Förberedelser inför filmning av rör i källargolv.

Rörspolning, rörrensning och rörfilmning

För att hålla avloppssystem i god funktion och för att kunna förlänga livet på dem, måste de kontinuerligt spolas rena för att få bort stopp, rost och beläggningar på insidan av rören. Om det inte räcker med att spola rören för att få bort beläggningarna måste en rörrensning göras och i samband med detta dokumenteras rörens insida genom en rörfilmning / TV-inspektion. Titania kan erbjuda samtliga dessa tjänster som en del av ett större stambytes- eller renoveringsprojekt. (Titania erbjuder ej dessa tjänster till privatpersoner.)

Rörspolning 

Spolning och rensning av avloppsrör utförs med hjälp av en spolbil med trycksatt hetvatten. Spolbilen har kapacitet för att spruta in hetvatten i rören med 450 bars tryck. (Som jämförelse: ett normalt bildäck har ett tryck på 2 bar).

När man genomför en rör- eller stamspolning så börjar man med att spola rören i källaren ända ut till huvudledningen ute i gatan. Oftast behöver man gå fram och tillbaka flera gånger med rensslangen, för att lyckas spola bort allt som finns i röret, beroende på hur igensatta rören är. Om avlagringarna sitter så hårt fast att de inte går att spola bort, måste man göra en mekanisk rensning eller fräsning av rören med skärhuvuden och renskedjor, se nedan "Rörrensning". 

När man är säker på att dessa rör i källaren är rena, så går man vidare med att spola rent rören i lägenheterna, tvättstugorna samt övriga utrymmen i fastigheten. För att komma åt rören i lägenheterna så behöver entreprenören få tillträde till dessa. Det är därför viktigt att de boende antingen är hemma eller att kompletta uppsättningar med nycklar, larmkoder osv till lägenheterna överlämnas till entreprenören innan arbeten påbörjas. Till övriga allmänna utrymmen i fastigheten har ofta fastighetsskötaren tillgång till nycklar. 

I de allra flesta fall så börjar man spola rören på våningen längst ned och jobbar sig uppåt i fastigheten, eftersom det oftast är mest avlagringar i rören längre ned i fastigheten.  

Rörrensning  

Är avloppsrören mycket igensatta av avlagringar eller dylikt som sitter hårt fast på insidan av röret kan det krävas en mekanisk rensning (kallas även fräsning) av rören för att de skall uppnå normal funktion

När man utför relining, även kallad rörinfodring, av befintliga rör, så är rörrensning och rörspolning viktiga moment, för att vara säker på att relingen utförs i rena och rensade rör, för ett så bra slutresultat som möjligt. 

Rörfilmning

Man skall alltid anlita ett av STVF- Sveriges TV-Inspektionsföretag auktoriserat företag för att utföra så kallade TV-inspektioner av avloppsrör, dvs rörfilmning. Detta innebär att man matar in ett specialanpassat kamerahuvud med en ljuskälla i avloppsröret som skall filmas. Kamerahuvudet har kontakt med en huvudenhet via en fiberoptisk kabel och man kan på så sätt filma röret invändigt.

Själva filmen sparas på en hårdisk för att senare kunna föras över till andra digitala lagringsplatser t ex en DVD-skiva eller ett USB-minne, för att sedan kunna överlämnas till beställaren. Ett speciellt program används för att protokollföra de avvikelser som noteras vid filmningen av röret.

En filmning av insidan av rören kan användas t ex för att bestämma status och renoveringsbehov för ett rörsystem eller för att detektera orsaken till en speciell avvikelse (t ex kontinuerliga stopp i avloppet på ett visst ställe eller misstänkt hål i röret).

Se informationsmaterialet "Se rören inifrån! T25:2012" från Sveriges TV-Inspektionsföretag för mer information om rörfilmning! 

Prisberäkningar

För att räkna pris på relining, använd Reliningskalkylatorn.

För att räkna pris på Ert stambyte, använd Stambyteskalkylatorn. 

Relaterad information

Frågor och svar

  • Vilka typer av arbeten kan Titania utföra?

    Svar: Titania är en komplett byggentreprenör med verksamheten förlagd i Stockholms och Uppsala län och med specialisering på nyproduktion, ombyggnationtotalrenoveringar, stambyten.

    Våra kunder är vanligtvis bostadsrättsföreningar och allmännyttiga och privata fastighetsbolag.

    Utöver detta äger och förvaltar hela fastigheter med hyresgäster och lokalhyresgäster. 

  • Hur stora är Titania?

    Svar: De företag inom Titaniakoncernen som utför entreprenaderna har idag totalt ca 145 anställda inom olika yrkesområden. Titania fakturerade totalt drygt 270 miljoner kr under år 2014.

    För att se våra årsredovisningar, kreditupplysning på Titania samt våra behörigheter, auktorisationer etc, ser rubriken "Dokumentation, intyg & auktorisationer" 

  • Varför skall vi anlita just Titania för att göra stambyte och badrumsrenoveringar?

    Svar: För att Titania har en väl beprövad och fungerande metod för att genomföra traditionella och prefabricerade stambyten och badrumsrenoveringar som är anpassad efter att de boende fortfarande skall kunna bo kvar i sina lägenheter under stambytet, om man så önskar.

    Titanias arbetssätt tar även hänsyn till att de boende kan vilja göra egna tillval och frånval vad gäller material och utförande i just deras badrum i samband med stambytet. För oss på Titania är det en självklarhet att underlätta så att de boende skall kunna få just det badrum dom själv önskar. 

    Ni kan också känna Er trygga med att vi som företag har alla behörigheter och auktorisationer som krävs för alla de typer av byggarbeten som vi utför, att vi har välutbildade och kompetenta medarbetare.

    Titanias ekonomi är mycket god och vi har näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet. Under rubriken "Dokumentation, intyg & auktorisationer" kan Ni se kreditupplysning på Titania, våra årsredovisningar samt alla våra intyg, behörigheter, certifikat med mera. 

    vår projektsida kan Ni själva se vilka projekt vi utfört och för vilka kunder. Våra kunder utgörs av bostadsrättsföreningar och stora allmännyttiga och privata fastighetsbolag, som visar förtroende för Titania gång på gång, genom att återkomma som kunder hos Titania med nya projekt.

    Allt detta är en säkerhet för Er som kund när Ni anlitar Titania för att utföra stambyte, badrumsrenovering eller något annat byggprojekt i Er fastighet. Det finns dock mycket mer som är speciellt och bra med Titania, men våra egna omdömen om oss själva är mindre viktiga än vad våra kunder tycker. På www.reco.se och www.eniro.se finns våra kunders omdömen om oss och de arbeten vi utfört. Gå in där och läs vad våra egna kunder tycker om Titania. 

    Titania har tagit fram två priskalkylatorer för att Du som kund på ett enkelt sätt skall kunna få fram ett ungefärligt pris på vad Ditt projekt skulle kosta att genomföra. Välj nedan den kalkylator som intresserar Dig och klicka på länken.

    Stambyteskalkylator  - Beräkna pris på Ert stambyte

    Reliningskalkylator - Beräkna pris på relining

    Om Ni vill komma i kontakt med Titania, se rubriken "Kontakta oss" 

  • Hur ofta bör man spola stammarna i en fastighet?

    Svar: Stamspolning är något Titania utför i förebyggande syfte. Stamspolning bör göras var 3-5:e år för att vara säker på att alla stammar, rör och avlopp hålls fria från stopp och beläggningar.

    Igenfyllda rör kan leda till stamstopp med risk för översvämning och fuktskador. Skador som uppstår på grund av igensatta ledningar är både obehagligt och kostsamt. Var speciellt varsam när vatten börjar "komma tillbaka" vid användning av avloppet, eftersom detta snabbt kan leda till fuktskador.

  • Varför bör vi anlita en teknisk konsult för att hjälpa oss med upphandlingen?

    Svar: För att byggkonsulten på ett professionellt sätt kan definiera exakt vad som behöver göras i just Er fastighet. Detta underlag, som kallas Förfrågningsunderlag, kan Ni sedan skicka till olika byggföretag som alla räknar och ger anbud på samma omfattning. Detta gör att anbuden blir lätta för byggkonsulten att sedan jämföra vilket i kombination med att upphandlingen har skett i konkurrens, ökar möjligheterna för beställaren att få ett så förmånligt pris som möjligt på arbetena som skall utföras.

    Konsulten kan även hjälpa till att bestämma om man skall genomföra ett traditionellt stambyte eller ett prefabricerat stambyte i fastigheten. 

  • Varför skall jag som fastighetsägare till en hyresfastighet med kvarboende anlita just Titania?

    Svar: För att vi har lång och dokumenterad vana och erfarenhet av att hantera kvarboende i samband med traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar och andra projekt. Till skillnad från vissa andra byggföretag som kanske har gått från nyproduktionssidan till ROT-verksamhet (Renovering, ombyggnation och tillbyggnad), så började Titania som ett renodlat ROT-företag med inriktning mot badrumsrenoveringar och andra renoveringar för privatpersoner. Detta har gjort att vi har lärt oss att se att ett projekt med kvarboende hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare i en fastighet är ett socialt projekt lika mycket som ett rent tekniskt byggprojekt.

    Andra saker som gör att vi är bra på att hantera kvarboende är:

    • Vi har ett kvalitetssystem som inte endast är en pappersprodukt utan faktiskt är integrerat i hur vi arbetar och säkerställer att Ni får så bra kvalitet med så litet antal besiktningsanmärkningar som möjligt när Ni anlitar Titania. Med få besiktningsanmärkningar följer att vi inte behöver störa hyresgästerna eller de boende med åtgärdande av besiktningsanmärkningar, när projektet väl är avslutat, vilket alltid uppskattas av de boende i fastigheten.
    • Vi förstår hur viktigt det är att hålla uppsatta tidsplaner för Dig som fastighetsägare med hyresgäster eller som styrelse för en bostadsättsförening med bostadsrättsinnehavare som skall flytta tillbaka efter avslutat projekt. Vi har därför löpande kommunikation med Dig som beställare angående projektet och vi vidtar kontinuerligt åtgärder som gör att även t ex extrabeställningar, tillval etc kan hållas inom överenskommen tidsram.
    • Vi har solida kundreferenser (se t ex www.reco.se och www.eniro.se), näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet och auktorisationer och behörigheter inom alla våra arbetsområden. Detta garanterar att vi gör ett bra jobb som vi vill stå för under många år framöver vilket gör att felanmälningar och service fungerar efter det att projektet är avslutat. Dessutom ger vi långtgående garantier för utförda arbeten. 
    • För oss är Dina behov, krav och önskemål som beställare det viktigaste. Vi vet hur problematiskt det kan vara med stambyten och renoveringar för de boende och vi ser det som vårt jobb att göra boende och hyresgäster så nöjda som möjligt inom ramen för vårt åtagande i samband med projektet. 
  • Hur tar man reda på om entreprenören betalar sina skatter och avgifter?

    Svar: Det enklaste sättet är att fylla i blankett SKV4820 och faxa eller posta till Skatteverket. Du får då tillbaka blanketten ifylld från Skatteverket med information om hur mycket entreprenören har betalt i skatter och avgifter de senaste tre månaderna och Du kan därifrån se om entreprenörens uppgifter om antal anställda verkar stämma.

    Om uppgifterna på SKV4820 verkar orimligt låga i jämförelse med entreprenörens uppgift om antalet anställda eller omsättningen, bör man som beställare vara försiktig och söka mer information, innan man tecknar något avtal med entreprenören. 

    Att bara kontrollera om entreprenören har F-skattesedel räcker inte långt, eftersom F-skatten inte säger speciellt mycket om hur företaget faktiskt sköter sig med inbetalning av skatter och avgifter. En F-skatt är dessutom inte svår att få, ens för den som håller på med oegentligheter och innebär i praktiken inget större skydd för Dig som beställare.

    Klicka här för att se senaste versionen av Titanias SKV4820. 

  • Hur mycket av de renoveringsarbeten som utförs i lägenheter skall ingå i stambytets grundstandard?

    Svar: Detta beror på vad fastighetsägaren, dvs styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget, har beställt av oss som entreprenör i samband med stambytet. Titanias uppfattning efter erfarenheter av många olika projekt där man låtit olika stora delar ingå är följande: Det är alltid bäst att inom grundstandard erbjuda ett färdigrenoverat och funktionsdugligt badrum (och separata toalettutrymmen). Den enskilda lägenhetsinnehavaren kan sedan eventuellt lägga till eller ändra utifrån detta, utifrån Tillval och Frånvalshantering.

    I vissa fall har beställaren valt att bara låta stambyte och återställning med kakel på väggar ingå. Då får den enskilde bostadsrättsinnehavaren betala för dragning av kall- och varmvattenrör till toalettstol, tvättställ och blandare. Detta skapar oftast problem eftersom bostadsrättsförening i princip måste tvinga medlemmen att själv beställa ett arbete som denne måste betala privat för att badrummet skall bli färdigt och kunna användas.

    Problemen som kan uppstå med dessa varianter är uppenbara och många. Den boende kanske inte har ekonomiska möjligheter att bekosta slutförandet av badrumsrenoveringen, vilket leder till att denne har ett ej funktionsdugligt badrum, vilket garanterat kommer leda till diskussioner och konflikter med föreningens styrelse. Vårt råd till alla beställare är att undvika dessa typer av konflikter och problem genom att låta ett funktionsdugligt badrum ingå i grundstandarden för stambytet.

  • Hur lång är garantitiden på de arbeten som Titania utför?

    Svar: Garantitiden på Titanias utförda arbeten är 5 år generellt, men vi har en specialgaranti på 10 år för tätskikten.

    (Garantitiden på större projekt, där beställaren inte är en privatperson beror dock, av vilka villkor som skrivits in i det underlag som vi gett offert på. Enligt det standardavtal för totalentreprenader som fanns före 2006 (ABT94) gällde en garantitid på 2 år. Enligt det avtal som kom 2006 (ABT06) gäller 5 års garantitid.)

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält