Fem personer i skjortor sitter runt ett bord och två tar varandra i handen.

Bestämma omfattning och villkor för stambytet

Här har vi spaltat upp viktiga punkter angående Ert stambyte som Ni måste bestämma och definiera i det förfrågningsunderlag som skall skickas till olika stambytesentreprenörer.

Vad skall utföras under stambytet ? 

Gå igenom tillsamman med Er byggkonsult eller den som skall upprätta förfrågningsunderlaget, punkt för punkt nedan, vad som skall ingå i stambytesprojektet. Ju tydligare detta är definierat i förfrågningsunderlaget som skickas ut till byggentreprenörerna, desto mindre risk är det för ovälkomna extrakostnader under projektets gång.

  1. Omfattningen av själva byggnadsarbetena:
    • Skall spillvattenstammarna (d v s de vertikala rören) bytas ?
    • Skall kallvattenstammarna (d v s de vertikala rören) bytas ?
    • Skall varmvattenstammarna (d v s de vertikala rören) bytas ?
    • Skall ny VVC-ledning (varmvattencirkulation) dras enligt BBR ?
    • Skall de så kallade avloppsgrodorna bytas ?
    • Skall stambytet genomföras med traditionell metod eller med prefabricerade badrumsmoduler? 
  2. Boendes rätt till tillval
  3. Service avseende tillval, tillvalsutställning
  4. Separata priser, tillvalspriser
  5. Dammspridning, dammintäckning
  6. Nyckelhantering
  7. Provisorier, vatten, WC, Dusch
  8. Lokalhyresgäster
  9. Överenskommelse om tillträde
  10. Förberedelser för kommande projekt (T ex uppdragning vatten, avlopp, värme och el till råvind)
  11. OVK (Obligatorisk ventilationskontroll)
  12. Bygganmälan 

Här finns mer information om varför Titania rekommenderar alla bostadsrättsföreningar att anlita en byggkonsult inför stambytet. 

För att beräkna ungefär hur mycket Ert stambyte skulle kosta, använd Stambyteskalkylatorn. 

Besök gärna hemsidan www.byggfactadocu.se för att få mer information om material och tillval till Din renovering. 

Relaterad information

Frågor och svar

  • Jag vill göra stora förändringar i min lägenhet, t ex flytta väggen i badrummet, kan Titania hjälpa mig med det?

    Svar: Det går bra. Titania har stor vana vid att göra specialbadrum och arbetar även med ombyggnader av hela lägenheter i samband med stambyten. Diskutera Dina ombyggnadsplaner med Titanias platschef på Ditt projekt så återkommer han eller hon med en skriftlig offert på Ditt privata projekt. I offerten ingår endast merkostnaden för ombyggnaden, eftersom det som ingår i grundstandarden betalas ju redan inom ramen för huvudprojektet, dvs stambytet.

    När Du kommit överens med platschefen om att acceptera offerten så upprättas ett skriftligt avtal som gäller direkt mellan Dig och Titania. Givetvis har Du på denna del rätt ROT-avdrag på arbetskostnaden i enlighet med Skatteverkets regler.

    För kontaktuppgifter till platschefen för projektet där Du bor, se Kontakta oss. Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på Din fastighet, så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschefen.  

  • Vad ingår i grundstandarden för ett stambyte med badrumsrenovering?

    Svar: Det beror helt på vad fastighetsägaren, dvs styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget har beställt av Titania i samband med stambytet. Det vanligaste är dock att beställningen omfattar att vi som entreprenör byter samtliga spillvattenrör (avloppsrör) och tappvattenrör (rör för kall- och varmvatten som kommer ur blandarna) som går igenom samtliga lägenheter i huset, inklusive rörstammarna, ner till källarplanet.

    Det vanliga är att man i samband med detta renoverar badrummen i utförande med nytt standardkakel 15x15 cm vita plattor på väggar och 10x20 cm klinkerplattor i tre olika färger (Du som boende får själva välja färg) på golvet.

    Porslin (fast inredning) och blandare (kranar) i badrum byts ut och i samband med detta så man får ny toalettstol, nytt tvättställ med blandare och ny duschblandare och ett duschdraperi. Badkar brukar inte ingår i grundstandarden.

    Elen i badrum renoveras också och nya elledningar dras från lägenhetscentralen där de kopplas till en jordfelsbrytare.

    Om det finns separata toalettutrymmen i lägenheten renoveras även dessa, men väggarna målas istället för att helkaklas.

    OBS! Notera att ovanstående är endast en generell bild av grundstandarden i stambyten och ingenting som är bindande för beställare av stambyten. 

  • Får jag ändra i mina tillval efter det att tillvalslappen är inlämnad?

    Svar: Det går bra att ändra sina tillval efter att man lämnat över tillvalslappen till Titanias platschef för det aktuella projektet, men då tillkommer en administrativ avgift på 2000 kronor per ändring som kommer att faktureras Dig som boende, för att täckerna kostnaderna med att korrigera befintliga ritningar, ändra inköp av material etc. 

    För varje stambytesprojekt så utformar vi en tydlig och enkel valblankett där de boende skall markera de val inom den grundstandard som föreningen eventuellt erbjuder medlemmarna (detta gäller oftast bara färg på klinker). I valblanketten anges även ett antal fördefinierade tillvalsmöjligheter till fasta priser som vi erbjuder. Utöver det fasta tillvalsprogrammet har även varje enskild boende möjlighet att beställa i princip vilka tillval man vill av oss, men får då först definiera omfattningen av arbetet så att vi kan presentera en skriftlig offert som skall accepteras av den boende innan något arbete påbörjas.

    Ytterligare information om Tillval och Frånval. 

  • Varför är Titania speciellt bra på att hantera kvarboende?

    Svar: För att vi har lång och dokumenterad vana och erfarenhet av att hantera kvarboende i samband med traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar och andra projekt. Till skillnad från vissa andra byggföretag som kanske har gått från nyproduktionssidan till ROT-verksamhet (Renovering, ombyggnation och tillbyggnad), så började Titania som ett renodlat ROT-företag med inriktning mot badrumsrenoveringar och andra renoveringar för privatpersoner. Detta har gjort att vi har lärt oss att se att ett projekt med kvarboende hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare i en fastighet är ett socialt projekt lika mycket som ett rent tekniskt byggprojekt.

    Andra saker som gör att vi är bra på att hantera kvarboende är:

    • Vi har ett kvalitetssystem som inte endast är en pappersprodukt utan faktiskt är integrerat i hur vi arbetar och säkerställer att Ni får så bra kvalitet med så litet antal besiktningsanmärkningar som möjligt när Ni anlitar Titania. Med få besiktningsanmärkningar följer att vi inte behöver störa hyresgästerna eller de boende med åtgärdande av besiktningsanmärkningar, när projektet väl är avslutat, vilket alltid uppskattas av de boende i fastigheten.
    • Vi förstår hur viktigt det är att hålla uppsatta tidsplaner för Dig som fastighetsägare med hyresgäster eller som styrelse för en bostadsättsförening med bostadsrättsinnehavare som skall flytta tillbaka efter avslutat projekt. Vi har därför löpande kommunikation med Dig som beställare angående projektet och vi vidtar kontinuerligt åtgärder som gör att även t ex extrabeställningar, tillval etc kan hållas inom överenskommen tidsram.
    • Vi har solida kundreferenser (se t ex www.reco.se och www.eniro.se), näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet och auktorisationer och behörigheter inom alla våra arbetsområden. Detta garanterar att vi gör ett bra jobb som vi vill stå för under många år framöver vilket gör att felanmälningar och service fungerar efter det att projektet är avslutat. Dessutom ger vi långtgående garantier för utförda arbeten. 
    • För oss är Dina behov, krav och önskemål som beställare det viktigaste. Vi vet hur problematiskt det kan vara med stambyten och renoveringar för de boende och vi ser det som vårt jobb att göra boende och hyresgäster så nöjda som möjligt inom ramen för vårt åtagande i samband med projektet. 
  • Hur lång tid tar det att genomföra renoveringsarbeten inne i min lägenhet?

    Svar: Detta framgår av tidsplanen som är specifik för varje stambytesprojekt, men generellt brukar man säga att ett traditionellt stambyte tar 6-8 veckor per lägenhet inklusive badrumsrenoveringen. 

    Det prefabricerade stambytet går betydligt snabbare och tar cirka 7-10 dagar per lägenhet.

    Titania utför både traditionellt och prefabricerat stambyte. 

  • Hur mycket låter det under ett stambytesprojekt?

    Svar: Stambyten är bullersamma, framförallt i rivningsfasen och framförallt om man gör traditionellt stambyte där man river allt i badrummet. I det prefabricerade stambytet så behöver man inte riva alls lika mycket, vilket gör rivningsfasen blir betydligt kortare.

    Det låter alltid mycket när man t ex skall slå sönder ett betonggolv med en slaghammare eller kapa befintliga stammar av gjutgjärn. Vi använder dock moderna lågvibrerande maskiner och verktyg som är konstruerade för att alstra så lite ljud som möjligt och vidtar i övrigt de till buds stående medel för att minska graden av buller och andra störningar, för att minska obehag för de boende i största möjliga mån.

  • Behöver jag lämna ut nycklar till min lägenhet till jobbarna under tiden stambytet pågår?

    Svar: En av de första åtgärderna vi vidtar, när vi påbörjar ett stambyte, är att vi byter ut låscylindrarna mot en s.k. byggcylinder i alla lägenhetsdörrar och övriga utrymmen i fastigheten. Byggcylindrarna sitter kvar under tiden som arbeten pågår i fastigheten. Det är dock inte alla dörrar som går att installera byggcylindrar i och i dessa låter man de ursprungliga cylindrarna sitta kvar.

    Den boende samt hantverkarna som skall utföra arbeten i lägenheten får en uppsättning nycklar var till lägenhetsdörren. Om det inte är möjligt att sätta in en byggcylinder i Din lägenhetsdörr, så behöver Du dock lämna ifrån Dig kopior på Dina nycklar till oss så att vi har tillträde till lägenheten.

    På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för Dig som boende samt beställaren av stambytet.

  • Vem vänder jag mig till om jag har synpunkter på utförandet av mitt badrum under stambytet?

    Svar: På de stambytesprojekt som vi utför, rekommenderar vi alltid beställaren, det vill säga styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsbolaget, att ta in en oberoende auktoriserad besiktningsman, för att i slutet av projektet genomföra en besiktning av utfört arbete. På detta sätt får fastighetsägaren ett kvitto från en utomstående och branschkunnig part, på att arbetena under stambytet är korrekt utförda.

    Du som boende är välkommen att närvara vid besiktningen av Ditt badrum och övriga arbeten i Din lägenhet och Du får då framföra Dina eventuella synpunkter, så får besiktningsmannen avgöra om det är något som skall rättas till av entreprenören eller om utfört arbete uppfyller gällande krav och regler.

  • Varför skall vi anlita just Titania för att göra stambyte och badrumsrenoveringar?

    Svar: För att Titania har en väl beprövad och fungerande metod för att genomföra traditionella och prefabricerade stambyten och badrumsrenoveringar som är anpassad efter att de boende fortfarande skall kunna bo kvar i sina lägenheter under stambytet, om man så önskar.

    Titanias arbetssätt tar även hänsyn till att de boende kan vilja göra egna tillval och frånval vad gäller material och utförande i just deras badrum i samband med stambytet. För oss på Titania är det en självklarhet att underlätta så att de boende skall kunna få just det badrum dom själv önskar. 

    Ni kan också känna Er trygga med att vi som företag har alla behörigheter och auktorisationer som krävs för alla de typer av byggarbeten som vi utför, att vi har välutbildade och kompetenta medarbetare.

    Titanias ekonomi är mycket god och vi har näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet. Under rubriken "Dokumentation, intyg & auktorisationer" kan Ni se kreditupplysning på Titania, våra årsredovisningar samt alla våra intyg, behörigheter, certifikat med mera. 

    vår projektsida kan Ni själva se vilka projekt vi utfört och för vilka kunder. Våra kunder utgörs av bostadsrättsföreningar och stora allmännyttiga och privata fastighetsbolag, som visar förtroende för Titania gång på gång, genom att återkomma som kunder hos Titania med nya projekt.

    Allt detta är en säkerhet för Er som kund när Ni anlitar Titania för att utföra stambyte, badrumsrenovering eller något annat byggprojekt i Er fastighet. Det finns dock mycket mer som är speciellt och bra med Titania, men våra egna omdömen om oss själva är mindre viktiga än vad våra kunder tycker. På www.reco.se och www.eniro.se finns våra kunders omdömen om oss och de arbeten vi utfört. Gå in där och läs vad våra egna kunder tycker om Titania. 

    Titania har tagit fram två priskalkylatorer för att Du som kund på ett enkelt sätt skall kunna få fram ett ungefärligt pris på vad Ditt projekt skulle kosta att genomföra. Välj nedan den kalkylator som intresserar Dig och klicka på länken.

    Stambyteskalkylator  - Beräkna pris på Ert stambyte

    Reliningskalkylator - Beräkna pris på relining

    Om Ni vill komma i kontakt med Titania, se rubriken "Kontakta oss" 

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält