggolv med en slaghammare för att komma åt befintliga rören i golven eller kapa befintliga rör av gjutgjärn.

    Vi använder dock moderna lågvibrerande maskiner och verktyg som är konstruerade för att alstra så lite ljud som möjligt och vidtar i övrigt de till buds stående medel för att minska graden av buller och andra störningar, för att minska obehag för Dig som kund i största möjliga mån.

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält