Badrumsrenovering i Stenhamra för Ekerö Bostäder

Titania har fått i uppdrag av Ekerö Bostäder att genomföra badrumsrenovering i 47 stycken hyresradhus som företaget äger på Söderströms Väg i Stenhamra på Ekerö. Entreprenaden skall påbörjas 2013 och slutföras år 2017.

Entreprenaden som Titania fått är en generalentreprenad och omfattar renovering av samtliga bad- och duschrum i de 47 radhus som kommunala Ekerö Bostäder äger i Stenhamra på Ekerö.

De flesta badrum har idag plastmatta på både golv och väggar och dessa skall rivas ut och de nya badrummen får kakel på väggarna och klinker på golvet. Den befintliga golvbrunnen kommer rivas och den nya golvbrunnen får en ny placering jämfört med befintlig placering. Dörr och fönster i badrummen får nya foder.

Den befintliga värmepumpen som står i varje badrum monteras ned och flyttas tillfälligt tills dess att det nya badrummet är på plats, då värmepumpen återmonteras. Värmepumpen används för att värma upp vattnet till dusch och handfat samt för att värma uteluften som används till ventilationen i husen. 

Utöver badrumsrenoveringen skall Titania även rensa och justera in den befintliga ventilationen i husen. Nya spaltventiler kommer även monteras i fönstren i vardagsrum och sovrum för att säkerställa att ventilationen fungerar tillfredställande för att skapa en god inomhusmiljö.  

För mer information om projektet, se Ekerö Bostäders hemsida. 

Fakta om projektet

Här finns projektet:

Status:

Pågående

Projekttyp:

Badrumrenoveringar

Projektstart:

Oktober 2013

Projektslut:

Oktober 2017

Storlek:

Badrumsrenovering 48 radhus

Liknande projekt

Info för boende, hyresgäster och leverantörer

Du som är boende eller hyresgäst i fastigheter där Titania utför arbeten, kan kontakta platschefen i första hand och arbetsledare i andra hand, vid praktiska frågor gällande det löpande arbetet. För övriga frågor får Du vända Dig till fastighetsägaren enligt den information som Du fått i samband med att arbetena påbörjades.

Relaterade frågor och svar

  • Går det att få rabatt om jag köper kakel och klinker till badrumsrenoveringen från Titanias leverantörer?

    Svar: Om ni väljer att anlita Titania för att renovera Ert badrum och Ni väljer att köpa kakel och klinker till badrumsrenoveringen genom oss, kan Ni göra så från någon av följande av Titanias leverantörer: KakelDax, Centro kakel och klinker eller Kakelspecialisten.Vi lämnar 10 % rabatt på deras ordinarie butikssortiment. OBS! Rabatten gäller ej realisations- eller kampanjvaror och gäller bara på kakel och klinker, ej badrumsmöbler eller andra produkter.

    När Ni har valt ut det kakel eller klinker som Ni vill ha, informerar Ni personalen i butiken att det ska köpas på Titania Bygg & VVS AB:s konto. Personalen ringer och kontrollerar med oss att utköpet är godkänt, innan några varor kan lämnas ut. Köpet faktureras sedan Titania och Ni betalar först då vi fakturerar Er för hela badrumsrenoveringen.

    När Ni köper ut material, var noga med ett antal saker:

    - Att köpa ut tillräcklig mängd kakel och klinker (Mät ytorna noggrant och lägg till minst 10 % i spill. Om Ni är osäkra på hur mycket Ni behöver köpa ut, fråga personalen i butiken som kan hjälpa Er.)

    - Att plattorna verkligen levereras innan det att badrumsrenoveringen påbörjas. (Eller i alla fall tills dess att vi skall börja sätta plattorna i badrummet.) Vissa plattor är nämligen beställningsvaror och finns ej i lager hos våra leverantörer, så se till att köpa eller beställa plattorna i god tid före det att badrumsrenoveringen påbörjas. 

    -Att Du har ordnat och betalt frakten för plattorna (Detta ingår nämligen inte i priset i butiken.) 

    Självklart kan vi på Titania ordna allting från att köpa ut till att leverera plattor, men detta innebär en extra kostnad som kommer att faktureras Dig som kund i samband med badrumsrenoveringen.

  • Kan jag som kund köpa ut varor från annan leverantör än Titania till badrumsrenoveringen?

    Svar: Det går bra att Du som kund själv köper ut varor och material som Du vill ha i Ditt nya badrum, men som Titania av någon anledning inte kan leverera. Tänk dock på följande: 

    - De varor som Du som kund ansvarar för att köpa ut skall finnas på plats redan då badrumsrenoveringen startar. Detta underlättar planeringen av arbetet för hantverkarna och möjliggör eventuella byten av varor om dessa skulle vara defekta eller inkompatibla med Ditt badrum av någon anledning. 

    - Om Ni av utrymmesskäl ej kan ha alla sakvaror på plats i anslutning till badrummet vid badrumsrenoveringens början, skall det finnas monteringsanvisningar med angivelser av mått på inventarier på plats, redan då badrumsrenoveringen påbörjas.

    - Om inte erforderliga material och sakvaror finns på plats då montering skall ske, kommer vi antingen att handla ut det som behövs och sedan debitera Dig som kund för detta eller också, om material inte går att få fram, debiterar vi för de kostnader som förseningen av material leder till. Var därför noga med att materialet finns på plats i god tid, för att undvika onödiga kostnader. 

    - Var noga med att bara köpa ut fungerande produkter som håller en godtagbar kvalitetsstandard. Vi som entreprenör tar inte ansvar för felutköpta möbler och inventarier eller varor som ej går att montera på grund av tillverkningsbrister eller brister i kvalitet. Vi försöker givetvis lösa problemet om det går, men kunden får vara beredd på att betala extra för den tid vi lägger ner, om det är så att utköpta varor inte håller godtagbar, svensk kvalitetsstandard.

    - Köp svenska kvalitetsprodukter så slipper Du problem både vid montage, installation och senare. Exempel på bra märken är Gustavsberg, IFÖ, FMM, Mora, Svedbergs och Oras. IKEA:s blandare och porslin (WC, tvättställ etc) är generellt av låg kvalitet medan skåp och andra inventarier brukar hålla någorlunda godtagbar standard.

    - Självklart kan vi ordna allting från att köpa ut till att leverera även dessa varor och material, men detta innebär en extra kostnad för Dig som kund, som kommer att faktureras. 

  • Vilken information får jag innan badrumsrenoveringen börjar?

    Svar: Tillsammans med den skriftliga offerten på badrumsrenoveringen, får Du ett skriftligt informationsmaterial som heter "Information till Dig som planerar att köpa renoveringstjänster av Titania", som är bra för Dig som kund att läsa igenom, för där får man svar på många av de frågor som man kan tänkas ha inför en badrumsrenovering.

    På Titanias hemsida finns även mycket intressant och relevant information om badrumsrenoveringen, som komplement till informationsmaterialet. 

    Om Du fortfarande har obesvarade frågor efter att ha läst materialet, kontakta Din kontaktperson på Titania för att få svar på Dina återstående frågor.

  • Hur beställer jag extraarbeten utöver grundavtalet till min badrumsrenovering?

    Svar: Arbeten som ligger utanför grundavtalet för badrumsrenoveringen skall beställas skriftligen, innan några arbeten kan utföras av hantverkarna som renoverar Ditt badrum. (Via mejl går naturligtvis bra).

    Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenörer och övriga kostnader debiteras med självkostnaden med tillägg för entreprenörsarvode på 10 % (moms tillkommer) om ej annat angetts i grundavtalet. Priser på material debiteras enligt listpriser hos de stora materialgrossisterna Dahl (för VVS), Ahlsell (för El), Alcro (för Färg), Woody ( för Bygg).

    I första hand skall extraarbeten utföras på löpande räkning enligt ovan. Ungefärlig prisuppgift kan lämnas för mindre komplicerade arbeten. Önskar Du som kund en separat offert krävs arbeten av större omfattning eller att Du som kund står för kostnaden för att ta fram offerten. (En offert för en badrumsrenovering kostar ungefär 2000 kr att ta fram. För själva badrumsrenoveringen ges dock alltid fasta priser och offerten för badrumsrenoveringen kostar ingenting för Dig som kund.) 

  • Vad ingår i det fasta priset i avtalet avseende badrumsrenoveringen?

    Svar: Generellt så ingår allt material som har med den byggnadstekniska funktionen att göra, i det avtalade, fasta priset avseende badrumsrenoveringen, om ej annat angetts i avtalet. Även utköp och transport av detta material ingår i priset, om ej annat angetts i avtal.

    Sakvaror, ytskikt och inventarier ingår ej i det fasta priset, utan faktureras utöver avtalat pris. Ej heller ingår mängdberäkning, beställning, utköp eller transport av dessa varor i det fasta priset.

    Nedanstående lista är exempel på den typ av material vi står för i samband med badrumsrenoveringen:  

    Sopsäckar o dyl. för bortforsling av byggsopor

    Reglar och andra typer av konstruktionsmässiga stag

    Skruvar, vinkeljärn, plugg och annat som kan kopplas till konstruktioner (ej uppfästningsanordningar, typ konsoler, skruv och plugg etc till inventarier)

    Gipsskivor och andra typer av konstruktionsmässiga byggnadsskivor

    Fyllnadsmaterial till golv (t ex lecakulor).

    Kopparrör

    Avloppsrör

    Rörkopplingar

    Golvbrunnar

    Puts, spackel och alla andra typer av bruk som används i konstruktionerna

    Fuktspärr

    Fiberremsor

    Brunnsmanschett

    Fix

    Fog

    Silikon

    Elkablar

    Eldosor

    Jordfelsbrytare

    Kromade vattenledningsrör

    Rörkopplingar

     

    Nedanstående är exempel på den typ av material som ej ingår i priset som Titania lämnar för att renovera badrummet:

    Kakel

    Klinker

    Kakellister

    Tvättställ (med blandare och vattenlås)

    Blandare

    Väggbricka till blandare

    Duschstänger

    Duschhandtag

    Duschslangar

    Toalettstol

    Duschväggar

    Duschdörrar

    Badkar

    Tvättmaskiner med vattenlåssats

    Torktumlare

    Uppfästninganordningar till badrumsskåp, tvättställ etc. T ex bultar, skruvar, pluggar.

    Armaturer

    Spotlights

    Handdukshängare

    Badrumsskåp

    Eluttag

    Strömbrytare

    Transformatorer till spotlights och dyl.

    Inspektionsluckor

    Slukrist

    Glasbetong

    Monteringsskenor för glasbetong

    Färg

    Dimmers

    Dörrar

    Dörrkarmar

    Dörrtrycken

    Fläktar

    Beslag

    Golvsocklar

    Dörrfoder (lister)

    Fönster

    Fönsterkarmar

    Fönsterfoder

    Andra typer av dekorationslister

    Trösklar

    Lack till tröskel

  • Kommer jag få en skriftlig offert och ett skriftligt avtal för badrumsrenoveringen?

    Svar: Naturligtvis får Du som kund både en skriftlig offert, (naturligtvis utan kostnad) avseende badrumsrenoveringen och om Du accepterar offerten, ett skriftligt avtal som skall signeras av Dig som kund innan offererade arbeten kan påbörjas.

    Tillsammans med offerten, får Du också "Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania" som är en omfattande skriftlig information om vad som ingår i det fasta priset, hur badrumsrenoveringen kommer gå till osv.

    Det är en självklarthet för oss på Titania och en säkerhet för Dig som kund att alltid få överenskommelser och prisuppgifter på papper, för att undvika missförstånd och diskussioner längre fram när hantverkarna väl börjat renovera Ditt badrum. 

  • Vad kan jag som kund göra för att undvika missförstånd före, under och efter badrumsrenoveringen?

    Svar: Det finns några saker som Du som kund kan göra för att underlätta kommunikationen med oss som entreprenör och därmed undvika missförstånd i samband med att vi renoverar Ditt badrum: 

    - Läs igenom det informationsmaterial som Du får med den skriftliga offerten, som besvarar många av de frågor Du kan ha inför badrumsrenoveringen:"Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania".

    - Läs även igenom offerten avseende badrumsrenoveringen och kontrollera så att den är korrekt och att allt är med, som Du diskuterat och kommit överens med Din kontaktperson på Titania om. Om något saknas, ta kontakt med kontaktpersonen och be om en ny, komplett offert. 

    - Om det är någonting Du är osäker på eller inte förstår i offerten eller i informationsmaterialet, fråga Din kontaktperson vad som gäller, innan vi börjar renovera Ditt badrum.

    - Om Du vill göra extrabeställningar utöver avtalet under arbetets gång, kontakta Din kontaktperson på Titania, för att få prisuppgift samt övriga information. 

  • Var kan jag få mer information om material till det nya badrumet?

    Svar: Besök gärna hemsidan www.byggfactadocu.se för att få mer information och svar på Dina frågor om material till Ditt nya badrum. 

  • Hur får jag en offert på en badrumsrenovering?

    På grund av Titanias expansion mot att nyproducera bostäder i egen regi och de personella resurser som detta kräver har företaget tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda renoveringstjänster för privatpersoner. De entreprenadarbeten som Titania fortfarande utför utgörs av mer omfattande projekt för fastighetsbolag eller bostadsrättsföreningar.

    Om du vill begära en offert för ett fastighetsbolags eller bostadsrättsförenings räkning så kan du göra detta på sidan "Begär offert på badrumsrenoveringen".

  • Vad händer om någon av mina ägodelar försvinner under badrumsrenoveringen?

    Svar: Under tiden vi har tillgång till lägenheten i samband med badrumsrenoveringen som pågår tillämpar vi säkerhetsrutiner för att tillse att inga obehöriga kommer in i lägenheten. Om vi på grund av oaktsamhet skulle ha missat att t ex låsa en dörr och det kan bevisas att saker som tillhör Dig som boende har försvunnit just på grund av just detta så ersätter vi Dig givetvis för detta

  • Hur vet jag att enskilda arbetare som befinner sig i min bostad arbetar för Titania?

    Svar: Titanias anställda skall alltid bära våra vita eller svarta profilkläder som det står "Titania" på, både på fram- och baksida. Här finns bilder på hur Titanias kläder skall se ut.

    Förutom Titanias kläder skall alla som arbetar för Titania synligt bära ID06-namnbrickor där det framgår namn och vilket företag personen arbetar för. ID06 är en speciell namnbricka framtagen för byggbranschen i samarbete med byggbranschens arbetsgivare, fackförbund, Skatteverket med flera.

    Om Du blir osäker om personen som renoverar Ditt badrum verkligen arbetar för Titania, be att få se ID06-brickan alternativt kontakta arbetsledaren eller Din kontaktperson på Titania för att säkerställa om personen är behörig eller inte att befinna sig i bostaden.

  • Vad händer om något i min lägenhet skadas under badrumsrenoveringen?

    Svar: Under tiden vi har tillgång till lägenheten i samband med badrumsrenoveringen som pågår tillämpar vi säkerhetsrutiner för att tillse att inga obehöriga kommer in i lägenheten. Om vi på grund av oaktsamhet skulle ha missat att t ex låsa en dörr och det kan bevisas att saker som tillhör Dig som boende har försvunnit just på grund av just detta så ersätter vi Dig givetvis för detta

    Innan vi påbörjar några arbeten i Din bostad så gör vi en fotodokumentation av hur bostaden ser ut före arbetet påbörjas samt dokumenterar vilka skador som finns. Nästa viktiga steg i badrumsrenoveringen är att skydda bostadens golvytor med vattentät skyddspapp för att undvika skador och smuts på golv, för att på så sätt orsaka så lite besvär som möjligt för Dig som kund och boende. Det är viktigt att intäckningen av golven görs ordentligt, eftersom hantverkarna behöver gå ut och in i bostaden under hela tiden som badrumsrenoveringen pågår.

    Även dörröppningar till övriga delar av bostaden samt väggar täcks in med skyddsplast, genom att man bygger så kallade dammslussar, för att minska dammspridningen. Vi ser även till att det finns extra skyddsplast och tejp, så att boende som vill täcka in lite extra, får möjlighet att göra det. Det är dock viktigt att förstå att plasten bara minskar dammspridning under tiden vi renoverar badrummet, den hindrar den inte. De boende kommer själv efter att badrumsrenoveringen är klar att behöva göra en grundlig städning av hela bostaden. 

  • Behöver jag lämna ut nycklar till min bostad under tiden badrumsrenoveringen pågår?

    Svar: Ja, vi måste ha en komplett uppsättning nycklar, larmkoder osv, för att ha full tillgång till bostaden mellan kl 7.00 - 18.00 under hela tiden som badrumsrenoveringen pågår, för att kunna utföra arbetet enligt avtalet som finns mellan oss som entreprenör och Dig som kund. 

    På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för Dig som kund för badrumsrenoveringen. 

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält