Tvättstuga för Brf Häradskär

En fräsch tvättstuga höjer trivseln i huset. Nya maskiner tvättar och torkar dessutom bättre och snabbare.

Genom rivning av några väggar, omdragning av el, rör och ventilation, sänkning av tak, ommålning och läggning av klinker på golv skapades ett ny mer lättanvänd tvättstuga för Brf Häradskär i Johanneshov. Med moderna maskiner som är billigare i drift än gamla uttjänta som måste repareras ofta har föreningen gjort en bra investering som höjer värdet på fastigheten. De nya maskinerna är dessutom mycket mer miljövänliga än de gamla.


Titania gör ibland renoveringar och ombyggnader av tvättstugor i samband med stambyten där projektet en extern konsult har hjälpt bostadsrättsföreningen att handla upp oss som entreprenör. Detta projekt gjordes dock upp separat och direkt med bostadsrättsföreningen. Samarbetet fungerade mycket bra och det gläder oss att Brf Häradskär är nöjda med sin nya tvättstuga.

Fakta om projektet

Här finns projektet:

Status:

Avslutad

Projekttyp:

Badrumrenoveringar, Byte av elsystem, Totalrenoveringar, Kvarboende

Projektstart:

November 2010

Projektslut:

December 2010

Storlek:

Renovering av tvättstuga

Liknande projekt

Info för boende, hyresgäster och leverantörer

Du som är boende i fastigheter där Titania utför arbeten, kan kontakta platschefen i första hand och arbetsledaren i andra hand, vid praktiska frågor gällande det löpande arbetet. 

Relaterade frågor och svar

  • Vad är det som är speciellt bra med Titania som byggentreprenör?

    Svar: Som kund hos Titania har man många fördelar: 

    Våra tjänster och projekt

    Titania är en komplett byggentreprenör med verksamhet i Stockholms och Uppsala län och med specialisering på nyproduktion, stambyten, totalrenoveringar och ombyggnationer. Vi kan även erbjuda tjänster inom relining / rörinfodring, rörspolning, rörrensning samt rörfilmning, ventilation och energibesparing.  Vi äger även och förvaltar hela fastigheter med hyresgäster och lokalhyresgäster.

    Medarbetare och kompetens

    Vi har inom företaget en mängd olika kompetenser och vår personal har lång erfarenhet av byggbranschen, vilket gör att vi kan erbjuda ett väldigt brett utbud av tjänster, vilket i sin tur gör att vi kan åta oss i princip alla typer av projekt. Våra goda kontakter med samarbetspartners, vår finansiella styrka och höga kreditvärdighet, gör att det inte finns någon övre gräns för hur stora projekt vi kan åta oss.  

    Våra platschefer och arbetsledare är experter på att sköta kontakten med boende, hantera tillval och frånval och styra projekt med kvarboende, vilket inte alla byggentreprenörer har erfarenhet och kunskap för att göra på ett bra sätt.

    Våra anställda hantverkare har ofta kompetens inom flera arbetsområden och är som multihantverkare bra på att själva utföra flera olika arbetsmoment och samordna de olika kompetenser som krävs för att genomföra byggprojektet, vilket gör att riskerna för förseningar minskar betydligt samtidigt som kvaliteten blir högre på utfört arbete. 

    Garantier och kvalitet

    Titania använder alltid svenska kvalitetsprodukter och lämnar generösa och långtgående garantier på utförda arbeten. För att säkerställa kvaliteten så har vi ett omfattande system av interna kontroller av utfört arbete på individnivå. Vi uppmanar dessutom alltid våra kunder att anlita en oberoende besiktningsman för att utföra besiktning av utfört arbete.

    ISO 9001 och ISO 14001

    Titania är dessutom certifierat enligt ISO 9001 för kvalitet och ISO 14001 för miljö, allt för att säkerställa att vi arbetar så effektivt som möjligt. Vårt ISO system utvärderas en gång per år av en oberoende besiktningsman, för att säkerställa att vi uppfyller kraven för ISO certifiering. 

    Priskalkylatorer

    Titania har tagit fram två priskalkylatorer för att Du som kund på ett enkelt sätt skall kunna få fram ett ungefärligt pris på vad Ditt projekt skulle kosta. Välj nedan den kalkylator som intresserar Dig och klicka på länken.

    Stambyteskalkylator  - Beräkna pris på Ert stambyte

    Reliningskalkylator - Beräkna pris på relining

  • Hur lång är garantitiden på de arbeten som Titania utför?

    Svar: Garantitiden på Titanias utförda arbeten är 5 år generellt, men vi har en specialgaranti på 10 år för tätskikten.

    (Garantitiden på större projekt, där beställaren inte är en privatperson beror dock, av vilka villkor som skrivits in i det underlag som vi gett offert på. Enligt det standardavtal för totalentreprenader som fanns före 2006 (ABT94) gällde en garantitid på 2 år. Enligt det avtal som kom 2006 (ABT06) gäller 5 års garantitid.)

  • Varför skall man bara anlita företag med god kreditvärdighet?

    Svar: Du som beställare får med detta den bästa garantin för att Du har att göra med ett företag som tänker och agerar långsiktigt och seriöst. Långsiktighet är viktigt när man gör affärer och behövs speciellt mycket när det handlar om stambyten, renoveringar och byggnationer som skall hålla i många år framöver. Att handla upp ett stambyte för flera miljoner kronor ställer krav på att Du som beställare har en kontraktspart som har mycket god finansiell styrka och som inte går i konkurs vid första lågkonjunktur eller när några projekt gått lite dåligt.

    Titanias kreditvärdighet är näst högsta möjliga, AA och är fastställt av kreditupplysningsföretaget Soliditet, som är en av de absolut största och äldsta aktörerna på den svenska kreditupplysningsmarknaden. Du kan se Titanias kreditupplysning under rubriken Dokumentation, intyg & auktorisation. .

    Soliditet har sex stycken grader på sina kreditbetyg: 

    AAA – Högsta kreditvärdighet (Titania har AAA-betyg)

    Endast aktiebolag kan nå AAA (Trippel-A). Bolaget ska dessutom omsätta mer än 2 miljoner, ha varit verksamt i minst 10 år och dessutom ha nyckeltal som är väsentligt över branschens genomsnitt.

    AA – God kreditvärdighet

    AA (Dubbel-A) är den högsta rating ett handels-, kommanditbolag och enskild firma kan få. För aktiebolag krävs en omsättning över 1 miljon och nyckeltal som ligger över branschens genomsnitt.

    A – Kreditvärdig

    För att uppnå A (Enkel-A) krävs nyckeltal som ligger på eller nära branschens genomsnitt.

    AN – Nystartat bolag

    Ges ut till nystartade företag där ingen negativ information finns.

    B – Kredit mot säkerhet

    Ges ut till företag med nyckeltal som ligger under branschens genomsnitt och till företag där negativ information finns.

    C - Kredit avrådes

    Ges till företag som har stora betalningsproblem, förbrukat aktiekapital, konkursengagemang samt till företag med nyckeltal som långt understiger branschgenomsnittet. Företag som har allvarliga revisorsanmärkningar får också rating C.

    (-) – Ej fastställd rating

    Rating fastställs inte på företag där viktig information saknas, är inaktuell eller på företag som inte är aktiva.

  • Går det att få rabatt om jag köper kakel och klinker till badrumsrenoveringen från Titanias leverantörer?

    Svar: Om ni väljer att anlita Titania för att renovera Ert badrum och Ni väljer att köpa kakel och klinker till badrumsrenoveringen genom oss, kan Ni göra så från någon av följande av Titanias leverantörer: KakelDax, Centro kakel och klinker eller Kakelspecialisten.Vi lämnar 10 % rabatt på deras ordinarie butikssortiment. OBS! Rabatten gäller ej realisations- eller kampanjvaror och gäller bara på kakel och klinker, ej badrumsmöbler eller andra produkter.

    När Ni har valt ut det kakel eller klinker som Ni vill ha, informerar Ni personalen i butiken att det ska köpas på Titania Bygg & VVS AB:s konto. Personalen ringer och kontrollerar med oss att utköpet är godkänt, innan några varor kan lämnas ut. Köpet faktureras sedan Titania och Ni betalar först då vi fakturerar Er för hela badrumsrenoveringen.

    När Ni köper ut material, var noga med ett antal saker:

    - Att köpa ut tillräcklig mängd kakel och klinker (Mät ytorna noggrant och lägg till minst 10 % i spill. Om Ni är osäkra på hur mycket Ni behöver köpa ut, fråga personalen i butiken som kan hjälpa Er.)

    - Att plattorna verkligen levereras innan det att badrumsrenoveringen påbörjas. (Eller i alla fall tills dess att vi skall börja sätta plattorna i badrummet.) Vissa plattor är nämligen beställningsvaror och finns ej i lager hos våra leverantörer, så se till att köpa eller beställa plattorna i god tid före det att badrumsrenoveringen påbörjas. 

    -Att Du har ordnat och betalt frakten för plattorna (Detta ingår nämligen inte i priset i butiken.) 

    Självklart kan vi på Titania ordna allting från att köpa ut till att leverera plattor, men detta innebär en extra kostnad som kommer att faktureras Dig som kund i samband med badrumsrenoveringen.

  • Kan jag som kund köpa ut varor från annan leverantör än Titania till badrumsrenoveringen?

    Svar: Det går bra att Du som kund själv köper ut varor och material som Du vill ha i Ditt nya badrum, men som Titania av någon anledning inte kan leverera. Tänk dock på följande: 

    - De varor som Du som kund ansvarar för att köpa ut skall finnas på plats redan då badrumsrenoveringen startar. Detta underlättar planeringen av arbetet för hantverkarna och möjliggör eventuella byten av varor om dessa skulle vara defekta eller inkompatibla med Ditt badrum av någon anledning. 

    - Om Ni av utrymmesskäl ej kan ha alla sakvaror på plats i anslutning till badrummet vid badrumsrenoveringens början, skall det finnas monteringsanvisningar med angivelser av mått på inventarier på plats, redan då badrumsrenoveringen påbörjas.

    - Om inte erforderliga material och sakvaror finns på plats då montering skall ske, kommer vi antingen att handla ut det som behövs och sedan debitera Dig som kund för detta eller också, om material inte går att få fram, debiterar vi för de kostnader som förseningen av material leder till. Var därför noga med att materialet finns på plats i god tid, för att undvika onödiga kostnader. 

    - Var noga med att bara köpa ut fungerande produkter som håller en godtagbar kvalitetsstandard. Vi som entreprenör tar inte ansvar för felutköpta möbler och inventarier eller varor som ej går att montera på grund av tillverkningsbrister eller brister i kvalitet. Vi försöker givetvis lösa problemet om det går, men kunden får vara beredd på att betala extra för den tid vi lägger ner, om det är så att utköpta varor inte håller godtagbar, svensk kvalitetsstandard.

    - Köp svenska kvalitetsprodukter så slipper Du problem både vid montage, installation och senare. Exempel på bra märken är Gustavsberg, IFÖ, FMM, Mora, Svedbergs och Oras. IKEA:s blandare och porslin (WC, tvättställ etc) är generellt av låg kvalitet medan skåp och andra inventarier brukar hålla någorlunda godtagbar standard.

    - Självklart kan vi ordna allting från att köpa ut till att leverera även dessa varor och material, men detta innebär en extra kostnad för Dig som kund, som kommer att faktureras. 

  • Vilken information får jag innan badrumsrenoveringen börjar?

    Svar: Tillsammans med den skriftliga offerten på badrumsrenoveringen, får Du ett skriftligt informationsmaterial som heter "Information till Dig som planerar att köpa renoveringstjänster av Titania", som är bra för Dig som kund att läsa igenom, för där får man svar på många av de frågor som man kan tänkas ha inför en badrumsrenovering.

    På Titanias hemsida finns även mycket intressant och relevant information om badrumsrenoveringen, som komplement till informationsmaterialet. 

    Om Du fortfarande har obesvarade frågor efter att ha läst materialet, kontakta Din kontaktperson på Titania för att få svar på Dina återstående frågor.

  • Hur beställer jag extraarbeten utöver grundavtalet till min badrumsrenovering?

    Svar: Arbeten som ligger utanför grundavtalet för badrumsrenoveringen skall beställas skriftligen, innan några arbeten kan utföras av hantverkarna som renoverar Ditt badrum. (Via mejl går naturligtvis bra).

    Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenörer och övriga kostnader debiteras med självkostnaden med tillägg för entreprenörsarvode på 10 % (moms tillkommer) om ej annat angetts i grundavtalet. Priser på material debiteras enligt listpriser hos de stora materialgrossisterna Dahl (för VVS), Ahlsell (för El), Alcro (för Färg), Woody ( för Bygg).

    I första hand skall extraarbeten utföras på löpande räkning enligt ovan. Ungefärlig prisuppgift kan lämnas för mindre komplicerade arbeten. Önskar Du som kund en separat offert krävs arbeten av större omfattning eller att Du som kund står för kostnaden för att ta fram offerten. (En offert för en badrumsrenovering kostar ungefär 2000 kr att ta fram. För själva badrumsrenoveringen ges dock alltid fasta priser och offerten för badrumsrenoveringen kostar ingenting för Dig som kund.) 

  • Vad ingår i det fasta priset i avtalet avseende badrumsrenoveringen?

    Svar: Generellt så ingår allt material som har med den byggnadstekniska funktionen att göra, i det avtalade, fasta priset avseende badrumsrenoveringen, om ej annat angetts i avtalet. Även utköp och transport av detta material ingår i priset, om ej annat angetts i avtal.

    Sakvaror, ytskikt och inventarier ingår ej i det fasta priset, utan faktureras utöver avtalat pris. Ej heller ingår mängdberäkning, beställning, utköp eller transport av dessa varor i det fasta priset.

    Nedanstående lista är exempel på den typ av material vi står för i samband med badrumsrenoveringen:  

    Sopsäckar o dyl. för bortforsling av byggsopor

    Reglar och andra typer av konstruktionsmässiga stag

    Skruvar, vinkeljärn, plugg och annat som kan kopplas till konstruktioner (ej uppfästningsanordningar, typ konsoler, skruv och plugg etc till inventarier)

    Gipsskivor och andra typer av konstruktionsmässiga byggnadsskivor

    Fyllnadsmaterial till golv (t ex lecakulor).

    Kopparrör

    Avloppsrör

    Rörkopplingar

    Golvbrunnar

    Puts, spackel och alla andra typer av bruk som används i konstruktionerna

    Fuktspärr

    Fiberremsor

    Brunnsmanschett

    Fix

    Fog

    Silikon

    Elkablar

    Eldosor

    Jordfelsbrytare

    Kromade vattenledningsrör

    Rörkopplingar

     

    Nedanstående är exempel på den typ av material som ej ingår i priset som Titania lämnar för att renovera badrummet:

    Kakel

    Klinker

    Kakellister

    Tvättställ (med blandare och vattenlås)

    Blandare

    Väggbricka till blandare

    Duschstänger

    Duschhandtag

    Duschslangar

    Toalettstol

    Duschväggar

    Duschdörrar

    Badkar

    Tvättmaskiner med vattenlåssats

    Torktumlare

    Uppfästninganordningar till badrumsskåp, tvättställ etc. T ex bultar, skruvar, pluggar.

    Armaturer

    Spotlights

    Handdukshängare

    Badrumsskåp

    Eluttag

    Strömbrytare

    Transformatorer till spotlights och dyl.

    Inspektionsluckor

    Slukrist

    Glasbetong

    Monteringsskenor för glasbetong

    Färg

    Dimmers

    Dörrar

    Dörrkarmar

    Dörrtrycken

    Fläktar

    Beslag

    Golvsocklar

    Dörrfoder (lister)

    Fönster

    Fönsterkarmar

    Fönsterfoder

    Andra typer av dekorationslister

    Trösklar

    Lack till tröskel

  • Kommer jag få en skriftlig offert och ett skriftligt avtal för badrumsrenoveringen?

    Svar: Naturligtvis får Du som kund både en skriftlig offert, (naturligtvis utan kostnad) avseende badrumsrenoveringen och om Du accepterar offerten, ett skriftligt avtal som skall signeras av Dig som kund innan offererade arbeten kan påbörjas.

    Tillsammans med offerten, får Du också "Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania" som är en omfattande skriftlig information om vad som ingår i det fasta priset, hur badrumsrenoveringen kommer gå till osv.

    Det är en självklarthet för oss på Titania och en säkerhet för Dig som kund att alltid få överenskommelser och prisuppgifter på papper, för att undvika missförstånd och diskussioner längre fram när hantverkarna väl börjat renovera Ditt badrum. 

  • Vad kan jag som kund göra för att undvika missförstånd före, under och efter badrumsrenoveringen?

    Svar: Det finns några saker som Du som kund kan göra för att underlätta kommunikationen med oss som entreprenör och därmed undvika missförstånd i samband med att vi renoverar Ditt badrum: 

    - Läs igenom det informationsmaterial som Du får med den skriftliga offerten, som besvarar många av de frågor Du kan ha inför badrumsrenoveringen:"Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania".

    - Läs även igenom offerten avseende badrumsrenoveringen och kontrollera så att den är korrekt och att allt är med, som Du diskuterat och kommit överens med Din kontaktperson på Titania om. Om något saknas, ta kontakt med kontaktpersonen och be om en ny, komplett offert. 

    - Om det är någonting Du är osäker på eller inte förstår i offerten eller i informationsmaterialet, fråga Din kontaktperson vad som gäller, innan vi börjar renovera Ditt badrum.

    - Om Du vill göra extrabeställningar utöver avtalet under arbetets gång, kontakta Din kontaktperson på Titania, för att få prisuppgift samt övriga information. 

  • Var kan jag få mer information om material till det nya badrumet?

    Svar: Besök gärna hemsidan www.byggfactadocu.se för att få mer information och svar på Dina frågor om material till Ditt nya badrum. 

  • Hur får jag en offert på en badrumsrenovering?

    På grund av Titanias expansion mot att nyproducera bostäder i egen regi och de personella resurser som detta kräver har företaget tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda renoveringstjänster för privatpersoner. De entreprenadarbeten som Titania fortfarande utför utgörs av mer omfattande projekt för fastighetsbolag eller bostadsrättsföreningar.

    Om du vill begära en offert för ett fastighetsbolags eller bostadsrättsförenings räkning så kan du göra detta på sidan "Begär offert på badrumsrenoveringen".

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält