Ombyggnation Titanias huvudkontor

För att klara av Titanias höga tillväxttakt har företagets huvudkontor utökats med ytterligare två lokaler, på totalt 75 kvadratmeter på Ernst Ahlgrens Väg 1-3 i Fredhäll. De nya lokalerna är i nedgånget skick och måste renoveras och anpassas till företagets behov.

För att se alla bilder på Titanias nyrenoverade kontor, besök Titanias Facebooksida! 

För att läsa mer om allt som renoverats och byggts om i Titanias kontor, se här! 

Utöver detta skall den nya lokaldelen integrereras med det befintliga huvudkontoret med en korridor, som kommer löpa igenom hela det nya kontoret. Hela projekteringen av den nya delen av kontoret är utförd av Titanias egen projekteringsavdelning och samtliga renoveringsarbeten kommer utföras av Titanias egen personal. 

I Titanias nya kontor kommer finnas plats för ungefär 25 medarbetare, som har tillgång till konferensrum, toaletter, kök och matplats, mötesrum med trådlöst internet samt en stor och ljus reception. Kontorets huvudentre kommer när renoveringen är färdigställd, därför att flyttas till den nyrenoverade delen av kontoret på Ernst Ahlgrens Väg 1, där våra kunder och besökare kommer välkomnas i en fräsch och modern reception. 

Bostadsrättsföreningens hemsida.

Fakta om projektet

Här finns projektet:

Status:

Avslutad

Projekttyp:

Byte av elsystem, Totalrenoveringar, Specialprojekt, Fastighetsutveckling

Projektstart:

April 2012

Projektslut:

Augusti 2012

Storlek:

75 kvm lokalyta

Liknande projekt

Info för boende, hyresgäster och leverantörer

Du som är boende i fastigheter där Titania utför arbeten, kan kontakta platschefen i första hand och arbetsledaren i andra hand, vid praktiska frågor gällande det löpande arbetet. För övriga frågor får Du vända Dig till föreningens styrelse enligt den information som Du fått i samband med att arbetena påbörjades.

Relaterade frågor och svar

  • Hur stora är Titania?

    Svar: De företag inom Titaniakoncernen som utför entreprenaderna har idag totalt ca 145 anställda inom olika yrkesområden. Titania fakturerade totalt drygt 270 miljoner kr under år 2014.

    För att se våra årsredovisningar, kreditupplysning på Titania samt våra behörigheter, auktorisationer etc, ser rubriken "Dokumentation, intyg & auktorisationer" 

  • Hur är Titania som arbetsplats?

    Svar: Det finns nog lika många åsikter och uppfattningar om hur Titania är som arbetsplats som det finns medarbetare på företaget, men under rubriken "Vi trivs på Titania" har vi samlat några av våra medarbetares åsikter.  

  • Varför skall jag som fastighetsägare till en hyresfastighet med kvarboende anlita just Titania?

    Svar: För att vi har lång och dokumenterad vana och erfarenhet av att hantera kvarboende i samband med traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar och andra projekt. Till skillnad från vissa andra byggföretag som kanske har gått från nyproduktionssidan till ROT-verksamhet (Renovering, ombyggnation och tillbyggnad), så började Titania som ett renodlat ROT-företag med inriktning mot badrumsrenoveringar och andra renoveringar för privatpersoner. Detta har gjort att vi har lärt oss att se att ett projekt med kvarboende hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare i en fastighet är ett socialt projekt lika mycket som ett rent tekniskt byggprojekt.

    Andra saker som gör att vi är bra på att hantera kvarboende är:

    • Vi har ett kvalitetssystem som inte endast är en pappersprodukt utan faktiskt är integrerat i hur vi arbetar och säkerställer att Ni får så bra kvalitet med så litet antal besiktningsanmärkningar som möjligt när Ni anlitar Titania. Med få besiktningsanmärkningar följer att vi inte behöver störa hyresgästerna eller de boende med åtgärdande av besiktningsanmärkningar, när projektet väl är avslutat, vilket alltid uppskattas av de boende i fastigheten.
    • Vi förstår hur viktigt det är att hålla uppsatta tidsplaner för Dig som fastighetsägare med hyresgäster eller som styrelse för en bostadsättsförening med bostadsrättsinnehavare som skall flytta tillbaka efter avslutat projekt. Vi har därför löpande kommunikation med Dig som beställare angående projektet och vi vidtar kontinuerligt åtgärder som gör att även t ex extrabeställningar, tillval etc kan hållas inom överenskommen tidsram.
    • Vi har solida kundreferenser (se t ex www.reco.se och www.eniro.se), näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet och auktorisationer och behörigheter inom alla våra arbetsområden. Detta garanterar att vi gör ett bra jobb som vi vill stå för under många år framöver vilket gör att felanmälningar och service fungerar efter det att projektet är avslutat. Dessutom ger vi långtgående garantier för utförda arbeten. 
    • För oss är Dina behov, krav och önskemål som beställare det viktigaste. Vi vet hur problematiskt det kan vara med stambyten och renoveringar för de boende och vi ser det som vårt jobb att göra boende och hyresgäster så nöjda som möjligt inom ramen för vårt åtagande i samband med projektet. 
  • Kan Titania utföra projekt med speciella förutsättningar?

    Svar: Titania är mycket flexibelt och tillmötesgående när det gäller att möta våra kunders krav och önskemål under våra projekt.

    Vi har bland annat utfört projekt i kulturskyddade fastigheter där det krävdes speciell varsamhet och speciella lösningar för att bevara känsliga takmålningar och boaserade väggar i ädelträ.

    Vi har även utfört projekt där speciella maskinella lösningar utförmades för att förhindra dammspridning, eftersom renoveringen utfördes i en miljö med mycket känslig utrustning som inte tålde damm.

    Vi har utfört projekt där vi arbetade endast nattetid och i forcerat tempo för att inte störa befintlig verksamhet som pågick under kontorstid och minimerade på detta sätt projekttiden och störningarna för lokalhyresgästerna.

    Om Du som kund har ett krav eller önskemål för att genomföra ett projekt, är vi mycket intresserade av att tillsammans hitta en tillfredställande lösning som tillgodoser dessa, allt för att vi skall kunna genomföra Ditt projekt så smidigt som möjligt i enlighet med Dina önskemål. Kontakta oss idag. 

  • Hur många fastigheter äger och förvaltar Titania?

    Svar: Titania äger idag en handfull fastigheter. Under fliken "Projekt" så finns i högerkolumnen en sektion för just Titanias "Projekt i egen regi." Klicka i rutan "Fastighetsförvaltning" så kommer automatiskt de projekt och några av de fastigheter komma upp som Titania äger och förvaltar i egen regi, så att Du kan läsa mer om dessa. 

  • Vad kan Titania göra för personer med funktionsnedsättning i samband med stambytet?

    Svar: Det är viktigt att Du så tidigt som möjligt innan stambytet börjar, har tagit upp speciella krav på service med fastighetsägaren där Du bor, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsvärden. På detta sätt vet fastighetsägaren vilka extratjänster de skall beställa från oss i samband med stambytet. Det är viktigt att ha lång framförhållning och tidigt informera, för att undvika förseningar eller missförstånd när stambytet väl börjar.

    Vi på Titania är vana av att ta hand om boende med speciella krav och kan bygga specialanpassade provisorier som gör att Du kan bo kvar i Ditt hem under projektet.

  • Kommer man att ha vatten och avlopp i lägenheten så att man kan dricka, tvätta händerna och diska (men inte ha toa och kunna duscha)?

    Svar: Titania tillhandahåller som grundstandard en lösning med provisoriska diskhoar med kallvatten och avlopp ute i trapphusen på varje våningsplan under våra stambyten.

    Nivån på service vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. På vissa projekt väljer man att ha vatten och avlopp tillgängligt på ett ställe i lägenheten under stambytet. Detta leder dock till längre omloppstider och ger inte avsevärt högre bekvämlighet.

  • Hur beställer jag extraarbeten utöver grundavtalet till min badrumsrenovering?

    Svar: Arbeten som ligger utanför grundavtalet för badrumsrenoveringen skall beställas skriftligen, innan några arbeten kan utföras av hantverkarna som renoverar Ditt badrum. (Via mejl går naturligtvis bra).

    Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenörer och övriga kostnader debiteras med självkostnaden med tillägg för entreprenörsarvode på 10 % (moms tillkommer) om ej annat angetts i grundavtalet. Priser på material debiteras enligt listpriser hos de stora materialgrossisterna Dahl (för VVS), Ahlsell (för El), Alcro (för Färg), Woody ( för Bygg).

    I första hand skall extraarbeten utföras på löpande räkning enligt ovan. Ungefärlig prisuppgift kan lämnas för mindre komplicerade arbeten. Önskar Du som kund en separat offert krävs arbeten av större omfattning eller att Du som kund står för kostnaden för att ta fram offerten. (En offert för en badrumsrenovering kostar ungefär 2000 kr att ta fram. För själva badrumsrenoveringen ges dock alltid fasta priser och offerten för badrumsrenoveringen kostar ingenting för Dig som kund.) 

  • Vad är relining och rörinfodring för något?

    Svar: Relining – kallas även relaining eller rörinfodring och är ett komplement till ett traditionellt eller prebricerat stambyte där man istället för att byta ut rören i fastigheten, låter dom ligga kvar och istället renoverar dem med speciella plastbeläggningar på insidan av rören, så att ett nytt rör skapas inuti det gamla. 

    Då Titania utför reliningsprojekt använder vi en kombination av de olika metoderna som finns på marknaden, för att nå alla delar av rörsystemet. Varje metod för relining/rörinfodring är mer eller mindre lämplig för olika situationer, det är därför viktigt att anpassa metoden efter den specifika fastighetens förutsättningar och det som skall utföras i reliningsentreprenaden.

    Här finns mer information om relining/rörinfodring. 

  • Hur tar man reda på om entreprenören betalar sina skatter och avgifter?

    Svar: Det enklaste sättet är att fylla i blankett SKV4820 och faxa eller posta till Skatteverket. Du får då tillbaka blanketten ifylld från Skatteverket med information om hur mycket entreprenören har betalt i skatter och avgifter de senaste tre månaderna och Du kan därifrån se om entreprenörens uppgifter om antal anställda verkar stämma.

    Om uppgifterna på SKV4820 verkar orimligt låga i jämförelse med entreprenörens uppgift om antalet anställda eller omsättningen, bör man som beställare vara försiktig och söka mer information, innan man tecknar något avtal med entreprenören. 

    Att bara kontrollera om entreprenören har F-skattesedel räcker inte långt, eftersom F-skatten inte säger speciellt mycket om hur företaget faktiskt sköter sig med inbetalning av skatter och avgifter. En F-skatt är dessutom inte svår att få, ens för den som håller på med oegentligheter och innebär i praktiken inget större skydd för Dig som beställare.

    Klicka här för att se senaste versionen av Titanias SKV4820. 

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält