Stambyte Brf Gref Ture

Titania stambyter och renoverar badrum och WC i Brf Gref Tures fastighet från 1886.

Titania har fått förtroendet att stambyta och utföra renoveringsåtgärder i denna gamla fastighet. Fastigheten är ursprungligen uppförd 1886 och innehåller många fina tidstypiska detaljer varför varsamhet krävs i utförandet. Titanias åtgagande innefattar bland annat: 

Renovering av samtliga WC och våtrum i lägenheter, lokaler och allmänna utrymmen samt utbyte av vatten- och avloppsinstallationer i samtliga kök och pentryn.

Utbyte och komplettering av el-, vatten-, och avloppsinstallationer med därtill hörande demontering och återställningsarbeten.

Tillvalsförsäljning enligt tillvalslista.

Tillhandahållande av provisoriska duschar och toaletter.

Fakta om projektet

Här finns projektet:

Status:

Avslutad

Projekttyp:

Stambyten, Badrumrenoveringar

Projektstart:

10 januari 2011

Projektslut:

Planerat 10 juni 2011

Storlek:

28 st bostadsrätter

Liknande projekt

Info för boende, hyresgäster och leverantörer

För information gällande tillval, tidsplaner och andra praktiska frågor, vänligen kontakta platschef. 

Relaterade frågor och svar

  • Vem vänder jag mig till om jag har synpunkter på utförandet av mitt badrum under stambytet?

    Svar: På de stambytesprojekt som vi utför, rekommenderar vi alltid beställaren, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget, att ta in en oberoende auktoriserad besiktningsman, för att i slutet av projektet genomföra en besiktning av utfört arbete. På detta sätt får fastighetsägaren ett kvitto från en utomstående och branschkunnig part, på att arbetena under stambytet är korrekt utförda.

    Du som boende är välkommen att närvara vid besiktningen av Ditt badrum och övriga arbeten i Din lägenhet och Du får då framföra Dina eventuella synpunkter, så får besiktningsmannen avgöra om det är något som skall rättas till av entreprenören eller om utfört arbete uppfyller gällande krav och regler.

  • När väl min lägenhet är klar, påverkas jag något mer av att stambytet pågår i huset?

    Svar: Ja, det kan hända att Du påverkas av arbetena med stambytet som pågår i resten av fastigheten, trots att Din lägenhet redan är stambytt och badrumsrenoveringen är slutförd. Du kan påverkas t ex när vi måste stänga av vatten eller elsystem centralt i fastigheten när större samlingsinstallationer skall åtgärdas. Detta handlar oftast om kortare avstängningar som aviseras skriftligt i förväg i porten, för att minska olägenheterna i samband med dessa avstängningar för de boende.

  • Mellan vilka tider jobbar ni i lägenheten?

    Svar: Vi vill gärna ha tillgång till lägenheterna vardagar kl. 07.00-18.00 och lördagar kl. 09.00-16.00 under tiden som stambytet pågår i fastigheten. Detta betyder dock inte att vi arbetar i just Din lägenhet under alla dessa timmar varje dag. Som alla byggföretag lägger vi upp arbetena så att det blir så bra som möjligt för de boende samtidigt som vi måste hålla oss inom våra ekonomiska ramar samt avtalet som tecknats med beställaren.

  • Hur lång tid tar det att genomföra renoveringsarbeten inne i min lägenhet?

    Svar: Detta framgår av tidsplanen som är specifik för varje stambytesprojekt, men generellt brukar man säga att ett traditionellt stambyte tar 6-8 veckor per lägenhet inklusive badrumsrenoveringen. 

    Det prefabricerade stambytet går betydligt snabbare och tar cirka 7-10 dagar per lägenhet.

    Titania utför både traditionellt och prefabricerat stambyte. 

  • Hur lång tid tar ett stambytesprojekt som omfattar en hel fastighet?

    Svar: Hur lång tid det tar att genomföra ett stambyte beror på många faktorer. T ex hur många lägenheter som finns i fastigheten, hur många av lägenheterna som skall stambytas, om man använder sig av traditionellt metod eller om man gör ett prefabricerat stambyte, hur många som skall relinas, hur mycket tillval de boende gör i sina badrum, vilka arbeten som skall utföras i resten av fastigheten, etc. 

    Som exempel kan man säga att en fastighet med 6 våningar och 50 lägenheter brukar ta ca 6 månader att stambyta traditionellt  inklusive badrumsrenoveringar.

    Ett prefabricerat stambyte tar betydligt kortare tid, då varje badrum bara tar 7-10 dagar att stambyta, jämfört med 6-8 veckor per lägenhet i ett traditionellt stambyte. 

    Titania genomför både traditionella och prefabricerade stambyten. 

  • Kan vi bo kvar i lägenheten under stambytet?

    Svar: Ja, det går att bo kvar i lägenheten under stambytet och vi tar hänsyn till detta så mycket som det går under projektet. Du får dock förbereda Dig på att boendet är annorlunda under tiden som projektet pågår, jämfört med i vanliga fall. Boendet kan dock underlättas mer eller mindre, beroende på hur mycket provisoriska installationer i form av tillfälliga toaletter, duschar, tvättmaskiner osv som fastighetsägaren har beställt från Titania för respektive projekt.

    Det vanliga är att Du som boende får hämta vatten utanför lägenheten och Titania försöker därför alltid att installera provisoriska diskhoar med kallvatten i trapphusen. Duscha och gå på toaletten får Du oftast göra fastighetens källare eller i en byggbod i så nära anslutning som möjligt till fastigheten. Beroende på om tvättstugan och de rör som leder till tvättstugan omfattas av stambytet, så kan det också vara så att den ordinarie tvättstugan är ur funktion under stambytet. 

    Delar av Din lägenhet kommer att vara inplastad för att skydda mot damm och arbetena bullrar mycket, speciellt i den inledande rivningsfasen. Det är också viktigt att Du som bor kvar tänker på att det pågår ett byggprojekt i fastigheten och att detta byggprojekt har en fastställd tidsplan som måste hållas i enlighet med avtalet mellan Titania och beställaren. Detta innebär att Du måste ge oss obegränsat tillträde till lägenheten och se till att inget hindrar arbetets utförande, oavsett om Du bor kvar i lägenheten eller inte under stambytet.

    Man skall komma ihåg att många boende som har möjlighet att ordna ett tillfälligt boende under tiden stambytet pågår, väljer att göra detta, för att undvika de besvär som det innebär att bo i en lägenhet som stambyts. 

    Sen beror det till stor del på om man gör ett traditionellt stambyte eller ett prefabricerat stambyte i fastigheten. Det traditionella stambytet tar 6-8 veckor / lägenhet att genomföra medan det prefabricerade endast 7-10 dagar / lägenhet. 

  • Hur mycket låter det under ett stambytesprojekt?

    Svar: Stambyten är bullersamma, framförallt i rivningsfasen och framförallt om man gör traditionellt stambyte där man river allt i badrummet. I det prefabricerade stambytet så behöver man inte riva alls lika mycket, vilket gör rivningsfasen blir betydligt kortare.

    Det låter alltid mycket när man t ex skall slå sönder ett betonggolv med en slaghammare eller kapa befintliga stammar av gjutgjärn. Vi använder dock moderna lågvibrerande maskiner och verktyg som är konstruerade för att alstra så lite ljud som möjligt och vidtar i övrigt de till buds stående medel för att minska graden av buller och andra störningar, för att minska obehag för de boende i största möjliga mån.

  • Kan man använda toaletten under stambytet?

    Svar: Vattnet i badrummen i lägenheterna som ingår i respektive etapp under stambytet, kommer att vara avstängt under hela etappen, vilket gör att det inte är möjligt att använda handfatet eller avloppet till toaletten. Detta går dock att lösa med så kallade provisoriska installationer av toaletter, som Titania ofta tillhandahåller i källaren eller i byggbodar på gatan, i så nära anslutning som möjligt till fastigheten.

    Nivån på service vad gäller provisorier för respektive projekt bestäms dock av vad fastighetsägaren, dvs bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania till det specifika projektet. Titania kan utföra stambyten med hög grad av service om detta efterfrågas från en fastighetsägare, som tycker att det är värt att betala lite mer för detta.

    Om Du som boende absolut vill ha tillgång till en toalett i lägenheten under stambytet, finns möjligheter att mot en avgift få en engångstoalett av papp placerad i lägenheten, som sedan töms av Titanias avfallsentreprenör enligt ett schema som är framtaget för respektive projekt. Tillsammans med toaletten får man även strö eller sågspån som hälls i toaletten, varje gång den används, för att undvika lukt. Det är ett fördelaktigt alternativ till Dig som t ex har svårigheter att ta Dig till provisoriska toaletter i fastighetens källare.   

  • Vad kan Titania göra för personer med funktionsnedsättning i samband med stambytet?

    Svar: Det är viktigt att Du så tidigt som möjligt innan stambytet börjar, har tagit upp speciella krav på service med fastighetsägaren där Du bor, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsvärden. På detta sätt vet fastighetsägaren vilka extratjänster de skall beställa från oss i samband med stambytet. Det är viktigt att ha lång framförhållning och tidigt informera, för att undvika förseningar eller missförstånd när stambytet väl börjar.

    Vi på Titania är vana av att ta hand om boende med speciella krav och kan bygga specialanpassade provisorier som gör att Du kan bo kvar i Ditt hem under projektet.

  • Hur kan jag skydda mina saker från damm och skador under stambytesprojektet?

    Svar: I de områden vi rör oss i lägenheten under stambytet, så lägger vi ut stötdämpande och vattentät skyddspapp så att golven skyddas mot skador. Vi skyddar även väggarna inom dessa områden med täckplast och vidtar övriga nödvändiga åtgärder. Vi är så försiktiga som det går med Dina saker under hela stambytet, men för att underlätta för oss att komma in och ut ur lägenheten med material och maskiner, så behöver Du flytta undan ömtåliga saker som finns i vår framkomlighetsväg och ställa dem i någon del av lägenheten som inte kommer beröras av stambytet eller badrumsrenoveringen. Se till att flytta sakerna, före det att arbetena skall påbörjas i just Din lägenhet. 

    Om Du själv rör Dig in och ut i lägenheten under stambytet, så är det viktigt att Du inte bryter de så kallade dammslussarna av skyddsplast som vi satt upp i dörröppningarna i lägenheten till de delar som inte berörs av arbetena. Vad det gäller damm så sprids tyvärr ändå alltid en viss del damm till övriga delar av lägenheten hur noga vi än täcker in. Det är tyvärr oundvikligt med dammspridning, men om Du vill täcka in mer, utöver det som Titania täcker in, så tillhandahåller vi gratis skyddsplast och tejp i samband med att arbetena startar i Din lägenhet. 

  • Hur mycket dammar det när man stambyter?

    Svar: Ett stambyte med badrumsrenovering genererar alltid stora mängder byggdamm, framförallt om man genomför stambytet med traditionell metod istället för med prefabricerade badrumsmoduler. Detta sker speciellt i rivningsfasen som pågår under ungefär de första två veckorna i varje etapp när det handlar om traditionellt stambyte, men dammande arbeten sker även i andra delar av etappen under stambytet.

    Vi vidtar alla de åtgärder vi kan för att hindra dammspridning, t ex monterar vi upp skyddsplast för dörröppningar, så kallade dammslussar och tejpar igen ventilationsöppningar i lägenheten för att hindra att damm sprids till områden där vi inte arbetar. Vi tillhandahåller även gratis skyddsplast och tejp till alla boende som vill täcka in speciella saker i sitt hem extra mycket.

    Trots detta kommer en viss del damm alltid att slinka igenom och därför bör man som boende vara beredd på att det kommer krävas en ordentlig städning av hela lägenheten när stambytet och badrumsrenoveringen väl är avslutade. 

  • Kan jag ha mina husdjur i lägenheten under stambytet?

    Svar: Dina husdjur får absolut befinna sig i lägenheten under stambytet, men Du måste tänka på att det är Ditt ansvar att skydda både hantverkarna som utför arbeten i lägenheten och Dina husdjur från skador eller olyckor, om husdjuren finns i lägenheten när arbeten utförs där. Detta kan Du göra genom att sätta upp en dörr eller motsvarande mot området där arbeten pågår så att husdjuren inte riskerar att skada sig på maskiner eller annat.

    Tänk också på att i rivningsfasen så är det mycket oväsen från maskiner och det dammar mycket, vilket kan vara stressande för vissa husdjur. 

  • Kommer man att ha vatten och avlopp i lägenheten så att man kan dricka, tvätta händerna och diska (men inte ha toa och kunna duscha)?

    Svar: Titania tillhandahåller som grundstandard en lösning med provisoriska diskhoar med kallvatten och avlopp ute i trapphusen på varje våningsplan under våra stambyten.

    Nivån på service vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. På vissa projekt väljer man att ha vatten och avlopp tillgängligt på ett ställe i lägenheten under stambytet. Detta leder dock till längre omloppstider och ger inte avsevärt högre bekvämlighet.

  • Kan man bada eller duscha under stambytet?

    Svar: Vattnet i badrummen i lägenheterna som ingår i respektive etapp under stambytet, kommer vara avstängt under hela etappen, vilket gör att det inte är möjligt att bada eller duscha i lägenheten eller använda avloppen. Detta går dock att lösa med så kallade provisoriska installationer av toaletter, duschar, tvättstugor osv, i eller i anslutning till fastigheten.

    Nivån på service under stambytet vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga, bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. Det vanligaste idag är att beställaren väljer att entreprenören bara skall tillhandahålla provisoriska toaletter, men om fastighetsägaren valt att även beställa andra provisorier, t ex duschar så brukar vi försöka placera dessa i källaren eller i någon tom lokal i fastigheten. Om detta inte är möjligt anordnas duschbodar utomhus, i så nära anslutning till fastigheten som möjligt, för att minska obehagen för de boende under stambytet.

    Titania kan även utföra stambyten med hög grad av service om detta efterfrågas av en beställare, som tycker att det är värt att betala lite mer för detta.

  • Hur långt i förväg får man veta om vattnet skall stängas i hela huset?

    Svar: Vi aviserar planerade avstängningar skriftligt i porten två dagar i förväg.

  • Vem skall vi boende vända oss till med praktiska frågor om stambytet?

    Svar: Det är i första hand alltid platschefen som är kontaktperson för allt det praktiska som rör stambytet och i andra hand projektets arbetsledare. 

    För kontaktuppgifter till platschefer och arbetsledare, se utskickad information inför stambytet, informationstavlan nere i porten eller t ex i hissen. Om kontaktuppgifterna inte framgår på något av dessa ställen, maila till info@titania.se

    Om Du inte vet vem som är platschef och arbetsledare för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på fastigheten där Du bor så finns all information Du behöver för att kunna kontakta både platschef och arbetsledare.  

  • Kan stambyteskillarna boka tid med mig när under dagen de utför arbeten hos mig?

    Svar: Tyvärr är det inte möjligt att detaljplanera arbeten i enskilda lägenheter på detta sätt. För att stambytet skall löpa smidigt och hålla uppsatta tidsplaner och följa avtalet som tecknats mellan Titania och beställaren, behöver Du som boende ge oss obegränsat tillträde till Din lägenhet, under tiden som stambytet pågår i fastigheten. 

    En av de första åtgärderna Titania vidtar, när vi påbörjar ett stambyte, är att vi byter ut låscylindrarna mot en s.k. byggcylinder i alla lägenhetsdörrar och övriga utrymmen i fastigheten. Byggcylindrarna sitter kvar under tiden som arbeten pågår i fastigheten. Det är dock inte alla dörrar som går att installera byggcylindrar i och i dessa låter man de ursprungliga cylindrarna sitta kvar.

    Den boende samt hantverkarna som skall utföra arbeten i lägenheten får en uppsättning nycklar var till lägenhetsdörren. På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för beställaren av stambytet.

  • Kommer mitt källar-/vindsförråd att påverkas av stambytet?

    Svar: Om vi måste få tillträde till Ditt källar-/vindsförråd i samband med stambytet, så kommer detta att aviseras i god tid innan, så att Du får möjlighet att tömma förrådet, innan arbetet  påbörjas där. 

  • Får jag använda avloppet under etapptiden under stambytet?

    Svar: Det är absolut förbjudet att använda avloppen i lägenheten under etapptiden när stambytet pågår och detta gäller samtliga avlopp för toalett, dusch, handfat i badrum samt diskbänk i kök samt övriga eventuella avlopp

    Ingen avisering kommer att ske när avloppen inte får användas, utan det råder generellt förbud under hela etapptiden att använda avloppen. Det är den boendes ansvar att hålla reda på när ens etapp i stambytet startas och avslutas med hjälp av tidsplanen som sitter uppe i trapphuset. Om Du som boende är osäker på när etappen som omfattar Din lägenhet påbörjas, ta kontakt med platschefen i första hand via mail, för att få besked.

    För kontaktuppgifter till platschefen, se Kontakta oss. Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på fastigheten där Du bor så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschef.  

    Om man som boende använder avloppen i lägenheten under etapptiden, kan det leda till skador, både fysiska på Titanias medarbetare, men även materiella på fastigheten, t ex i form av vattenskador. Samtliga kostnader som uppstår till följd av boende som använt avlopp trots förbud, kommer att belasta den boende. 

    Tillfälliga diskhoar med kallvatten kommer att finnas i trapphusen, som kan användas av boende under det att stambytet pågår.  

  • Om jag vill ha krokar m.m. uppsatta hur märker jag ut det?

    Svar: Krokar, speglar m.m. som Du vill ha uppmonterade i Ditt nyrenoverade badrum i samband med stambytet, märker Du själv ut på ritningen som sitter på insidan av ytterdörren till lägenheten, så kommer de sättas upp av hantverkarna utifrån Dina önskemål. Se till att märka ut exakt på ritningen där Du vill att kroken skall sitta, gärna med måttangivelse i höjd och bredd, för att vara säker på att kroken monteras exakt där Du vill. 

    Se även till att själva kroken, spegeln osv är lätt tillgänglig för hantverkaren, när det väl är dags att montera upp den, så att hantverkare slipper leta eller kontakta Dig. 

  • Hur gör jag för att starta igång och använda mitt nya värmegolv T2?

    Svar: Titania har tagit fram en instruktionsfilm för värmegolvet T2, så att Du som boende i fastigheter där vi genomfört stambyten eller badrumsrenoveringar, på ett enkelt sätt kan få svar på Dina frågor angående inställningarna av värmegolvet. 

  • Hur lång tid tar det för epoxyn att stelna när man relinar?

    Svar: Relining eller rörinfodring som det också kallas, är ett bra komplement till traditionella stambyten. Relining är en metod för att skapa ett nytt plaströr inuti det befintliga röret som man låter ligga kvar. Det nya plaströret skapas, genom att spruta in en mjuk strumpa av epoxy i det befintliga röret. När strumpan torkar så blir den lika hård som ett nytt plaströr och får samma livslängd, som om man bytt ut det befintliga röret mot ett helt nytt.

    Hur lång tid det tar för strumpan att stelna, beror bland annat på vad det är för temperatur i luften runt rören som relinas, vilken dimension det är på röret som skall relinas osv. Det kan ta allt från 4 till 24 timmar, men de som utför reliningen hos Titania gör vad de kan för att snabba på torkningsprocessen så mycket som möjligt. Det är viktigt för Titania att rören som relinas kan börja användas igen utan onödig fördröjning, så att problemen till följd av avstängda rör för boende och lokalhyresgäster blir så få som möjligt. 

  • Är relining en säker och beprövad metod?

    Svar: Ända sedan 1990-talet har man utvecklat och förfinat reliningsteknikerna och de är idag att betrakta som säkra och beprövade metoder, som är accepterade av både entreprenörer, byggkonsulter, kunder och myndigheter. 

    Läs mer om relining t ex i avsnittet Stambytets fördelar jämfört med andra metoder. 

  • Hur vet jag att enskilda arbetare som befinner sig i huset tillhör Titania?

    Svar: Titanias anställda skall alltid bära våra vita eller svarta profilkläder som det står "Titania" på, både på fram- och baksida. Här finns bilder på hur Titanias kläder skall se ut.

    Förutom Titanias kläder skall alla som arbetar för Titania synligt bära ID06-namnbrickor där det framgår namn och vilket företag personen arbetar för. ID06 är en speciell namnbricka framtagen för byggbranschen i samarbete med byggbranschens arbetsgivare, fackförbund, Skatteverket med flera.

    Om Du blir osäker om personen verkligen arbetar på Titania, be att få se ID06-brickan alternativt kontakta platschefen eller arbetsledaren på projektet för att säkerställa om personen är behörig eller inte att befinna sig i fastigheten. 

  • Vad händer om någon av mina ägodelar försvinner från lägenheten under stambytet?

    Svar: Under tiden vi har tillgång till lägenheten i samband med stambytet eller projektet som pågår tillämpar vi säkerhetsrutiner för att tillse att inga obehöriga kommer in i lägenheten. Om vi på grund av oaktsamhet skulle ha missat att t ex låsa en dörr och det kan bevisas att saker som tillhör Dig som boende har försvunnit just på grund av just detta så ersätter vi Dig givetvis för detta

  • Vad händer om något i min lägenhet skadas under stambytet?

    Svar: Om vi är orsaken till att något i Din lägenhet skadas under stambytet så ersätter vi Dig för detta.

    Innan vi påbörjar några som helst arbeten i Din lägenhet så gör vi en fotodokumentation av hur lägenheten ser ut före arbetet påbörjas samt dokumenterar vilka skador som finns. Nästa viktiga steg i stambytet är att skydda lägenheternas golvytor med vattentät skyddspapp för att undvika skador och smuts på golv, för att på så sätt orsaka så lite besvär som möjligt för de boende. Det är viktigt att intäckningen av golven görs ordentligt, eftersom hantverkarna behöver gå ut och in i lägenheterna under hela tiden som arbetet pågår i den aktuella etappen av stambytet.

    Även dörröppningar till övriga delar av lägenheterna samt eventuellt väggar täcks in med skyddsplast, genom att man bygger så kallade dammslussar, för att minska dammspridningen. Vi ser även till att det finns extra skyddsplast och tejp, så att boende som vill täcka in lite extra, får möjlighet att göra det. Det är dock viktigt att förstå att plasten bara minskar dammspridning, den hindrar den inte. De boende kommer själv efter att stambytet är klart att behöva göra en grundlig städning av hela lägenheten, utöver den byggstädning som ingår i entreprenörens ansvar att utföra. 

  • Behöver jag lämna ut nycklar till min lägenhet till jobbarna under tiden stambytet pågår?

    Svar: En av de första åtgärderna vi vidtar, när vi påbörjar ett stambyte, är att vi byter ut låscylindrarna mot en s.k. byggcylinder i alla lägenhetsdörrar och övriga utrymmen i fastigheten. Byggcylindrarna sitter kvar under tiden som arbeten pågår i fastigheten. Det är dock inte alla dörrar som går att installera byggcylindrar i och i dessa låter man de ursprungliga cylindrarna sitta kvar.

    Den boende samt hantverkarna som skall utföra arbeten i lägenheten får en uppsättning nycklar var till lägenhetsdörren. Om det inte är möjligt att sätta in en byggcylinder i Din lägenhetsdörr, så behöver Du dock lämna ifrån Dig kopior på Dina nycklar till oss så att vi har tillträde till lägenheten.

    På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för Dig som boende samt beställaren av stambytet.

  • Vem på Titania skall jag vända mig till med personliga frågor om tillval i min lägenhet?

    Svar: För frågor om Tillval och Frånval till Din lägenhet i samband med stambytet, skall Du alltid vända Dig till Titanias platschef på Ditt projekt.

    Platschefen kommer dessutom att boka in ett individuellt tillvalsmöte med Dig i samband med att stambytet påbörjas i fastigheten, då Du får möjlighet att under 30 minuter diskutera vad Du vill göra med Ditt badrum, vilka sakvaror som skall monteras/installeras och Du får även möjlighet att få svar på alla Dina frågor. 

    För kontaktuppgifter till platschefen, se utskickad information inför stambytet, informationstavlan nere i porten eller t ex i hissen. Om kontaktuppgifterna inte framgår på något av dessa ställen, maila till info@titania.se . 

    Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på Din fastighet, så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschefen.  

  • Får jag ändra i mina tillval efter det att tillvalslappen är inlämnad?

    Svar: Det går bra att ändra sina tillval efter att man lämnat över tillvalslappen till Titanias platschef för det aktuella projektet, men då tillkommer en administrativ avgift på 2000 kronor per ändring som kommer att faktureras Dig som boende, för att täckerna kostnaderna med att korrigera befintliga ritningar, ändra inköp av material etc. 

    För varje stambytesprojekt så utformar vi en tydlig och enkel valblankett där de boende skall markera de val inom den grundstandard som föreningen eventuellt erbjuder medlemmarna (detta gäller oftast bara färg på klinker). I valblanketten anges även ett antal fördefinierade tillvalsmöjligheter till fasta priser som vi erbjuder. Utöver det fasta tillvalsprogrammet har även varje enskild boende möjlighet att beställa i princip vilka tillval man vill av oss, men får då först definiera omfattningen av arbetet så att vi kan presentera en skriftlig offert som skall accepteras av den boende innan något arbete påbörjas.

    Ytterligare information om Tillval och Frånval. 

  • Kan jag anlita en annan firma som gör renoveringar åt mig privat under tiden stambytet pågår?

    Svar: Då Titania genomför ett stambytesprojekt i en fastighet, så räknas hela fastigheten som ett arbetsområde som vi är ansvariga för i egenskap av totalentreprenör. Detta har betydelse för t ex vårt ansvar för skydd av boendes egendom där förutsättningarna för att våra försäkringar skall gälla är att vi har full kontroll över arbetsplatsen.

    En kanske än viktigare anledning är dock att vi som totalentreprenör har övertagit fastighetsägarens arbetsmiljöansvar och är ansvariga för allt som händer inom fastighetens gränser. Av dessa anledningar går det tyvärr inte att låta andra entreprenörer utföra arbeten så länge stambytesprojektet pågår, eftersom Titania ej kan ansvara för dessa företags arbete och säkerhet i fastigheten.

    Efter det att projektet är klart i sin helhet går det däremot givetvis bra att kontraktera andra företag för att utföra arbeten i fastigheten.

  • Jag vill göra stora förändringar i min lägenhet, t ex flytta väggen i badrummet, kan Titania hjälpa mig med det?

    Svar: Det går bra. Titania har stor vana vid att göra specialbadrum och arbetar även med ombyggnader av hela lägenheter i samband med stambyten. Diskutera Dina ombyggnadsplaner med Titanias platschef på Ditt projekt så återkommer han eller hon med en skriftlig offert på Ditt privata projekt. I offerten ingår endast merkostnaden för ombyggnaden, eftersom det som ingår i grundstandarden betalas ju redan inom ramen för huvudprojektet, dvs stambytet.

    När Du kommit överens med platschefen om att acceptera offerten så upprättas ett skriftligt avtal som gäller direkt mellan Dig och Titania. Givetvis har Du på denna del rätt ROT-avdrag på arbetskostnaden i enlighet med Skatteverkets regler.

    För kontaktuppgifter till platschefen för projektet där Du bor, se Kontakta oss. Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på Din fastighet, så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschefen.  

  • Jag vill ha helt andra produkter än de som ingår grundstandarden för stambytet, hur löser vi det?

    Svar: Det är inga problem. Det som ingår i grundstandarden är det som fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget, betalar för under stambytet. Det som ingår i grundstandarden för badrummen är oftast standardprodukter, till exempel vanligt 15x15 cm vitt kakel på väggar och FMM:s standardduschblandare.

    Om Du som boende vill köpa eget kakel eller andra sakvaror och få detta installerat istället för grundstandarden, så räknas detta som ett Frånval och Du får tillbaka pengar för de varor i grundstandarden som Du har valt bort.

    Notera dock att de eventuella merkostnader som uppstår till följd av att Du som boende väljer andra produkter, bekostas av Dig. T ex kan det vara så att i grundstandarden ingår 15x15 cm kakel, men Du väljer att sätta upp mosaik i Ditt badrum. Mosaik tar betydligt längre tid att montera än standardkaklet och denna merkostnad får Du själv stå för i och detta räknas som ett Tillval som Titania kommer att fakturera Dig. 

    Du tar upp alla frågor om Tillval och Frånval vid det personliga tillvalsmötet med platschefen som bokas in i samband med att stambytet påbörjas i fastigheten.

  • Vad ingår i grundstandarden för ett stambyte med badrumsrenovering?

    Svar: Det beror helt på vad fastighetsägaren, dvs styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget har beställt av Titania i samband med stambytet. Det vanligaste är dock att beställningen omfattar att vi som entreprenör byter samtliga spillvattenrör (avloppsrör) och tappvattenrör (rör för kall- och varmvatten som kommer ur blandarna) som går igenom samtliga lägenheter i huset, inklusive rörstammarna, ner till källarplanet.

    Det vanliga är att man i samband med detta renoverar badrummen i utförande med nytt standardkakel 15x15 cm vita plattor på väggar och 10x20 cm klinkerplattor i tre olika färger (Du som boende får själva välja färg) på golvet.

    Porslin (fast inredning) och blandare (kranar) i badrum byts ut och i samband med detta så man får ny toalettstol, nytt tvättställ med blandare och ny duschblandare och ett duschdraperi. Badkar brukar inte ingår i grundstandarden.

    Elen i badrum renoveras också och nya elledningar dras från lägenhetscentralen där de kopplas till en jordfelsbrytare.

    Om det finns separata toalettutrymmen i lägenheten renoveras även dessa, men väggarna målas istället för att helkaklas.

    OBS! Notera att ovanstående är endast en generell bild av grundstandarden i stambyten och ingenting som är bindande för beställare av stambyten. 

  • Var kan jag få mer information om material, tillval etc?

    Svar: Besök gärna hemsidan www.byggfactadocu.se för att få mer information om material och tillval till Din renovering. 

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält