Ett stängt kassaskåp.

Garanti på arbeten utförda av Titania

Garantitiden på större projekt, där beställaren inte är en privatperson beror av vilka villkor som skrivits in i det förfrågningsunderlag som vi gett offert på. För privatpersoner gäller reglerna i Konsumentjänstlagen.

Olika garantitid beroende på avtal för entreprenaden för icke privatpersoner

Garantitiden är olika lång beroende på vilket standardavtal man har valt att använda vid avtalsskrivningen mellan Er som beställare och oss som entreprenör. Det olika standardavtalens klausuler och paragrafer innebär olika fördelar och nackdelar för både beställaren och entreprenören, men de vanligaste avtalen innebär en garantitid på antingen 2 eller 5 år. Enligt det standardavtal för totalentreprenader som fanns före 2006 (ABT94) gällde en garantitid på 2 år och enligt det avtal som kom 2006 (ABT06) gäller 5 års garantitid. Titania lämnar dock alltid en 10-årig garanti på tätskikten i badrummen.

När garantitiden är till ända görs en besiktning för att fånga upp och åtgärda de eventuella fel som har uppstått under denna tid. Om det uppstår problem under garantitiden, så finns här information om hur man gör en felanmälan. 

Enligt det standardavtal för totalentreprenader som fanns före 2006 (ABT94) gällde en garantitid på 2 år. Enligt det avtal som kom 2006 (ABT06) gäller 5 års garantitid.
För badrumsrenoveringar utförda hos privatpersoner gäller en garantitid på 2 år för utfört arbete och 10 år för tätskiktet.  
Om vi har utfört arbeten hos dig och du vill göra en felanmälan klickar du här.

Garantitid för privatpersoner

På grund av Titanias expansion mot att nyproducera bostäder i egen regi och de personella resurser som detta kräver har företaget tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda renoveringstjänster för privatpersoner. Nedanstående garantier gäller dock fortfarande för de badrumsrenoveringar som Titania redan utfört åt privatpersoner.

För badrumsrenoveringar utförda hos privatpersoner gäller en garantitid på 2 år för utfört arbete och 10 år för tätskiktet.  

Här finns information om hur Du gör en felanmälan, om vi har utfört arbeten hos Dig och något gått t ex gått sönder eller läcker. 

Relaterad information

Frågor och svar

  • Hur lång är garantitiden på de arbeten som Titania utför?

    Svar: Garantitiden på Titanias utförda arbeten är 5 år generellt, men vi har en specialgaranti på 10 år för tätskikten.

    (Garantitiden på större projekt, där beställaren inte är en privatperson beror dock, av vilka villkor som skrivits in i det underlag som vi gett offert på. Enligt det standardavtal för totalentreprenader som fanns före 2006 (ABT94) gällde en garantitid på 2 år. Enligt det avtal som kom 2006 (ABT06) gäller 5 års garantitid.)

  • Hur vet vi att arbetena som Titania gör under stambytet faktiskt utförs korrekt?

    Svar: Du som beställer arbeten av oss på Titania skall alltid kunna känna Dig trygg med att Du får ett snyggt, fräscht och funktionellt badrum med nya installationer utförda i hållbara kvalitetsprodukter, när stambytet väl är slutfört.

    Alla projekt och arbeten vi genomför, utförs av hantverkare med yrkesstolthet som vill att det som de skapar skall hålla i många år framöver. Utöver kompetenta och motiverade medarbetare, har vi ett internt kontrollsystem för att upptäcka eventuella misstag och rätta till dessa i tid, allt för att undvika problem och förseningar för Dig som boende och beställare av stambyten från Titania.

    Titania är dessutom certifierat enligt den internationella standarden ISO9001 för kvalitetssystem. Detta innebär att vi har ett system där vi gör regelbundna besiktningar av kvalitetskritiska moment under hela produktionstiden. Vårt ISO system utvärderas varje år av en oberoende besiktningsman, vilket gör att kvaliteten alltid hålls på högsta nivå. 

    Samtliga dessa kontroller tillsammans gör att vi generellt har lägre antal besiktningsanmärkningar än andra företag i branschen, vilket gynnar Dig som beställare och de boende i fastigheten under många år framöver.

  • Vem vänder jag mig till om jag har synpunkter på utförandet av mitt badrum under stambytet?

    Svar: På de stambytesprojekt som vi utför, rekommenderar vi alltid beställaren, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget, att ta in en oberoende auktoriserad besiktningsman, för att i slutet av projektet genomföra en besiktning av utfört arbete. På detta sätt får fastighetsägaren ett kvitto från en utomstående och branschkunnig part, på att arbetena under stambytet är korrekt utförda.

    Du som boende är välkommen att närvara vid besiktningen av Ditt badrum och övriga arbeten i Din lägenhet och Du får då framföra Dina eventuella synpunkter, så får besiktningsmannen avgöra om det är något som skall rättas till av entreprenören eller om utfört arbete uppfyller gällande krav och regler.

  • Mellan vilka tider jobbar ni i lägenheten?

    Svar: Vi vill gärna ha tillgång till lägenheterna vardagar kl. 07.00-18.00 och lördagar kl. 09.00-16.00 under tiden som stambytet pågår i fastigheten. Detta betyder dock inte att vi arbetar i just Din lägenhet under alla dessa timmar varje dag. Som alla byggföretag lägger vi upp arbetena så att det blir så bra som möjligt för de boende samtidigt som vi måste hålla oss inom våra ekonomiska ramar samt avtalet som tecknats med beställaren.

  • Varför bör man stambyta samtidigt som man gör en badrumsrenovering?

    Svar: Rivningen och återställningen av badrummen är de stora kostnaderna i de flesta stambytesprojekt. Att passa på att även byta stammarna i samband med omfattanade badrumsrenoveringar i en fastighet, innebär en relativt liten merkostnad som man bör ta, om man är en fastighetsägare som tänker någorlunda långsiktigt.

    Även om stammarna kan hålla ett par år till så är det oförnuftigt och mycket oekonomiskt att låta gamla rör sitta kvar när man gör omfattande badrumsrenoveringar i en fastighet. Detta eftersom när de gamla rören väl behöver bytas, så måste man riva ut de nya badrummen, för att komma åt rören, vilket gör att man måste renovera badrummen två gånger, istället för bara en gång, i samband med stambytet.

  • Kan man spola bort alla typer av stopp i avloppen?

    Svar: Det beror lite på vad stoppet i röret beror på, när det gäller att välja metod för att lösa upp stoppet. Ofta försöker man först spola rent röret med vatten under högt tryck genom en så kallad rör-eller stamspolning. Om stoppet kvarstår efter spolningen, så fräser man bort stoppet med specialanpassade skärhuvuden eller renskedjor, genom att göra en så kallad mekanisk rörrensning. 

  • Kan vi bo kvar i lägenheten under stambytet?

    Svar: Ja, det går att bo kvar i lägenheten under stambytet och vi tar hänsyn till detta så mycket som det går under projektet. Du får dock förbereda Dig på att boendet är annorlunda under tiden som projektet pågår, jämfört med i vanliga fall. Boendet kan dock underlättas mer eller mindre, beroende på hur mycket provisoriska installationer i form av tillfälliga toaletter, duschar, tvättmaskiner osv som fastighetsägaren har beställt från Titania för respektive projekt.

    Det vanliga är att Du som boende får hämta vatten utanför lägenheten och Titania försöker därför alltid att installera provisoriska diskhoar med kallvatten i trapphusen. Duscha och gå på toaletten får Du oftast göra fastighetens källare eller i en byggbod i så nära anslutning som möjligt till fastigheten. Beroende på om tvättstugan och de rör som leder till tvättstugan omfattas av stambytet, så kan det också vara så att den ordinarie tvättstugan är ur funktion under stambytet. 

    Delar av Din lägenhet kommer att vara inplastad för att skydda mot damm och arbetena bullrar mycket, speciellt i den inledande rivningsfasen. Det är också viktigt att Du som bor kvar tänker på att det pågår ett byggprojekt i fastigheten och att detta byggprojekt har en fastställd tidsplan som måste hållas i enlighet med avtalet mellan Titania och beställaren. Detta innebär att Du måste ge oss obegränsat tillträde till lägenheten och se till att inget hindrar arbetets utförande, oavsett om Du bor kvar i lägenheten eller inte under stambytet.

    Man skall komma ihåg att många boende som har möjlighet att ordna ett tillfälligt boende under tiden stambytet pågår, väljer att göra detta, för att undvika de besvär som det innebär att bo i en lägenhet som stambyts. 

    Sen beror det till stor del på om man gör ett traditionellt stambyte eller ett prefabricerat stambyte i fastigheten. Det traditionella stambytet tar 6-8 veckor / lägenhet att genomföra medan det prefabricerade endast 7-10 dagar / lägenhet. 

  • Är relining/rörinfordring en säker och beprövad metod?

    Svar: Ända sedan 1990-talet har man utvecklat och förfinat reliningsteknikerna och de är idag att betrakta som säkra och beprövade metoder, som är accepterade av både privata och allmänyttiga fastighetsägare, byggentreprenörer, branschorganisationer samt myndigheter. 

  • Vad händer om Titania inte blir klara med stambytet i tid?

    Svar: I det avtal som Titania tecknar med fastighetsägaren och tillika beställaren av stambytet, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget, så ingår bestämmelser om vad som händer vid eventuella förseningar gentemot den för projektetet överenskomna tidsplanen.

    Avtalen kan se lite olika ut, men generellt skyddas beställaren mot förseningar genom att vi som entreprenör får betala böter eller vite om vi inte skulle bli klara i tid med stambytet. Givetvis är det alltid vår målsättning och önskan att bli klara i tid och helst ännu tidigare, det tjänar alla på, både boende, beställare och vi som entreprenör.

    Enda gången som förseningsböter inte är aktuella är om vi som entreprenör blivit hindrade i arbetet av orsaker som inte beror på oss eller om beställaren har gjort mycket stora extrabeställningar, vilket gjort att tidsplanen förskjutits.

  • Vad innebär rörspolning och varför gör man det?

    Svar: Rörspolning innebär att man med hjälp av vatten med högt tryck, i förebyggande syfte, spolar rent fastighetens rör för att förlänga rörens livslängd och minska risken för stopp till följd av avlagringar.

    Stopp i fastighetens rör kan orsaka kostsamma och besvärliga vattenskador och läckage, vilket i många fall kan unvikas genom förebyggande åtgärder, där rörspolning är en viktig del.

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält