Stambyte Brf Karteschen 6, Furusundsgatan

I Brf Karteschen 6:s fastighet skall Titania byta ut samtliga VA-installationer (Vatten och avlopp) samt renovera samtliga våtutrymmen. Totalt handlar det om 54 lägenheter och en lokal som skall stambytas av Titania mellan september 2012 och mars 2013.

Samtliga kall- och varmvattenledningar, ledningarna för varmvattencirkulationen samt alla sanitetsrör skall bytas ut under stambytet, i fastigheten som totalt har en yta på 3130 kvadratmeter. Samtliga installationer och renoveringar följer naturligtvis branschreglerna uppsatta av Säker Vatten och övriga branschorganisationers regler. Totalt berörs 54 badrum, 15 wc,  54 kök och en lokal av de omfattande arbeten som Titania skall utföra i fastigheten som färdigställdes år 1938.

I samband med badrumsrenoveringarna så byts dörrfoder och trösklar i badrummen ut mot nya, nytt kakel på väggarna sätts med nytt klinker på golvet och taket målas. De boende har naturligtvis möjlighet att välja helt eget kakel eller välja något av de standardkakel som Titania erbjuder. Det finns även stora möjligheter att göra tillval när det gäller utrustningen i badrummet, såsom toalettstol, handfat, blandare, badkar, duschkabiner etc. 

I enlighet med beställarens krav, så lämnar Titania hela 10 års garanti för tätskiktet på väggar och golv i våtrum samt för material, arbete och följdskador avseende tätskikten.

I köken kommer nödvändig inredning försiktigt plockas ned, för att komma åt att byta ut de befintliga rören som skall bytas. Inredningen i köket kommer sedan återmonteras. 

Här finns mer information om stambyte.  

Här finns mer information om badrumsrenovering. 

Brf Karteschen 6:s hemsida

Fakta om projektet

Här finns projektet:

Status:

Avslutad

Projekttyp:

Stambyten, Badrumrenoveringar, Kvarboende

Projektstart:

September 2012

Projektslut:

Mars 2013

Storlek:

54 lägenheter och 1 lokal

Liknande projekt

Info för boende, hyresgäster och leverantörer

Du som är boende eller hyresgäst i fastigheter där Titania utför arbeten, kan kontakta platschefen i första hand och arbetsledare i andra hand, vid praktiska frågor gällande det löpande arbetet. För övriga frågor får Du vända Dig till fastighetsägaren enligt den information som Du fått i samband med att arbetena påbörjades.

Relaterade frågor och svar

  • Vad är en stam?

    Svar: En vertikal (stående) rörledning i ett hus som mindre rör förgrenas ut ifrån. Precis som grenarna på ett träd går ut från en huvudstam så ansluter sig de horisontellt liggarna rören från lägenheternas badrum och kök till huvudrörstammar.

    När man pratar om stambyte, så menar man helt enkelt utbyte av de befintliga rören i fastigheten. 

  • Varför bör vi anlita en teknisk konsult för att hjälpa oss med upphandlingen?

    Svar: För att byggkonsulten på ett professionellt sätt kan definiera exakt vad som behöver göras i just Er fastighet. Detta underlag, som kallas Förfrågningsunderlag, kan Ni sedan skicka till olika byggföretag som alla räknar och ger anbud på samma omfattning. Detta gör att anbuden blir lätta för byggkonsulten att sedan jämföra vilket i kombination med att upphandlingen har skett i konkurrens, ökar möjligheterna för beställaren att få ett så förmånligt pris som möjligt på arbetena som skall utföras.

    Konsulten kan även hjälpa till att bestämma om man skall genomföra ett traditionellt stambyte eller ett prefabricerat stambyte i fastigheten. 

  • Mitt badrum renoverades nyligen och rören byttes, kan detta sparas så att ni slipper riva ut det vid stambytet?

    Svar: Om badrumsrenoveringen är utförd på rätt sätt så kan det gå att spara badrummet med endast mindre rivningsåtgärder i taket där rören går upp till lägenheten ovanför.

    Enligt vår erfarenhet är det tyvärr dock vanliga vid så kallade partiella stambyten, att badrumsrenoveringarna som utförs, inte utförts helt korrekt och därför går det ofta inte att spara det nyrenoverade badrummet när resten av fastigheten skall stambytas.

    För att kunna ge ett exakt svar på ett specifikt badrum, måste man dock titta på det badrummet och hur renoveringen är utförd.  

  • Kan man byta stammen lokalt, i bara ett våningsplan, om det bara är en lägenhet som skall stambytas?

    Svar: Det går att utföra, Titania har gjort ett antal projekt av denna typ, som kallas partiella stambyten. Detta innebär dock att vi i de allra flesta fall måste in i lägenheten under det aktuella våningsplanet och riva upp en bit av taket där stammen går upp, för att koppla ihop med den nya stammen som kommer ned från lägenheten ovanför.

    Om man har tänkt sig att utföra stambytet eller badrumsrenoveringarna i samtliga badrum i fastigheten på detta sätt, så skall man dock tänka på att metoden är en form av punktåtgärd som i sin helhet blir dyrare, än att åtgärda alla stammar och badrum samtidigt inom ramen för ett stambyte av hela fastigheten. Här finns mer information om partiella stambyten, dess fördelar och nackdelar. 

  • Varför kan man inte vänta tills rören läcker och bara utföra stambyte på dessa ställen?

    Svar: Ett vattenläckage kan leda till stora vattenskador på mycket kort tid om man har otur. Från det att ett vattenläckage upptäcks tills dess att en servicemontör att komma till platsen och få stopp på läckaget, kan allvarliga skador uppstå i stora delar av fastigheten, speciellt om läckaget uppstår högre upp i fastigheten.

    Även om inte läckagen leder till stora vattenskador, så blir denna typ av punktlagningar i slutändan mycket dyrare än att ta ett samlat grepp och åtgärda allt på en gång i hela fastigheten, i form av ett stambyte. Dessutom är det oundvikligt att punktlagningar i en fastighet gör rörsystem till ett lappverk av gammalt och nytt med olika standarder överallt, där ingen har någon riktig kontroll över vad som bytts, när det byttes osv.

    Att göra dessa återkommande akuta punktlagningar med påföljande vattenavstängningar i fastigheten, upplevs som mycket störande i långa loppet av de boende och lokalhyresgäster, varpå ett stambyte i fastigheten kan upplevas som mindre påfrestande, eftersom arbeten i fastigheten endast behöver utföras en gång. 

  • Varför är det ibland billigare med relining av rör istället för byte?

    Svar: Relining / rörinfodring som metod i sig är inte billigare än att byta ut rören, men relining blir ofta billigare eftersom många rör i en fastighet ligger inbyggda i väggar och under golv som annars måste rivas upp och återställas till en ännu större kostnad. Relingen går ut på att man låter befintliga rör ligga kvar orörda och så skapar man ett nytt platsrör inuti det gamla röret, som blir lika beständigt som om man bytt ut röret mot ett nytt.

    Metoden är lämplig på vissa typer av projekt där det bara är rören som är dåliga och måste åtgärdas. I de flesta fastigheter där rören är dåliga, så är det dock flera saker i fastigheten som behöver åtgärdas, t ex tätskikten och elinstallationer i badrummen och då är inte relining ett alternativ, eftersom man endast kan relina rören i fastigheten. Här finns mer information om relining. 

    För att räkna pris på relining, använd reliningskalkylatorn. 

    För att räkna pris på stambyte, använd stambyteskalkylatorn. 

  • När kan man använda reliningmetoden istället för att stambyta?

    Svar: Relining eller rörinfodring är en metod för att renovera befintliga rör från insidan, genom att belägga dom med en plast, som stelnar och bildar ett nytt rör inuti det gamla. I projekt där det bara är just rören som behöver åtgärdas kan relining vara ett bra alternativ. I de flesta fall behöver dock även t ex tätskikten i badrummen åtgärdas och eftersom man då ändå måste riva ut badrummen så är det bättre att byta rören genom ett traditionellt stambyte. Man kan även slippa att riva ut de gamla badrummen genom att göra ett prefabricerat stambyte som går betydligt snabbare än ett traditionellt stambyte. 

    För att räkna pris på relining, använd reliningskalkylatorn. 

    För att räkna pris på stambyte, använd stambyteskalkylatorn. 

  • Varför bör man stambyta samtidigt som man gör en badrumsrenovering?

    Svar: Rivningen och återställningen av badrummen är de stora kostnaderna i de flesta stambytesprojekt. Att passa på att även byta stammarna i samband med omfattanade badrumsrenoveringar i en fastighet, innebär en relativt liten merkostnad som man bör ta, om man är en fastighetsägare som tänker någorlunda långsiktigt.

    Även om stammarna kan hålla ett par år till så är det oförnuftigt och mycket oekonomiskt att låta gamla rör sitta kvar när man gör omfattande badrumsrenoveringar i en fastighet. Detta eftersom när de gamla rören väl behöver bytas, så måste man riva ut de nya badrummen, för att komma åt rören, vilket gör att man måste renovera badrummen två gånger, istället för bara en gång, i samband med stambytet.

  • Vilka rör räknas som rörstammar?

    Svar: Spilllvattenrör (avloppsrör) och tappvattenrör (kall- och varmvattenrör).

    Även om radiatorrören, alltså de rör som leder varmt vatten till fastighetens element, också har sina stammar så brukar dessa inte räknas med när man säger att man gör ett stambyte. Det varma vatten som går i elementen och elementrören är ett helt annat system än det varmvatten som man har i kranarna och tvättar händerna med.

  • Varför kan man inte göra ett stambyte utan att renovera badrummen?

    Svar: För att göra ett traditionellt stambyte, måste man riva ut delar av badrummen för att kunna komma åt och byta de befintliga stammarna som finns bakom väggarna och under golven i badrummen. När man river delar av ett badrum så bryter man tätskiktet som sitter bakom kaklet och klinkers. Tätskiktet hindrar vatten från att ta sig igenom kaklet och orsaka vattenskador. Eftersom man måste vara helt säker på att tätskiktet täcker samtliga väggar och golv i badrummet för att undvika vattenskador, så måste man göra om hela badrummet, om man brutit tätskiktet. Man kan inte punktlaga tätskikt.

    Om man gör ett prefabricerat stambyte, så låter man allt det gamla kaklet sitta kvar på väggarna och bygger ett nytt badrum inuti det gamla. Läs mer här om prefabricerade stambyten! 

    Alternativet till ett traditionellt eller prefabricerat stambyte är relining eller rörinfodring, som innebär att man låter de befintliga rören vara kvar och skapar ett nytt rör av plast, inuti det gamla röret, som får samma bärighet som om man bytt ut röret mot ett helt nytt. 

  • Hur ofta bör man spola stammarna i en fastighet?

    Svar: Stamspolning är något Titania utför i förebyggande syfte. Stamspolning bör göras var 3-5:e år för att vara säker på att alla stammar, rör och avlopp hålls fria från stopp och beläggningar.

    Igenfyllda rör kan leda till stamstopp med risk för översvämning och fuktskador. Skador som uppstår på grund av igensatta ledningar är både obehagligt och kostsamt. Var speciellt varsam när vatten börjar "komma tillbaka" vid användning av avloppet, eftersom detta snabbt kan leda till fuktskador.

  • Vad kostar ett stambyte?

    Svar: Enligt SABO:s (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretags) beräkningar kostar ett traditionellt stambyte med badrumsrenovering ungefär 250 000 kr per lägenhet inkl moms.

    Titania gör även stambyten med prefabricerade badrumsmoduler, kontakta oss för mer information och pris. 

    För att räkna fram ett ungefärligt pris vad det skulle kosta att anlita Titania för stambyte eller relining, använd någon av följande kalkylatorer:

    Stambyteskalkylatorn

    Reliningskalkylatorn

  • Går det att få rabatt om jag köper kakel och klinker till badrumsrenoveringen från Titanias leverantörer?

    Svar: Om ni väljer att anlita Titania för att renovera Ert badrum och Ni väljer att köpa kakel och klinker till badrumsrenoveringen genom oss, kan Ni göra så från någon av följande av Titanias leverantörer: KakelDax, Centro kakel och klinker eller Kakelspecialisten.Vi lämnar 10 % rabatt på deras ordinarie butikssortiment. OBS! Rabatten gäller ej realisations- eller kampanjvaror och gäller bara på kakel och klinker, ej badrumsmöbler eller andra produkter.

    När Ni har valt ut det kakel eller klinker som Ni vill ha, informerar Ni personalen i butiken att det ska köpas på Titania Bygg & VVS AB:s konto. Personalen ringer och kontrollerar med oss att utköpet är godkänt, innan några varor kan lämnas ut. Köpet faktureras sedan Titania och Ni betalar först då vi fakturerar Er för hela badrumsrenoveringen.

    När Ni köper ut material, var noga med ett antal saker:

    - Att köpa ut tillräcklig mängd kakel och klinker (Mät ytorna noggrant och lägg till minst 10 % i spill. Om Ni är osäkra på hur mycket Ni behöver köpa ut, fråga personalen i butiken som kan hjälpa Er.)

    - Att plattorna verkligen levereras innan det att badrumsrenoveringen påbörjas. (Eller i alla fall tills dess att vi skall börja sätta plattorna i badrummet.) Vissa plattor är nämligen beställningsvaror och finns ej i lager hos våra leverantörer, så se till att köpa eller beställa plattorna i god tid före det att badrumsrenoveringen påbörjas. 

    -Att Du har ordnat och betalt frakten för plattorna (Detta ingår nämligen inte i priset i butiken.) 

    Självklart kan vi på Titania ordna allting från att köpa ut till att leverera plattor, men detta innebär en extra kostnad som kommer att faktureras Dig som kund i samband med badrumsrenoveringen.

  • Kan jag som kund köpa ut varor från annan leverantör än Titania till badrumsrenoveringen?

    Svar: Det går bra att Du som kund själv köper ut varor och material som Du vill ha i Ditt nya badrum, men som Titania av någon anledning inte kan leverera. Tänk dock på följande: 

    - De varor som Du som kund ansvarar för att köpa ut skall finnas på plats redan då badrumsrenoveringen startar. Detta underlättar planeringen av arbetet för hantverkarna och möjliggör eventuella byten av varor om dessa skulle vara defekta eller inkompatibla med Ditt badrum av någon anledning. 

    - Om Ni av utrymmesskäl ej kan ha alla sakvaror på plats i anslutning till badrummet vid badrumsrenoveringens början, skall det finnas monteringsanvisningar med angivelser av mått på inventarier på plats, redan då badrumsrenoveringen påbörjas.

    - Om inte erforderliga material och sakvaror finns på plats då montering skall ske, kommer vi antingen att handla ut det som behövs och sedan debitera Dig som kund för detta eller också, om material inte går att få fram, debiterar vi för de kostnader som förseningen av material leder till. Var därför noga med att materialet finns på plats i god tid, för att undvika onödiga kostnader. 

    - Var noga med att bara köpa ut fungerande produkter som håller en godtagbar kvalitetsstandard. Vi som entreprenör tar inte ansvar för felutköpta möbler och inventarier eller varor som ej går att montera på grund av tillverkningsbrister eller brister i kvalitet. Vi försöker givetvis lösa problemet om det går, men kunden får vara beredd på att betala extra för den tid vi lägger ner, om det är så att utköpta varor inte håller godtagbar, svensk kvalitetsstandard.

    - Köp svenska kvalitetsprodukter så slipper Du problem både vid montage, installation och senare. Exempel på bra märken är Gustavsberg, IFÖ, FMM, Mora, Svedbergs och Oras. IKEA:s blandare och porslin (WC, tvättställ etc) är generellt av låg kvalitet medan skåp och andra inventarier brukar hålla någorlunda godtagbar standard.

    - Självklart kan vi ordna allting från att köpa ut till att leverera även dessa varor och material, men detta innebär en extra kostnad för Dig som kund, som kommer att faktureras. 

  • Vilken information får jag innan badrumsrenoveringen börjar?

    Svar: Tillsammans med den skriftliga offerten på badrumsrenoveringen, får Du ett skriftligt informationsmaterial som heter "Information till Dig som planerar att köpa renoveringstjänster av Titania", som är bra för Dig som kund att läsa igenom, för där får man svar på många av de frågor som man kan tänkas ha inför en badrumsrenovering.

    På Titanias hemsida finns även mycket intressant och relevant information om badrumsrenoveringen, som komplement till informationsmaterialet. 

    Om Du fortfarande har obesvarade frågor efter att ha läst materialet, kontakta Din kontaktperson på Titania för att få svar på Dina återstående frågor.

  • Hur beställer jag extraarbeten utöver grundavtalet till min badrumsrenovering?

    Svar: Arbeten som ligger utanför grundavtalet för badrumsrenoveringen skall beställas skriftligen, innan några arbeten kan utföras av hantverkarna som renoverar Ditt badrum. (Via mejl går naturligtvis bra).

    Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenörer och övriga kostnader debiteras med självkostnaden med tillägg för entreprenörsarvode på 10 % (moms tillkommer) om ej annat angetts i grundavtalet. Priser på material debiteras enligt listpriser hos de stora materialgrossisterna Dahl (för VVS), Ahlsell (för El), Alcro (för Färg), Woody ( för Bygg).

    I första hand skall extraarbeten utföras på löpande räkning enligt ovan. Ungefärlig prisuppgift kan lämnas för mindre komplicerade arbeten. Önskar Du som kund en separat offert krävs arbeten av större omfattning eller att Du som kund står för kostnaden för att ta fram offerten. (En offert för en badrumsrenovering kostar ungefär 2000 kr att ta fram. För själva badrumsrenoveringen ges dock alltid fasta priser och offerten för badrumsrenoveringen kostar ingenting för Dig som kund.) 

  • Vad ingår i det fasta priset i avtalet avseende badrumsrenoveringen?

    Svar: Generellt så ingår allt material som har med den byggnadstekniska funktionen att göra, i det avtalade, fasta priset avseende badrumsrenoveringen, om ej annat angetts i avtalet. Även utköp och transport av detta material ingår i priset, om ej annat angetts i avtal.

    Sakvaror, ytskikt och inventarier ingår ej i det fasta priset, utan faktureras utöver avtalat pris. Ej heller ingår mängdberäkning, beställning, utköp eller transport av dessa varor i det fasta priset.

    Nedanstående lista är exempel på den typ av material vi står för i samband med badrumsrenoveringen:  

    Sopsäckar o dyl. för bortforsling av byggsopor

    Reglar och andra typer av konstruktionsmässiga stag

    Skruvar, vinkeljärn, plugg och annat som kan kopplas till konstruktioner (ej uppfästningsanordningar, typ konsoler, skruv och plugg etc till inventarier)

    Gipsskivor och andra typer av konstruktionsmässiga byggnadsskivor

    Fyllnadsmaterial till golv (t ex lecakulor).

    Kopparrör

    Avloppsrör

    Rörkopplingar

    Golvbrunnar

    Puts, spackel och alla andra typer av bruk som används i konstruktionerna

    Fuktspärr

    Fiberremsor

    Brunnsmanschett

    Fix

    Fog

    Silikon

    Elkablar

    Eldosor

    Jordfelsbrytare

    Kromade vattenledningsrör

    Rörkopplingar

     

    Nedanstående är exempel på den typ av material som ej ingår i priset som Titania lämnar för att renovera badrummet:

    Kakel

    Klinker

    Kakellister

    Tvättställ (med blandare och vattenlås)

    Blandare

    Väggbricka till blandare

    Duschstänger

    Duschhandtag

    Duschslangar

    Toalettstol

    Duschväggar

    Duschdörrar

    Badkar

    Tvättmaskiner med vattenlåssats

    Torktumlare

    Uppfästninganordningar till badrumsskåp, tvättställ etc. T ex bultar, skruvar, pluggar.

    Armaturer

    Spotlights

    Handdukshängare

    Badrumsskåp

    Eluttag

    Strömbrytare

    Transformatorer till spotlights och dyl.

    Inspektionsluckor

    Slukrist

    Glasbetong

    Monteringsskenor för glasbetong

    Färg

    Dimmers

    Dörrar

    Dörrkarmar

    Dörrtrycken

    Fläktar

    Beslag

    Golvsocklar

    Dörrfoder (lister)

    Fönster

    Fönsterkarmar

    Fönsterfoder

    Andra typer av dekorationslister

    Trösklar

    Lack till tröskel

  • Kommer jag få en skriftlig offert och ett skriftligt avtal för badrumsrenoveringen?

    Svar: Naturligtvis får Du som kund både en skriftlig offert, (naturligtvis utan kostnad) avseende badrumsrenoveringen och om Du accepterar offerten, ett skriftligt avtal som skall signeras av Dig som kund innan offererade arbeten kan påbörjas.

    Tillsammans med offerten, får Du också "Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania" som är en omfattande skriftlig information om vad som ingår i det fasta priset, hur badrumsrenoveringen kommer gå till osv.

    Det är en självklarthet för oss på Titania och en säkerhet för Dig som kund att alltid få överenskommelser och prisuppgifter på papper, för att undvika missförstånd och diskussioner längre fram när hantverkarna väl börjat renovera Ditt badrum. 

  • Vad kan jag som kund göra för att undvika missförstånd före, under och efter badrumsrenoveringen?

    Svar: Det finns några saker som Du som kund kan göra för att underlätta kommunikationen med oss som entreprenör och därmed undvika missförstånd i samband med att vi renoverar Ditt badrum: 

    - Läs igenom det informationsmaterial som Du får med den skriftliga offerten, som besvarar många av de frågor Du kan ha inför badrumsrenoveringen:"Information till Dig som planerar att köpa renoveringsstjänster av Titania".

    - Läs även igenom offerten avseende badrumsrenoveringen och kontrollera så att den är korrekt och att allt är med, som Du diskuterat och kommit överens med Din kontaktperson på Titania om. Om något saknas, ta kontakt med kontaktpersonen och be om en ny, komplett offert. 

    - Om det är någonting Du är osäker på eller inte förstår i offerten eller i informationsmaterialet, fråga Din kontaktperson vad som gäller, innan vi börjar renovera Ditt badrum.

    - Om Du vill göra extrabeställningar utöver avtalet under arbetets gång, kontakta Din kontaktperson på Titania, för att få prisuppgift samt övriga information. 

  • Var kan jag få mer information om material till det nya badrumet?

    Svar: Besök gärna hemsidan www.byggfactadocu.se för att få mer information och svar på Dina frågor om material till Ditt nya badrum. 

  • Hur får jag en offert på en badrumsrenovering?

    På grund av Titanias expansion mot att nyproducera bostäder i egen regi och de personella resurser som detta kräver har företaget tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda renoveringstjänster för privatpersoner. De entreprenadarbeten som Titania fortfarande utför utgörs av mer omfattande projekt för fastighetsbolag eller bostadsrättsföreningar.

    Om du vill begära en offert för ett fastighetsbolags eller bostadsrättsförenings räkning så kan du göra detta på sidan "Begär offert på badrumsrenoveringen".

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält