Meny

 
Utbetalningarna för ROT och RUT fortsätter att öka.

Fortsatt ökning för rot och rut

I ett pressmeddelande från Skatteverket konstateras att intresset för rot och rut fortsätter att öka. 14 procent fler köpte ruttjänster under första halvåret i år jämfört med samma period i fjol, och sammanlagt betalade staten ut 8,1 miljarder kronor i skattereduktion för rot- och ruttjänster. Skatteverket utvidgar nu sina kontroller av rot och rut, från att tidigare ha haft fokus på utförarna till att också omfatta köparna.

Skatteverket betalade ut cirka 300 miljoner kronor mer i skattereduktion för utförda rot- och rutarbeten under första halvåret 2013, jämfört med motsvarande period förra året. Rutavdraget har den största procentuella ökningen, medan rotavdraget ligger kvar på en stabil nivå.

Rot står fortfarande för den överlägset största andelen av skattereduktionen – drygt 6,9 miljarder kronor. Det beror dels på att fler köper rottjänster, dels på att prislappen för rotarbete i regel hamnar högre än för rutarbete.

Det är viktigt att komma ihåg att köparen av rot- och ruttjänster har ett stort ansvar för att villkoren för att få rot- och rutavdrag är uppfyllda. Om villkoren inte är uppfyllda kan köparen bli återbetalningsskyldig.

– Som köpare är det viktigt att spara kvitto eller faktura och se till att det tydligt framgår hur stor arbetskostnaden respektive materialkostnaden är, säger Pia Blank Thörnroos. 

Hittills har Skatteverket lagt störst vikt vid att kontrollera dem som utför rot- och rutarbeten, det vill säga företagen. Men framöver kommer fokus också att ligga på att informera och kontrollera köparna av dessa tjänster.

Med rotarbete menas reparation och underhåll, ombyggnad och tillbyggnad. Till rutarbete räknas bland annat hushållsarbete såsom städning, klädvård, enklare trädgårdsarbete samt barnpassning. Skattereduktionen är 50 procent av arbetskostnaden, med ett maxbelopp på 50 000 kronor per person och år.

 

För mer information, se Skatteverkets hemsida

Relaterad information

Frågor och svar

  • Går det att få rabatt om jag köper kakel och klinker till badrumsrenoveringen från Titanias leverantörer?

    Svar: Om ni väljer att anlita Titania för att renovera Ert badrum och Ni väljer att köpa kakel och klinker till badrumsrenoveringen genom oss, kan Ni göra så från någon av följande av Titanias leverantörer: KakelDax, Centro kakel och klinker eller Kakelspecialisten.Vi lämnar 10 % rabatt på deras ordinarie butikssortiment. OBS! Rabatten gäller ej realisations- eller kampanjvaror och gäller bara på kakel och klinker, ej badrumsmöbler eller andra produkter.

    När Ni har valt ut det kakel eller klinker som Ni vill ha, informerar Ni personalen i butiken att det ska köpas på Titania Bygg & VVS AB:s konto. Personalen ringer och kontrollerar med oss att utköpet är godkänt, innan några varor kan lämnas ut. Köpet faktureras sedan Titania och Ni betalar först då vi fakturerar Er för hela badrumsrenoveringen.

    När Ni köper ut material, var noga med ett antal saker:

    - Att köpa ut tillräcklig mängd kakel och klinker (Mät ytorna noggrant och lägg till minst 10 % i spill. Om Ni är osäkra på hur mycket Ni behöver köpa ut, fråga personalen i butiken som kan hjälpa Er.)

    - Att plattorna verkligen levereras innan det att badrumsrenoveringen påbörjas. (Eller i alla fall tills dess att vi skall börja sätta plattorna i badrummet.) Vissa plattor är nämligen beställningsvaror och finns ej i lager hos våra leverantörer, så se till att köpa eller beställa plattorna i god tid före det att badrumsrenoveringen påbörjas. 

    -Att Du har ordnat och betalt frakten för plattorna (Detta ingår nämligen inte i priset i butiken.) 

    Självklart kan vi på Titania ordna allting från att köpa ut till att leverera plattor, men detta innebär en extra kostnad som kommer att faktureras Dig som kund i samband med badrumsrenoveringen.

  • Kan jag som kund köpa ut varor från annan leverantör än Titania till badrumsrenoveringen?

    Svar: Det går bra att Du som kund själv köper ut varor och material som Du vill ha i Ditt nya badrum, men som Titania av någon anledning inte kan leverera. Tänk dock på följande: 

    - De varor som Du som kund ansvarar för att köpa ut skall finnas på plats redan då badrumsrenoveringen startar. Detta underlättar planeringen av arbetet för hantverkarna och möjliggör eventuella byten av varor om dessa skulle vara defekta eller inkompatibla med Ditt badrum av någon anledning. 

    - Om Ni av utrymmesskäl ej kan ha alla sakvaror på plats i anslutning till badrummet vid badrumsrenoveringens början, skall det finnas monteringsanvisningar med angivelser av mått på inventarier på plats, redan då badrumsrenoveringen påbörjas.

    - Om inte erforderliga material och sakvaror finns på plats då montering skall ske, kommer vi antingen att handla ut det som behövs och sedan debitera Dig som kund för detta eller också, om material inte går att få fram, debiterar vi för de kostnader som förseningen av material leder till. Var därför noga med att materialet finns på plats i god tid, för att undvika onödiga kostnader. 

    - Var noga med att bara köpa ut fungerande produkter som håller en godtagbar kvalitetsstandard. Vi som entreprenör tar inte ansvar för felutköpta möbler och inventarier eller varor som ej går att montera på grund av tillverkningsbrister eller brister i kvalitet. Vi försöker givetvis lösa problemet om det går, men kunden får vara beredd på att betala extra för den tid vi lägger ner, om det är så att utköpta varor inte håller godtagbar, svensk kvalitetsstandard.

    - Köp svenska kvalitetsprodukter så slipper Du problem både vid montage, installation och senare. Exempel på bra märken är Gustavsberg, IFÖ, FMM, Mora, Svedbergs och Oras. IKEA:s blandare och porslin (WC, tvättställ etc) är generellt av låg kvalitet medan skåp och andra inventarier brukar hålla någorlunda godtagbar standard.

    - Självklart kan vi ordna allting från att köpa ut till att leverera även dessa varor och material, men detta innebär en extra kostnad för Dig som kund, som kommer att faktureras. 

  • Vilken information får jag innan badrumsrenoveringen börjar?

    Svar: Tillsammans med den skriftliga offerten på badrumsrenoveringen, får Du ett skriftligt informationsmaterial som heter "Information till Dig som planerar att köpa renoveringstjänster av Titania", som är bra för Dig som kund att läsa igenom, för där får man svar på många av de frågor som man kan tänkas ha inför en badrumsrenovering.

    På Titanias hemsida finns även mycket intressant och relevant information om badrumsrenoveringen, som komplement till informationsmaterialet. 

    Om Du fortfarande har obesvarade frågor efter att ha läst materialet, kontakta Din kontaktperson på Titania för att få svar på Dina återstående frågor.

  • Hur beställer jag extraarbeten utöver grundavtalet till min badrumsrenovering?

    Svar: Arbeten som ligger utanför grundavtalet för badrumsrenoveringen skall beställas skriftligen, innan några arbeten kan utföras av hantverkarna som renoverar Ditt badrum. (Via mejl går naturligtvis bra).

    Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenörer och övriga kostnader debiteras med självkostnaden med tillägg för entreprenörsarvode på 10 % (moms tillkommer) om ej annat angetts i grundavtalet. Priser på material debiteras enligt listpriser hos de stora materialgrossisterna Dahl (för VVS), Ahlsell (för El), Alcro (för Färg), Woody ( för Bygg).

    I första hand skall extraarbeten utföras på löpande räkning enligt ovan. Ungefärlig prisuppgift kan lämnas för mindre komplicerade arbeten. Önskar Du som kund en separat offert krävs arbeten av större omfattning eller att Du som kund står för kostnaden för att ta fram offerten. (En offert för en badrumsrenovering kostar ungefär 2000 kr att ta fram. För själva badrumsrenoveringen ges dock alltid fasta priser och offerten för badrumsrenoveringen kostar ingenting för Dig som kund.) 

  • Vad ingår i det fasta priset i avtalet avseende badrumsrenoveringen?

    Svar: Generellt så ingår allt material som har med den byggnadstekniska funktionen att göra, i det avtalade, fasta priset avseende badrumsrenoveringen, om ej annat angetts i avtalet. Även utköp och transport av detta material ingår i priset, om ej annat angetts i avtal.

    Sakvaror, ytskikt och inventarier ingår ej i det fasta priset, utan faktureras utöver avtalat pris. Ej heller ingår mängdberäkning, beställning, utköp eller transport av dessa varor i det fasta priset.

    Nedanstående lista är exempel på den typ av material vi står för i samband med badrumsrenoveringen:  

    Sopsäckar o dyl. för bortforsling av byggsopor

    Reglar och andra typer av konstruktionsmässiga stag

    Skruvar, vinkeljärn, plugg och annat som kan kopplas till konstruktioner (ej uppfästningsanordningar, typ konsoler, skruv och plugg etc till inventarier)

    Gipsskivor och andra typer av konstruktionsmässiga byggnadsskivor

    Fyllnadsmaterial till golv (t ex lecakulor).

    Kopparrör

    Avloppsrör

    Rörkopplingar

    Golvbrunnar

    Puts, spackel och alla andra typer av bruk som används i konstruktionerna

    Fuktspärr

    Fiberremsor

    Brunnsmanschett

    Fix

    Fog

    Silikon

    Elkablar

    Eldosor

    Jordfelsbrytare

    Kromade vattenledningsrör

    Rörkopplingar

     

    Nedanstående är exempel på den typ av material som ej ingår i priset som Titania lämnar för att renovera badrummet:

    Kakel

    Klinker

    Kakellister

    Tvättställ (med blandare och vattenlås)

    Blandare

    Väggbricka till blandare

    Duschstänger

    Duschhandtag

    Duschslangar

    Toalettstol

    Duschväggar

    Duschdörrar

    Badkar

    Tvättmaskiner med vattenlåssats

    Torktumlare

    Uppfästninganordningar till badrumsskåp, tvättställ etc. T ex bultar, skruvar, pluggar.

    Armaturer

    Spotlights

    Handdukshängare

    Badrumsskåp

    Eluttag

    Strömbrytare

    Transformatorer till spotlights och dyl.

    Inspektionsluckor

    Slukrist

    Glasbetong

    Monteringsskenor för glasbetong

    Färg

    Dimmers

    Dörrar

    Dörrkarmar

    Dörrtrycken

    Fläktar

    Beslag

    Golvsocklar

    Dörrfoder (lister)

    Fönster

    Fönsterkarmar

    Fönsterfoder

    Andra typer av dekorationslister

    Trösklar

    Lack till tröskel

  • Kommer jag få en skriftlig offert och ett skriftligt avtal för badrumsrenoveringen?

    Svar: Naturligtvis får Du som kund både en skriftlig offert, (naturligtvis utan kostnad) avseende badrumsrenoveringen och om Du accepterar offerten, ett skriftligt avtal som skall signeras av Dig som kund innan offererade arbeten kan påbörjas.

    Tillsammans med offerten, får Du också "Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania" som är en omfattande skriftlig information om vad som ingår i det fasta priset, hur badrumsrenoveringen kommer gå till osv.

    Det är en självklarthet för oss på Titania och en säkerhet för Dig som kund att alltid få överenskommelser och prisuppgifter på papper, för att undvika missförstånd och diskussioner längre fram när hantverkarna väl börjat renovera Ditt badrum. 

  • Vad kan jag som kund göra för att undvika missförstånd före, under och efter badrumsrenoveringen?

    Svar: Det finns några saker som Du som kund kan göra för att underlätta kommunikationen med oss som entreprenör och därmed undvika missförstånd i samband med att vi renoverar Ditt badrum: 

    - Läs igenom det informationsmaterial som Du får med den skriftliga offerten, som besvarar många av de frågor Du kan ha inför badrumsrenoveringen:"Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania".

    - Läs även igenom offerten avseende badrumsrenoveringen och kontrollera så att den är korrekt och att allt är med, som Du diskuterat och kommit överens med Din kontaktperson på Titania om. Om något saknas, ta kontakt med kontaktpersonen och be om en ny, komplett offert. 

    - Om det är någonting Du är osäker på eller inte förstår i offerten eller i informationsmaterialet, fråga Din kontaktperson vad som gäller, innan vi börjar renovera Ditt badrum.

    - Om Du vill göra extrabeställningar utöver avtalet under arbetets gång, kontakta Din kontaktperson på Titania, för att få prisuppgift samt övriga information. 

  • Var kan jag få mer information om material till det nya badrumet?

    Svar: Besök gärna hemsidan www.byggfactadocu.se för att få mer information och svar på Dina frågor om material till Ditt nya badrum. 

  • Hur får jag en offert på en badrumsrenovering?

    På grund av Titanias expansion mot att nyproducera bostäder i egen regi och de personella resurser som detta kräver har företaget tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda renoveringstjänster för privatpersoner. De entreprenadarbeten som Titania fortfarande utför utgörs av mer omfattande projekt för fastighetsbolag eller bostadsrättsföreningar.

    Om du vill begära en offert för ett fastighetsbolags eller bostadsrättsförenings räkning så kan du göra detta på sidan "Begär offert på badrumsrenoveringen".

  • Hur finansierar jag min badrumsrenovering?

    Svar: Du som bor i en bostadsrätt eller villa, kan ta kontakt med Din bank och se om det finns möjligheter att få låna pengar till dessa värdehöjande renoveringar, som garanterat höjer värdet på lägenheten eller villan. 

  • Hur mycket kostar det att göra en badrumsrenovering?

    På grund av Titanias expansion mot att nyproducera bostäder i egen regi och de personella resurser som detta kräver har företaget tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda renoveringstjänster för privatpersoner. De entreprenadarbeten som Titania fortfarande utför utgörs av mer omfattande projekt för fastighetsbolag eller bostadsrättsföreningar.

    Det innebär att badrumsrenoveringar normalt kommer vara en del av större projekt, som till exempel totalrenoveringar eller stambyten, och då kommer att ingå i prisen på dessa. 

    För att ta reda på hur mycket Ert stambyte skulle kosta kan ni använda Titanias Stambyteskalkylator.

    Kontakta Titania för offert på stambyte.

    Kontakta Titania för offert på badrumsrenoveringar.

  • Hur tar jag reda på vad Titania har för kreditvärdighet?

    Svar: Antingen kan Du köpa en kreditupplysning från något kreditupplysningsföretag, som t ex Soliditet eller så kan Du gratis se den kreditupplysning som Titania lagt upp under rubriken Dokumentation, intyg & auktorisationer

    Den kreditupplysning Titana valt att lägga upp hämtas dynamiskt från Bisnodes kreditvärderingssystem Soliditet, som är en av de absolut största och äldsta aktörerna på den svenska kreditupplysningsmarknaden.

    Soliditet har sex stycken grader på sina kreditbetyg: 

    AAA – Högsta kreditvärdighet

    Endast aktiebolag kan nå AAA (Trippel-A). Bolaget ska dessutom omsätta mer än 2 miljoner, ha varit verksamt i minst 10 år och dessutom ha nyckeltal som är väsentligt över branschens genomsnitt.

    AA – God kreditvärdighet

    AA (Dubbel-A) är den högsta rating ett handels-, kommanditbolag och enskild firma kan få. För aktiebolag krävs en omsättning över 1 miljon och nyckeltal som ligger över branschens genomsnitt.

    A – Kreditvärdig

    För att uppnå A (Enkel-A) krävs nyckeltal som ligger på eller nära branschens genomsnitt.

    AN – Nystartat bolag

    Ges ut till nystartade företag där ingen negativ information finns.

    B – Kredit mot säkerhet

    Ges ut till företag med nyckeltal som ligger under branschens genomsnitt och till företag där negativ information finns.

    C - Kredit avrådes

    Ges till företag som har stora betalningsproblem, förbrukat aktiekapital, konkursengagemang samt till företag med nyckeltal som långt understiger branschgenomsnittet. Företag som har allvarliga revisorsanmärkningar får också rating C.

    (-) – Ej fastställd rating

    Rating fastställs inte på företag där viktig information saknas, är inaktuell eller på företag som inte är aktiva.

  • Hur och när betalar jag för badrumsrenoveringen?

    Svar: Du behöver inte göra några förskottsinbetalningar då du anlitar Titania för att genomföra Din badrumsrenovering. Betalningen delas istället upp på två stycken delbetalningar enligt följande:

    - 10 dagar efter det att arbetet med badrumsrenoveringen påbörjats gör Du som kund en delbetalning på 30% av det avtalade priset för arbetet. Denna delbetalning täcker en del av de materialinköp som vi gör i början av arbetet, men inte alla de inköpskostnader Titania haft. Detta belopp faktureras Er och Ni skall således inte betala något förrän Ni fått fakturan.

    -När vi har renoverat färdigt Ditt badrum får Du ytterligare en faktura på resterande 70% av totalbeloppet.

  • Hur mycket kan man få i ROT-avdrag vid en badrumsrenovering?

    Svar: Den del av priset för badrumsrenoveringen som är avdragsgillt enligt ROT-avdraget, dvs arbetskostnaden, brukar ligga på ungefär 70% av totalkostnaden under förutsättning att badrumsrenoveringen utförs på det sätt Titania brukar, d v s att kunden köper det material som har med personlig smak att göra, men Titania står för själva byggnadsmaterialet. Det exakta beloppet för arbetskostnaden är ju dock specifik för varje projekt och framgår på fakturan som Du som kund får för badrumsrenoveringen

    För att veta exakt vad som räknas som byggnadsmaterial som Titania står för och vilka material och varor Du som kund skall betala, se informationshäftet "Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania." För materialkostnaden får inget ROT-avdrag göras. 

    Observera att ROT-avdraget från om med den 1:a januari är sänkt till 30 procent av arbetskostnaden.

    Läs mer om ROT-avdragsreglerna 2016

    Uttömmande information om ROT-avdrag

    För ytterligare information om ROT-avdraget, kontakta Skatteverket. Kontakta alltid Skatteverket för att ta reda på vilka reglers om gäller för ROT-avdraget, innan Du beställer några tjänster. 

  • Varför skall man bara anlita företag med bra kreditvärdighet?

    Svar: Du som kund får med detta den bästa garantin för att Du har att göra med ett företag som tänker och agerar långsiktigt och seriöst. Långsiktighet är viktigt när man gör affärer och behövs speciellt mycket när det handlar om badrumsrenoveringar, renoveringar och byggnationer som skall hålla i många år framöver. 

    Titanias kreditvärdighet är näst högsta möjliga, AA och är fastställt av kreditupplysningsföretaget Soliditet, som är en av de absolut största och äldsta aktörerna på den svenska kreditupplysningsmarknaden. Du kan se Titanias kreditupplysning under rubriken Dokumentation, intyg & auktorisationer. 

    Soliditet har sex stycken grader på sina kreditbetyg: 

    AAA – Högsta kreditvärdighet

    Endast aktiebolag kan nå AAA (Trippel-A). Bolaget ska dessutom omsätta mer än 2 miljoner, ha varit verksamt i minst 10 år och dessutom ha nyckeltal som är väsentligt över branschens genomsnitt.

    AA – God kreditvärdighet

    AA (Dubbel-A) är den högsta rating ett handels-, kommanditbolag och enskild firma kan få. För aktiebolag krävs en omsättning över 1 miljon och nyckeltal som ligger över branschens genomsnitt.

    A – Kreditvärdig

    För att uppnå A (Enkel-A) krävs nyckeltal som ligger på eller nära branschens genomsnitt.

    AN – Nystartat bolag

    Ges ut till nystartade företag där ingen negativ information finns.

    B – Kredit mot säkerhet

    Ges ut till företag med nyckeltal som ligger under branschens genomsnitt och till företag där negativ information finns.

    C - Kredit avrådes

    Ges till företag som har stora betalningsproblem, förbrukat aktiekapital, konkursengagemang samt till företag med nyckeltal som långt understiger branschgenomsnittet. Företag som har allvarliga revisorsanmärkningar får också rating C.

    (-) – Ej fastställd rating

    Rating fastställs inte på företag där viktig information saknas, är inaktuell eller på företag som inte är aktiva.

  • Hur vet man att entreprenören betalar sina skatter och avgifter?

    Svar: Det enklaste sättet att ta reda på det, är att fylla i blankett SKV4820 och faxa eller posta till Skatteverket. Du får då tillbaka blanketten ifylld från Skatteverket med information om hur mycket entreprenören har betalt i skatter och avgifter de senaste tre månaderna och Du kan därifrån se om entreprenörens uppgifter om antal anställda verkar stämma.

    Om uppgifterna på SKV4820 verkar orimligt låga i jämförelse med entreprenörens uppgift om antalet anställda eller omsättningen, bör man som kund vara försiktig och söka mer information, innan man tecknar något avtal med entreprenören. 

    Att bara kontrollera om entreprenören har F-skattesedel räcker inte långt, eftersom F-skatten inte säger speciellt mycket om hur företaget faktiskt sköter sig med inbetalning av skatter och avgifter. En F-skatt är dessutom inte svår att få, ens för den som håller på med oegentligheter och innebär i praktiken inget större skydd för Dig som kund. 

    För att se senaste versionen av Titanias SKV4820, klicka här! 

  • Hur skyddar man sig mot om företaget som utför badrumsrenoveringen går i konkurs?

    Svar: Om företaget som har genomfört badrumsrenoveringen går i konkurs så har Du som kund ingen möjlighet att få garantifel åtgärdade och alla garantiåtaganden från entreprenörens sida blir värdelösa. En allmän missuppfattning är att den företagsförsäkring som entreprenören hade skulle täcka i dessa fall, det gör den dock inte. Om företaget upphör att existera, så upphör även försäkringen att gälla.

    Som kund skyddar man sig mot dessa problem, genom att i första hand anlita finansiellt solida företag med god kreditvärdighet. (Titania har näst högsta möjliga kreditvärdighet, AA, fastställt av kreditupplysningsföretaget Soliditet.)

Övriga NYHETER

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält