Relining och stambyte för Citykyrkan

Citykyrkan äger en unik jugendfastighet vid Drottninggatan ett stenkast från Sergels Torg. Fastigheten har stort kulturhistoriskt värde och projektet ställde höga krav på att utföra en varsam renovering av installationerna samtidigt som pågående verksamheter i fastigheter ställde krav på tillhandahållande av provisoriska installationer och kontinuerlig drift.

Fastigheten på Adolf Fredriks Kyrkogata uppfördes på 1910-talet med många typiska jugenddetaljer såsom burspråk, bulliga, rundade former på fasaden och naturinspirerade snirklade dekorationer. Invändigt finns också många fina tidstypiska detaljer i mässing och ädelträ. Många tak och väggar är också dekorationsmålade för hand eller har vackra utsirade träpaneler och stuckaturdetaljer.

Fastigheten uppfördes ursprungligen som nöjespalats men ändrades på 1940-talet till att vara en kyrka finansierad med privata medel. De olika användningsområdena har satt sin prägel på fastigheten under årens lopp. Huset rymmer idag flera verksamheter som hyrs av externa företag eller drivs av kyrkan själv. Förutom själva kyrkoverksamheten  ryms i fastigheten även kontor, bostadslägenheter samt ett café med matservering.

Rörstammar och elinstallationer i fastigheten var uttjänta och behövde bytas. Problemet var att installationerna ofta låg dolda bakom fina träpaneler eller handmålade väggar som omöjligt kunde återställas perfekt om de skulle rivas ner. Vi löste problemet genom en kombination av relining och tradtionellt stambyte. Där vi inte kunde riva för att nå rören utfördes relining - d v s en rivningsfri variant av stambyte där vi vränger in en rörstrumpa i de befintliga röret som härdar och bildar ett nytt rör inuti det gamla.

Ett annat problem utgjordes av att det pågick verksamhet i hela fastigheten under dagtid, t ex matservering och gudstjänster. Verksamheterna var känsliga för ljud och damm samt kunde inte vara utan el och vatten under längre perioder. Detta löste vi genom att förlägga kritiska delar av arbetena till nattetid eller helgtid då verksamheterna inte pågick. Vi använde speciellt noggrannt utförda dammslussar och installerade speciella stationära dammsugare för att minimera dammspridning. Vi installerade dessutom provisoriska förbikopplingar av vatten och elledningar så att verksamheterna kunde vara igång även då vi utförde bytet av installationerna.

Fakta om projektet

Här finns projektet:

Status:

Avslutad

Projekttyp:

Stambyten, Badrumrenoveringar, Byte av elsystem, Kvarboende, Specialprojekt

Projektstart:

Mars 2008

Projektslut:

Augusti 2008

Storlek:

Fastighet i 7 plan med kommersiella lokaler, bostäder, matservering, kyrkoverksamhet.

Liknande projekt

Info för boende, hyresgäster och leverantörer

Du som är boende i fastigheter där Titania utför arbeten, kan kontakta platschefen i första hand och arbetsledaren i andra hand, vid praktiska frågor gällande det löpande arbetet. För övriga frågor får Du vända Dig till föreningens styrelse enligt den information som Du fått i samband med att arbetena påbörjades.

Relaterade frågor och svar

  • Kan Titania utföra projekt med speciella förutsättningar?

    Svar: Titania är mycket flexibelt och tillmötesgående när det gäller att möta våra kunders krav och önskemål under våra projekt.

    Vi har bland annat utfört projekt i kulturskyddade fastigheter där det krävdes speciell varsamhet och speciella lösningar för att bevara känsliga takmålningar och boaserade väggar i ädelträ.

    Vi har även utfört projekt där speciella maskinella lösningar utförmades för att förhindra dammspridning, eftersom renoveringen utfördes i en miljö med mycket känslig utrustning som inte tålde damm.

    Vi har utfört projekt där vi arbetade endast nattetid och i forcerat tempo för att inte störa befintlig verksamhet som pågick under kontorstid och minimerade på detta sätt projekttiden och störningarna för lokalhyresgästerna.

    Om Du som kund har ett krav eller önskemål för att genomföra ett projekt, är vi mycket intresserade av att tillsammans hitta en tillfredställande lösning som tillgodoser dessa, allt för att vi skall kunna genomföra Ditt projekt så smidigt som möjligt i enlighet med Dina önskemål. Kontakta oss idag. 

  • Varför skall jag som ägare av hyresfastigheter anlita just Titania?

    Svar: Det finns många anledningar för Dig som ägare av hyresfastigheter att anlita just Titania för att utföra traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar, relining / rörinfodring och andra former av renoveringar eller ombyggnationer i Din fastighet. Nedan följer några anledningar: 

    1. För att vi har goda referenser från stambyten och totalrenoveringar av hundratals lägenheter och fastigheter för små och stora privata och allmännyttiga fastighetsbolag samt bostadsrättsföreningar. Se fliken Våra projekt för mer information om vilka kunder vi utför och har utfört arbeten åt samt vilka typer av arbeten vi utfört.  
    2. För att vi bryr oss och anstränger oss för att Dina kunder, dvs hyresgästerna, blir nöjda med badrummen och lägenheterna vi har renoverat och därmed känner att han/hon har fått valuta för den hyreshöjning som skedde p g a renoveringen.
    3. För att vi är experter på just ROT-projekt och har flexibilitet och förmåga att hantera oväntade ändringar i förutsättningar som är vanliga på denna typ av projekt.
    4. För att vi har en struktur där vår platschef som Din enda kontaktpart tar totalansvaret för projektet från ritning till nöjd nyinflyttad hyresgäst.
    5. För att vi i mindre utsträckning än andra företag är beroende av underentreprenörer vilket borgar för hög kvalitet på utfört arbete.
    6. För att vi har lägre antal besiktningsanmärkningar än våra konkurrenter på utförda arbeten. 
    7. För att Titania tack vare vår starka ekonomiska ställning och högsta kreditvärdighet, AA, är en stabil partner som man som beställare kan luta sig emot. 
    8. För att vi alltid lämnar fasta priser på våra arbeten, vilket gör att Du som kund, vet vad projektet kommer kosta i slutändan, innan det ens har påbörjats. 

    Titania har tagit fram två priskalkylatorer för att Du som kund på ett enkelt sätt skall kunna få fram ett ungefärligt pris på vad Ditt projekt skulle kosta. Välj nedan den kalkylator som intresserar Dig och klicka på länken.

    Stambyteskalkylator  - Beräkna pris på Ert stambyte

    Reliningskalkylator - Beräkna pris på relining

  • Kan vi bo kvar i lägenheten under stambytet?

    Svar: Ja, det går att bo kvar i lägenheten under stambytet och vi tar hänsyn till detta så mycket som det går under projektet. Du får dock förbereda Dig på att boendet är annorlunda under tiden som projektet pågår, jämfört med i vanliga fall. Boendet kan dock underlättas mer eller mindre, beroende på hur mycket provisoriska installationer i form av tillfälliga toaletter, duschar, tvättmaskiner osv som fastighetsägaren har beställt från Titania för respektive projekt.

    Det vanliga är att Du som boende får hämta vatten utanför lägenheten och Titania försöker därför alltid att installera provisoriska diskhoar med kallvatten i trapphusen. Duscha och gå på toaletten får Du oftast göra fastighetens källare eller i en byggbod i så nära anslutning som möjligt till fastigheten. Beroende på om tvättstugan och de rör som leder till tvättstugan omfattas av stambytet, så kan det också vara så att den ordinarie tvättstugan är ur funktion under stambytet. 

    Delar av Din lägenhet kommer att vara inplastad för att skydda mot damm och arbetena bullrar mycket, speciellt i den inledande rivningsfasen. Det är också viktigt att Du som bor kvar tänker på att det pågår ett byggprojekt i fastigheten och att detta byggprojekt har en fastställd tidsplan som måste hållas i enlighet med avtalet mellan Titania och beställaren. Detta innebär att Du måste ge oss obegränsat tillträde till lägenheten och se till att inget hindrar arbetets utförande, oavsett om Du bor kvar i lägenheten eller inte under stambytet.

    Man skall komma ihåg att många boende som har möjlighet att ordna ett tillfälligt boende under tiden stambytet pågår, väljer att göra detta, för att undvika de besvär som det innebär att bo i en lägenhet som stambyts. 

    Sen beror det till stor del på om man gör ett traditionellt stambyte eller ett prefabricerat stambyte i fastigheten. Det traditionella stambytet tar 6-8 veckor / lägenhet att genomföra medan det prefabricerade endast 7-10 dagar / lägenhet. 

  • Hur mycket låter det under ett stambytesprojekt?

    Svar: Stambyten är bullersamma, framförallt i rivningsfasen och framförallt om man gör traditionellt stambyte där man river allt i badrummet. I det prefabricerade stambytet så behöver man inte riva alls lika mycket, vilket gör rivningsfasen blir betydligt kortare.

    Det låter alltid mycket när man t ex skall slå sönder ett betonggolv med en slaghammare eller kapa befintliga stammar av gjutgjärn. Vi använder dock moderna lågvibrerande maskiner och verktyg som är konstruerade för att alstra så lite ljud som möjligt och vidtar i övrigt de till buds stående medel för att minska graden av buller och andra störningar, för att minska obehag för de boende i största möjliga mån.

  • Kan man använda toaletten under stambytet?

    Svar: Vattnet i badrummen i lägenheterna som ingår i respektive etapp under stambytet, kommer att vara avstängt under hela etappen, vilket gör att det inte är möjligt att använda handfatet eller avloppet till toaletten. Detta går dock att lösa med så kallade provisoriska installationer av toaletter, som Titania ofta tillhandahåller i källaren eller i byggbodar på gatan, i så nära anslutning som möjligt till fastigheten.

    Nivån på service vad gäller provisorier för respektive projekt bestäms dock av vad fastighetsägaren, dvs bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania till det specifika projektet. Titania kan utföra stambyten med hög grad av service om detta efterfrågas från en fastighetsägare, som tycker att det är värt att betala lite mer för detta.

    Om Du som boende absolut vill ha tillgång till en toalett i lägenheten under stambytet, finns möjligheter att mot en avgift få en engångstoalett av papp placerad i lägenheten, som sedan töms av Titanias avfallsentreprenör enligt ett schema som är framtaget för respektive projekt. Tillsammans med toaletten får man även strö eller sågspån som hälls i toaletten, varje gång den används, för att undvika lukt. Det är ett fördelaktigt alternativ till Dig som t ex har svårigheter att ta Dig till provisoriska toaletter i fastighetens källare.   

  • Vad kan Titania göra för personer med funktionsnedsättning i samband med stambytet?

    Svar: Det är viktigt att Du så tidigt som möjligt innan stambytet börjar, har tagit upp speciella krav på service med fastighetsägaren där Du bor, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsvärden. På detta sätt vet fastighetsägaren vilka extratjänster de skall beställa från oss i samband med stambytet. Det är viktigt att ha lång framförhållning och tidigt informera, för att undvika förseningar eller missförstånd när stambytet väl börjar.

    Vi på Titania är vana av att ta hand om boende med speciella krav och kan bygga specialanpassade provisorier som gör att Du kan bo kvar i Ditt hem under projektet.

  • Hur kan jag skydda mina saker från damm och skador under stambytesprojektet?

    Svar: I de områden vi rör oss i lägenheten under stambytet, så lägger vi ut stötdämpande och vattentät skyddspapp så att golven skyddas mot skador. Vi skyddar även väggarna inom dessa områden med täckplast och vidtar övriga nödvändiga åtgärder. Vi är så försiktiga som det går med Dina saker under hela stambytet, men för att underlätta för oss att komma in och ut ur lägenheten med material och maskiner, så behöver Du flytta undan ömtåliga saker som finns i vår framkomlighetsväg och ställa dem i någon del av lägenheten som inte kommer beröras av stambytet eller badrumsrenoveringen. Se till att flytta sakerna, före det att arbetena skall påbörjas i just Din lägenhet. 

    Om Du själv rör Dig in och ut i lägenheten under stambytet, så är det viktigt att Du inte bryter de så kallade dammslussarna av skyddsplast som vi satt upp i dörröppningarna i lägenheten till de delar som inte berörs av arbetena. Vad det gäller damm så sprids tyvärr ändå alltid en viss del damm till övriga delar av lägenheten hur noga vi än täcker in. Det är tyvärr oundvikligt med dammspridning, men om Du vill täcka in mer, utöver det som Titania täcker in, så tillhandahåller vi gratis skyddsplast och tejp i samband med att arbetena startar i Din lägenhet. 

  • Hur mycket dammar det när man stambyter?

    Svar: Ett stambyte med badrumsrenovering genererar alltid stora mängder byggdamm, framförallt om man genomför stambytet med traditionell metod istället för med prefabricerade badrumsmoduler. Detta sker speciellt i rivningsfasen som pågår under ungefär de första två veckorna i varje etapp när det handlar om traditionellt stambyte, men dammande arbeten sker även i andra delar av etappen under stambytet.

    Vi vidtar alla de åtgärder vi kan för att hindra dammspridning, t ex monterar vi upp skyddsplast för dörröppningar, så kallade dammslussar och tejpar igen ventilationsöppningar i lägenheten för att hindra att damm sprids till områden där vi inte arbetar. Vi tillhandahåller även gratis skyddsplast och tejp till alla boende som vill täcka in speciella saker i sitt hem extra mycket.

    Trots detta kommer en viss del damm alltid att slinka igenom och därför bör man som boende vara beredd på att det kommer krävas en ordentlig städning av hela lägenheten när stambytet och badrumsrenoveringen väl är avslutade. 

  • Kan jag ha mina husdjur i lägenheten under stambytet?

    Svar: Dina husdjur får absolut befinna sig i lägenheten under stambytet, men Du måste tänka på att det är Ditt ansvar att skydda både hantverkarna som utför arbeten i lägenheten och Dina husdjur från skador eller olyckor, om husdjuren finns i lägenheten när arbeten utförs där. Detta kan Du göra genom att sätta upp en dörr eller motsvarande mot området där arbeten pågår så att husdjuren inte riskerar att skada sig på maskiner eller annat.

    Tänk också på att i rivningsfasen så är det mycket oväsen från maskiner och det dammar mycket, vilket kan vara stressande för vissa husdjur. 

  • Kommer man att ha vatten och avlopp i lägenheten så att man kan dricka, tvätta händerna och diska (men inte ha toa och kunna duscha)?

    Svar: Titania tillhandahåller som grundstandard en lösning med provisoriska diskhoar med kallvatten och avlopp ute i trapphusen på varje våningsplan under våra stambyten.

    Nivån på service vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. På vissa projekt väljer man att ha vatten och avlopp tillgängligt på ett ställe i lägenheten under stambytet. Detta leder dock till längre omloppstider och ger inte avsevärt högre bekvämlighet.

  • Kan man bada eller duscha under stambytet?

    Svar: Vattnet i badrummen i lägenheterna som ingår i respektive etapp under stambytet, kommer vara avstängt under hela etappen, vilket gör att det inte är möjligt att bada eller duscha i lägenheten eller använda avloppen. Detta går dock att lösa med så kallade provisoriska installationer av toaletter, duschar, tvättstugor osv, i eller i anslutning till fastigheten.

    Nivån på service under stambytet vad gäller provisorier bestäms av vad fastighetsägaren, det vill säga, bostadsrättsföreningens styrelse eller fastighetsbolaget, väljer att beställa från Titania för det specifika projektet. Det vanligaste idag är att beställaren väljer att entreprenören bara skall tillhandahålla provisoriska toaletter, men om fastighetsägaren valt att även beställa andra provisorier, t ex duschar så brukar vi försöka placera dessa i källaren eller i någon tom lokal i fastigheten. Om detta inte är möjligt anordnas duschbodar utomhus, i så nära anslutning till fastigheten som möjligt, för att minska obehagen för de boende under stambytet.

    Titania kan även utföra stambyten med hög grad av service om detta efterfrågas av en beställare, som tycker att det är värt att betala lite mer för detta.

  • Hur långt i förväg får man veta om vattnet skall stängas i hela huset?

    Svar: Vi aviserar planerade avstängningar skriftligt i porten två dagar i förväg.

  • Vem skall vi boende vända oss till med praktiska frågor om stambytet?

    Svar: Det är i första hand alltid platschefen som är kontaktperson för allt det praktiska som rör stambytet och i andra hand projektets arbetsledare. 

    För kontaktuppgifter till platschefer och arbetsledare, se utskickad information inför stambytet, informationstavlan nere i porten eller t ex i hissen. Om kontaktuppgifterna inte framgår på något av dessa ställen, maila till info@titania.se

    Om Du inte vet vem som är platschef och arbetsledare för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på fastigheten där Du bor så finns all information Du behöver för att kunna kontakta både platschef och arbetsledare.  

  • Kan stambyteskillarna boka tid med mig när under dagen de utför arbeten hos mig?

    Svar: Tyvärr är det inte möjligt att detaljplanera arbeten i enskilda lägenheter på detta sätt. För att stambytet skall löpa smidigt och hålla uppsatta tidsplaner och följa avtalet som tecknats mellan Titania och beställaren, behöver Du som boende ge oss obegränsat tillträde till Din lägenhet, under tiden som stambytet pågår i fastigheten. 

    En av de första åtgärderna Titania vidtar, när vi påbörjar ett stambyte, är att vi byter ut låscylindrarna mot en s.k. byggcylinder i alla lägenhetsdörrar och övriga utrymmen i fastigheten. Byggcylindrarna sitter kvar under tiden som arbeten pågår i fastigheten. Det är dock inte alla dörrar som går att installera byggcylindrar i och i dessa låter man de ursprungliga cylindrarna sitta kvar.

    Den boende samt hantverkarna som skall utföra arbeten i lägenheten får en uppsättning nycklar var till lägenhetsdörren. På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för beställaren av stambytet.

  • Kommer mitt källar-/vindsförråd att påverkas av stambytet?

    Svar: Om vi måste få tillträde till Ditt källar-/vindsförråd i samband med stambytet, så kommer detta att aviseras i god tid innan, så att Du får möjlighet att tömma förrådet, innan arbetet  påbörjas där. 

  • Får jag använda avloppet under etapptiden under stambytet?

    Svar: Det är absolut förbjudet att använda avloppen i lägenheten under etapptiden när stambytet pågår och detta gäller samtliga avlopp för toalett, dusch, handfat i badrum samt diskbänk i kök samt övriga eventuella avlopp

    Ingen avisering kommer att ske när avloppen inte får användas, utan det råder generellt förbud under hela etapptiden att använda avloppen. Det är den boendes ansvar att hålla reda på när ens etapp i stambytet startas och avslutas med hjälp av tidsplanen som sitter uppe i trapphuset. Om Du som boende är osäker på när etappen som omfattar Din lägenhet påbörjas, ta kontakt med platschefen i första hand via mail, för att få besked.

    För kontaktuppgifter till platschefen, se Kontakta oss. Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på fastigheten där Du bor så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschef.  

    Om man som boende använder avloppen i lägenheten under etapptiden, kan det leda till skador, både fysiska på Titanias medarbetare, men även materiella på fastigheten, t ex i form av vattenskador. Samtliga kostnader som uppstår till följd av boende som använt avlopp trots förbud, kommer att belasta den boende. 

    Tillfälliga diskhoar med kallvatten kommer att finnas i trapphusen, som kan användas av boende under det att stambytet pågår.  

  • Om jag vill ha krokar m.m. uppsatta hur märker jag ut det?

    Svar: Krokar, speglar m.m. som Du vill ha uppmonterade i Ditt nyrenoverade badrum i samband med stambytet, märker Du själv ut på ritningen som sitter på insidan av ytterdörren till lägenheten, så kommer de sättas upp av hantverkarna utifrån Dina önskemål. Se till att märka ut exakt på ritningen där Du vill att kroken skall sitta, gärna med måttangivelse i höjd och bredd, för att vara säker på att kroken monteras exakt där Du vill. 

    Se även till att själva kroken, spegeln osv är lätt tillgänglig för hantverkaren, när det väl är dags att montera upp den, så att hantverkare slipper leta eller kontakta Dig. 

  • Hur gör jag för att starta igång och använda mitt nya värmegolv T2?

    Svar: Titania har tagit fram en instruktionsfilm för värmegolvet T2, så att Du som boende i fastigheter där vi genomfört stambyten eller badrumsrenoveringar, på ett enkelt sätt kan få svar på Dina frågor angående inställningarna av värmegolvet. 

  • Hur lång tid tar det för epoxyn att stelna när man relinar?

    Svar: Relining eller rörinfodring som det också kallas, är ett bra komplement till traditionella stambyten. Relining är en metod för att skapa ett nytt plaströr inuti det befintliga röret som man låter ligga kvar. Det nya plaströret skapas, genom att spruta in en mjuk strumpa av epoxy i det befintliga röret. När strumpan torkar så blir den lika hård som ett nytt plaströr och får samma livslängd, som om man bytt ut det befintliga röret mot ett helt nytt.

    Hur lång tid det tar för strumpan att stelna, beror bland annat på vad det är för temperatur i luften runt rören som relinas, vilken dimension det är på röret som skall relinas osv. Det kan ta allt från 4 till 24 timmar, men de som utför reliningen hos Titania gör vad de kan för att snabba på torkningsprocessen så mycket som möjligt. Det är viktigt för Titania att rören som relinas kan börja användas igen utan onödig fördröjning, så att problemen till följd av avstängda rör för boende och lokalhyresgäster blir så få som möjligt. 

  • Är relining en säker och beprövad metod?

    Svar: Ända sedan 1990-talet har man utvecklat och förfinat reliningsteknikerna och de är idag att betrakta som säkra och beprövade metoder, som är accepterade av både entreprenörer, byggkonsulter, kunder och myndigheter. 

    Läs mer om relining t ex i avsnittet Stambytets fördelar jämfört med andra metoder. 

  • Vad är det som är speciellt bra med Titania som byggentreprenör?

    Svar: Som kund hos Titania har man många fördelar: 

    Våra tjänster och projekt

    Titania är en komplett byggentreprenör med verksamhet i Stockholms och Uppsala län och med specialisering på nyproduktion, stambyten, totalrenoveringar och ombyggnationer. Vi kan även erbjuda tjänster inom relining / rörinfodring, rörspolning, rörrensning samt rörfilmning, ventilation och energibesparing.  Vi äger även och förvaltar hela fastigheter med hyresgäster och lokalhyresgäster.

    Medarbetare och kompetens

    Vi har inom företaget en mängd olika kompetenser och vår personal har lång erfarenhet av byggbranschen, vilket gör att vi kan erbjuda ett väldigt brett utbud av tjänster, vilket i sin tur gör att vi kan åta oss i princip alla typer av projekt. Våra goda kontakter med samarbetspartners, vår finansiella styrka och höga kreditvärdighet, gör att det inte finns någon övre gräns för hur stora projekt vi kan åta oss.  

    Våra platschefer och arbetsledare är experter på att sköta kontakten med boende, hantera tillval och frånval och styra projekt med kvarboende, vilket inte alla byggentreprenörer har erfarenhet och kunskap för att göra på ett bra sätt.

    Våra anställda hantverkare har ofta kompetens inom flera arbetsområden och är som multihantverkare bra på att själva utföra flera olika arbetsmoment och samordna de olika kompetenser som krävs för att genomföra byggprojektet, vilket gör att riskerna för förseningar minskar betydligt samtidigt som kvaliteten blir högre på utfört arbete. 

    Garantier och kvalitet

    Titania använder alltid svenska kvalitetsprodukter och lämnar generösa och långtgående garantier på utförda arbeten. För att säkerställa kvaliteten så har vi ett omfattande system av interna kontroller av utfört arbete på individnivå. Vi uppmanar dessutom alltid våra kunder att anlita en oberoende besiktningsman för att utföra besiktning av utfört arbete.

    ISO 9001 och ISO 14001

    Titania är dessutom certifierat enligt ISO 9001 för kvalitet och ISO 14001 för miljö, allt för att säkerställa att vi arbetar så effektivt som möjligt. Vårt ISO system utvärderas en gång per år av en oberoende besiktningsman, för att säkerställa att vi uppfyller kraven för ISO certifiering. 

    Priskalkylatorer

    Titania har tagit fram två priskalkylatorer för att Du som kund på ett enkelt sätt skall kunna få fram ett ungefärligt pris på vad Ditt projekt skulle kosta. Välj nedan den kalkylator som intresserar Dig och klicka på länken.

    Stambyteskalkylator  - Beräkna pris på Ert stambyte

    Reliningskalkylator - Beräkna pris på relining

  • Hur vet man att byggentreprenören betalar sina skatter och avgifter?

    Svar: Det enklaste sättet att ta reda på det, är att fylla i blankett SKV4820 och faxa eller posta till Skatteverket. Du får då tillbaka blanketten ifylld från Skatteverket med information om hur mycket entreprenören har betalt i skatter och avgifter de senaste tre månaderna och Du kan därifrån se om entreprenörens uppgifter om antal anställda verkar stämma.

    Om uppgifterna på SKV4820 verkar orimligt låga i jämförelse med entreprenörens uppgift om antalet anställda eller omsättningen, bör man som kund vara försiktig och söka mer information, innan man tecknar något avtal med entreprenören. 

    Att bara kontrollera om entreprenören har F-skattesedel räcker inte långt, eftersom F-skatten inte säger speciellt mycket om hur företaget faktiskt sköter sig med inbetalning av skatter och avgifter. En F-skatt är dessutom inte svår att få, ens för den som håller på med oegentligheter och innebär i praktiken inget större skydd för Dig som kund.

    För att se senaste udraget av Titanias SKV4820, klicka här! 

  • Hur stora är Titania?

    Svar: De företag inom Titaniakoncernen som utför entreprenaderna har idag totalt ca 145 anställda inom olika yrkesområden. Titania fakturerade totalt drygt 270 miljoner kr under år 2014.

    För att se våra årsredovisningar, kreditupplysning på Titania samt våra behörigheter, auktorisationer etc, ser rubriken "Dokumentation, intyg & auktorisationer" 

  • Vilka typer av arbeten kan Titania utföra?

    Svar: Titania är en komplett byggentreprenör med verksamheten förlagd i Stockholms och Uppsala län och med specialisering på nyproduktion, ombyggnationtotalrenoveringar, stambyten.

    Våra kunder är vanligtvis bostadsrättsföreningar och allmännyttiga och privata fastighetsbolag.

    Utöver detta äger och förvaltar hela fastigheter med hyresgäster och lokalhyresgäster. 

  • Är Titania intresserat av samarbetspartners ?

    Svar: Det kan absolut vara intressant för Titania att samarbeta med andra företag för att genomföra t ex fastighetsutvecklingsprojekt. Titania är alltid intresserat av olika typer av samarbeten och idéer som kan vara lönsamma för bägge parter. Under fliken "Vår verksamhet" kan Ni läsa mer om vilka typer av projekt som Titania genomför i dagsläget. 

    Har Ni en idé som Du skulle vilja diskutera med Titania? Skicka ett mejl till info@titania.se så tillser vi att mejlet når rätt person hos oss. Bifoga en så noggrann beskrivning som möjligt av Er idé, ytorna / fastigheten Ni vill utveckla, beskrivning på vilka förutsättningar som gäller samt Era kontaktuppgifter, så kontaktas Ni så fort som möjligt av ansvarig person på Titania.  

  • Varför skall vi anlita just Titania för att göra stambyte och badrumsrenoveringar?

    Svar: För att Titania har en väl beprövad och fungerande metod för att genomföra traditionella och prefabricerade stambyten och badrumsrenoveringar som är anpassad efter att de boende fortfarande skall kunna bo kvar i sina lägenheter under stambytet, om man så önskar.

    Titanias arbetssätt tar även hänsyn till att de boende kan vilja göra egna tillval och frånval vad gäller material och utförande i just deras badrum i samband med stambytet. För oss på Titania är det en självklarhet att underlätta så att de boende skall kunna få just det badrum dom själv önskar. 

    Ni kan också känna Er trygga med att vi som företag har alla behörigheter och auktorisationer som krävs för alla de typer av byggarbeten som vi utför, att vi har välutbildade och kompetenta medarbetare.

    Titanias ekonomi är mycket god och vi har näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet. Under rubriken "Dokumentation, intyg & auktorisationer" kan Ni se kreditupplysning på Titania, våra årsredovisningar samt alla våra intyg, behörigheter, certifikat med mera. 

    vår projektsida kan Ni själva se vilka projekt vi utfört och för vilka kunder. Våra kunder utgörs av bostadsrättsföreningar och stora allmännyttiga och privata fastighetsbolag, som visar förtroende för Titania gång på gång, genom att återkomma som kunder hos Titania med nya projekt.

    Allt detta är en säkerhet för Er som kund när Ni anlitar Titania för att utföra stambyte, badrumsrenovering eller något annat byggprojekt i Er fastighet. Det finns dock mycket mer som är speciellt och bra med Titania, men våra egna omdömen om oss själva är mindre viktiga än vad våra kunder tycker. På www.reco.se och www.eniro.se finns våra kunders omdömen om oss och de arbeten vi utfört. Gå in där och läs vad våra egna kunder tycker om Titania. 

    Titania har tagit fram två priskalkylatorer för att Du som kund på ett enkelt sätt skall kunna få fram ett ungefärligt pris på vad Ditt projekt skulle kosta att genomföra. Välj nedan den kalkylator som intresserar Dig och klicka på länken.

    Stambyteskalkylator  - Beräkna pris på Ert stambyte

    Reliningskalkylator - Beräkna pris på relining

    Om Ni vill komma i kontakt med Titania, se rubriken "Kontakta oss" 

  • Använder Titania utländsk arbetskraft för att de är billigare?

    Svar: Nej, det viktiga för oss är hantverksskickligheten hos våra medarbetare. Vi anlitar enbart proffessionella yrkesmän och våra anställda har löner i enlighet med de svenska kollektivavtal som Titania tecknat och våra anställda omfattas av samtliga förmåner, regler och lagar på den svenska arbetsmarknaden. För att se vilka kollektivavtal Titania har, se "Dokumentation, intyg & auktorisationer" 

    Våra anställda får gå samma kurser och utbildningar för att bli certifierade för att arbeta i Sverige, precis som svenska hantverkare måste göra. 

    Vi arbetar aktivt för att våra anställda skall trivas hos oss och att de skall arbeta hos oss under lång tid framöver, det tjänar alla på.

    För att bidra till att komma tillrätta med den rådande personalbristen inom byggbranschen, så har Titania startat ett program där studenter på tekniska utbildningar får möjlighet att arbeta extra, praktisera, skriva examensarbeten osv på Titania. På detta sätt hoppas vi öka intresset bland svenska studenter att utbilda sig och arbeta inom byggbranschen, för att råda bot på den brist på personal som råder idag och som kommer öka kommande år. Här kan Du läsa mer om "Titanias program för studenter på tekniska högskolor"  

  • Varför är Titania speciellt bra på att hantera kvarboende?

    Svar: För att vi har lång och dokumenterad vana och erfarenhet av att hantera kvarboende i samband med traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar och andra projekt. Till skillnad från vissa andra byggföretag som kanske har gått från nyproduktionssidan till ROT-verksamhet (Renovering, ombyggnation och tillbyggnad), så började Titania som ett renodlat ROT-företag med inriktning mot badrumsrenoveringar och andra renoveringar för privatpersoner. Detta har gjort att vi har lärt oss att se att ett projekt med kvarboende hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare i en fastighet är ett socialt projekt lika mycket som ett rent tekniskt byggprojekt.

    Andra saker som gör att vi är bra på att hantera kvarboende är:

    • Vi har ett kvalitetssystem som inte endast är en pappersprodukt utan faktiskt är integrerat i hur vi arbetar och säkerställer att Ni får så bra kvalitet med så litet antal besiktningsanmärkningar som möjligt när Ni anlitar Titania. Med få besiktningsanmärkningar följer att vi inte behöver störa hyresgästerna eller de boende med åtgärdande av besiktningsanmärkningar, när projektet väl är avslutat, vilket alltid uppskattas av de boende i fastigheten.
    • Vi förstår hur viktigt det är att hålla uppsatta tidsplaner för Dig som fastighetsägare med hyresgäster eller som styrelse för en bostadsättsförening med bostadsrättsinnehavare som skall flytta tillbaka efter avslutat projekt. Vi har därför löpande kommunikation med Dig som beställare angående projektet och vi vidtar kontinuerligt åtgärder som gör att även t ex extrabeställningar, tillval etc kan hållas inom överenskommen tidsram.
    • Vi har solida kundreferenser (se t ex www.reco.se och www.eniro.se), näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet och auktorisationer och behörigheter inom alla våra arbetsområden. Detta garanterar att vi gör ett bra jobb som vi vill stå för under många år framöver vilket gör att felanmälningar och service fungerar efter det att projektet är avslutat. Dessutom ger vi långtgående garantier för utförda arbeten. 
    • För oss är Dina behov, krav och önskemål som beställare det viktigaste. Vi vet hur problematiskt det kan vara med stambyten och renoveringar för de boende och vi ser det som vårt jobb att göra boende och hyresgäster så nöjda som möjligt inom ramen för vårt åtagande i samband med projektet. 
  • Har de Titania-anställda från andra länder svenska behörigheter och svenska auktorisationer?

    Svar: Ja, alla våra anställda har de svenska behörigheter och auktorisationer som krävs för att få arbeta inom byggbranschen, oavsett i vilket land medarbetaren är född i. Vi anställer alltid proffessionella yrkesmän och för arbetsmoment som kräver svenska behörigheter så har de utländska medarbetarna gått kurser i specifika svenska regler och avlagt godkända kunskapsprov efter vilka de har erhållit svenska behörigheter och auktorisationer. Dessa kurser är precis samma kurser som svenskfödda hantverkare måste gå, för att få arbeta med t ex Heta arbetenVVS eller plattsättning.

    På sidan Dokumentation, intyg & auktorisationer kan Du se vilka behörigheter Titaniakoncernen har. 

  • Titania verkar ha många medarbetare med ursprung från Polen, varför är det så?

    Svar: Dels är det svårt att få tag på svenska hantverkare och dels har polska hantverkare generellt hög yrkesskicklighet och arbetar med byggnadstekniker som inte skiljer sig avsevärt från de vi använder i Sverige. Förutom detta är de i högre utsträckning multihantverkare, t ex en polsk plattsättare är till exempel ofta tillräckligt skicklig snickare för att kunna montera dörrfoder i badrummet samt dra rören i badrummet.

    Detta är värdefullt just när det gäller stambyten och badrumsrenoveringar, eftersom vi tack vare detta kan sätta ihop arbetslag med färre medarbetare som stannar kvar genom hela projektet istället för att göra korta inhopp på olika projekt för att utföra sitt delmoment (t ex gjuta golv, sätta plattor, dra rören, förbereda eldragningar etc). Hantverkare som stannar på samma projekt från start till mål känner sig mer delaktiga i projektet och det skapar definitivt ett bättre slutresultat, vilket gynnar Dig som kund. 

    Naturligtvis har alla våra medarbetare, oavsett födelseland, de behörigheter som krävs för att arbeta i Sverige. Våra anställda får gå samma kurser och utbildningar för att bli certifierade som svenska hantverkare måste göra. Detta gäller t ex för att få arbeta med Heta arbetenVVS eller plattsättning

    På sidan Dokumentation, intyg & auktorisationer kan Du se vilka behörigheter Titaniakoncernen har. 

    Vi arbetar aktivt för att våra anställda skall trivas hos oss och att de skall arbeta hos oss under lång tid framöver, det tjänar alla på.

    För att bidra till att komma tillrätta med den rådande personalbristen inom byggbranschen, så har Titania startat ett program där studenter på tekniska utbildningar får möjlighet att arbeta extra, praktisera, skriva examensarbeten osv på Titania. På detta sätt hoppas vi öka intresset bland svenska studenter att utbilda sig och arbeta inom byggbranschen, för att råda bot på den brist på personal som råder idag och som kommer öka kommande år. Här kan Du läsa mer om "Titanias program för studenter på tekniska högskolor"  

  • Hur är Titania som arbetsplats?

    Svar: Det finns nog lika många åsikter och uppfattningar om hur Titania är som arbetsplats som det finns medarbetare på företaget, men under rubriken "Vi trivs på Titania" har vi samlat några av våra medarbetares åsikter.  

  • Varför skall jag som fastighetsägare till en hyresfastighet med kvarboende anlita just Titania?

    Svar: För att vi har lång och dokumenterad vana och erfarenhet av att hantera kvarboende i samband med traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar och andra projekt. Till skillnad från vissa andra byggföretag som kanske har gått från nyproduktionssidan till ROT-verksamhet (Renovering, ombyggnation och tillbyggnad), så började Titania som ett renodlat ROT-företag med inriktning mot badrumsrenoveringar och andra renoveringar för privatpersoner. Detta har gjort att vi har lärt oss att se att ett projekt med kvarboende hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare i en fastighet är ett socialt projekt lika mycket som ett rent tekniskt byggprojekt.

    Andra saker som gör att vi är bra på att hantera kvarboende är:

    • Vi har ett kvalitetssystem som inte endast är en pappersprodukt utan faktiskt är integrerat i hur vi arbetar och säkerställer att Ni får så bra kvalitet med så litet antal besiktningsanmärkningar som möjligt när Ni anlitar Titania. Med få besiktningsanmärkningar följer att vi inte behöver störa hyresgästerna eller de boende med åtgärdande av besiktningsanmärkningar, när projektet väl är avslutat, vilket alltid uppskattas av de boende i fastigheten.
    • Vi förstår hur viktigt det är att hålla uppsatta tidsplaner för Dig som fastighetsägare med hyresgäster eller som styrelse för en bostadsättsförening med bostadsrättsinnehavare som skall flytta tillbaka efter avslutat projekt. Vi har därför löpande kommunikation med Dig som beställare angående projektet och vi vidtar kontinuerligt åtgärder som gör att även t ex extrabeställningar, tillval etc kan hållas inom överenskommen tidsram.
    • Vi har solida kundreferenser (se t ex www.reco.se och www.eniro.se), näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet och auktorisationer och behörigheter inom alla våra arbetsområden. Detta garanterar att vi gör ett bra jobb som vi vill stå för under många år framöver vilket gör att felanmälningar och service fungerar efter det att projektet är avslutat. Dessutom ger vi långtgående garantier för utförda arbeten. 
    • För oss är Dina behov, krav och önskemål som beställare det viktigaste. Vi vet hur problematiskt det kan vara med stambyten och renoveringar för de boende och vi ser det som vårt jobb att göra boende och hyresgäster så nöjda som möjligt inom ramen för vårt åtagande i samband med projektet. 

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält