Äldre man i glasögon och grön jacka med blå skyddshjälm skriver på ett papper.

Besiktning efter slutförd etapp / entreprenad.

Vi rekommenderar alltid att Ni som beställare tar in en oberoende besiktningsman som gör en inspektion/besiktning av de utförda arbetena, efter att respektive etapp av stambytet eller efter att hela stambytet är avslutat. Detta är en säkerhet både för beställaren och för oss som entreprenör, att utförda arbeten är godkända.

Oberoende utlåtande om entreprenaden

Syftet med besiktningen är att båda parter skall få ett utlåtande över kvaliteten på de utförda arbetena i samband med stambytet från en utomstående och oberoende part. Besiktningsmännen (de kan givetvis även vara kvinnor) skall vara auktorierade inom sitt område för att få utföra besiktningen. Detta garanterar att både vi som entreprenör och Ni som beställare kan få ett kvitto på att de utförda arbetena är godkända. Till exempel de boende, försäkringsbolag, banker och kommunen kan vilja se ett intyg om godkänd slutbesiktning på Ert stambytesprojekt.

Det kan också vara så att vi som entreprenör någon gång kanske tycker olika på någon punkt i förhållande till beställaren och då får den oberoende besiktningsmannen avgöra vad som är rätt.

Det vanliga är att Ni som beställare kontrakterar besiktningsmännen och betalar för besiktningen. Om Ni har anlitat en byggkonsult för stambytet, kan troligen denne hjälpa Er med att hitta auktoriserade besiktningsmän. Annars går det bra att söka själv på Internet, tänk bara på att besiktningsmannen skall vara auktorierade och att de ofta måste bokas lång tid i förväg.

Titanias garantier på utförda arbeten. 

För att beräkna ungefär hur mycket Ert stambyte skulle kosta, använd Stambyteskalkylatorn. 

Relaterad information

Frågor och svar

  • Hur lång är garantitiden på de arbeten som Titania utför?

    Svar: Garantitiden på Titanias utförda arbeten är 5 år generellt, men vi har en specialgaranti på 10 år för tätskikten.

    (Garantitiden på större projekt, där beställaren inte är en privatperson beror dock, av vilka villkor som skrivits in i det underlag som vi gett offert på. Enligt det standardavtal för totalentreprenader som fanns före 2006 (ABT94) gällde en garantitid på 2 år. Enligt det avtal som kom 2006 (ABT06) gäller 5 års garantitid.)

  • Hur vet vi att arbetena som Titania gör under stambytet faktiskt utförs korrekt?

    Svar: Du som beställer arbeten av oss på Titania skall alltid kunna känna Dig trygg med att Du får ett snyggt, fräscht och funktionellt badrum med nya installationer utförda i hållbara kvalitetsprodukter, när stambytet väl är slutfört.

    Alla projekt och arbeten vi genomför, utförs av hantverkare med yrkesstolthet som vill att det som de skapar skall hålla i många år framöver. Utöver kompetenta och motiverade medarbetare, har vi ett internt kontrollsystem för att upptäcka eventuella misstag och rätta till dessa i tid, allt för att undvika problem och förseningar för Dig som boende och beställare av stambyten från Titania.

    Titania är dessutom certifierat enligt den internationella standarden ISO9001 för kvalitetssystem. Detta innebär att vi har ett system där vi gör regelbundna besiktningar av kvalitetskritiska moment under hela produktionstiden. Vårt ISO system utvärderas varje år av en oberoende besiktningsman, vilket gör att kvaliteten alltid hålls på högsta nivå. 

    Samtliga dessa kontroller tillsammans gör att vi generellt har lägre antal besiktningsanmärkningar än andra företag i branschen, vilket gynnar Dig som beställare och de boende i fastigheten under många år framöver.

  • Hur skyddar man sig mot om företaget som gör eller har gjort stambytet går i konkurs?

    Svar: Om företaget som har genomfört stambytet går i konkurs så har beställaren, dvs fastighetsägaren, ingen möjlighet att få garantifel åtgärdade och alla garantiåtaganden från entreprenörens sida blir värdelösa. En allmän missuppfattning är att den företagsförsäkring som entreprenören hade skulle täcka i dessa fall, det gör den dock inte. Om företaget upphör att existera, så upphör även försäkringen att gälla.

    Som beställare skyddar man sig mot dessa problem, genom att i första hand anlita finansiellt solida företag med god kreditvärdighet. (Titania har näst högsta möjliga kreditvärdighet, AA, fastställt av kreditupplysningsföretaget Soliditet.)

    Ett annat vanligt sätt att som beställare skydda sig, är att kräva att entreprenören som utför stambytet eller renoveringen, köper en så kallad fullgörandegaranti / fullgörandeförsäkring som är specifik för projektet och gäller även om företaget går i konkurs. 

  • Hur lång tid tar ett stambytesprojekt som omfattar en hel fastighet?

    Svar: Hur lång tid det tar att genomföra ett stambyte beror på många faktorer. T ex hur många lägenheter som finns i fastigheten, hur många av lägenheterna som skall stambytas, om man använder sig av traditionellt metod eller om man gör ett prefabricerat stambyte, hur många som skall relinas, hur mycket tillval de boende gör i sina badrum, vilka arbeten som skall utföras i resten av fastigheten, etc. 

    Som exempel kan man säga att en fastighet med 6 våningar och 50 lägenheter brukar ta ca 6 månader att stambyta traditionellt  inklusive badrumsrenoveringar.

    Ett prefabricerat stambyte tar betydligt kortare tid, då varje badrum bara tar 7-10 dagar att stambyta, jämfört med 6-8 veckor per lägenhet i ett traditionellt stambyte. 

    Titania genomför både traditionella och prefabricerade stambyten. 

  • Hur vet jag att enskilda arbetare som befinner sig i huset tillhör Titania?

    Svar: Titanias anställda skall alltid bära våra vita eller svarta profilkläder som det står "Titania" på, både på fram- och baksida. Här finns bilder på hur Titanias kläder skall se ut.

    Förutom Titanias kläder skall alla som arbetar för Titania synligt bära ID06-namnbrickor där det framgår namn och vilket företag personen arbetar för. ID06 är en speciell namnbricka framtagen för byggbranschen i samarbete med byggbranschens arbetsgivare, fackförbund, Skatteverket med flera.

    Om Du blir osäker om personen verkligen arbetar på Titania, be att få se ID06-brickan alternativt kontakta platschefen eller arbetsledaren på projektet för att säkerställa om personen är behörig eller inte att befinna sig i fastigheten. 

  • Jag vill göra stora förändringar i min lägenhet, t ex flytta väggen i badrummet, kan Titania hjälpa mig med det?

    Svar: Det går bra. Titania har stor vana vid att göra specialbadrum och arbetar även med ombyggnader av hela lägenheter i samband med stambyten. Diskutera Dina ombyggnadsplaner med Titanias platschef på Ditt projekt så återkommer han eller hon med en skriftlig offert på Ditt privata projekt. I offerten ingår endast merkostnaden för ombyggnaden, eftersom det som ingår i grundstandarden betalas ju redan inom ramen för huvudprojektet, dvs stambytet.

    När Du kommit överens med platschefen om att acceptera offerten så upprättas ett skriftligt avtal som gäller direkt mellan Dig och Titania. Givetvis har Du på denna del rätt ROT-avdrag på arbetskostnaden i enlighet med Skatteverkets regler.

    För kontaktuppgifter till platschefen för projektet där Du bor, se Kontakta oss. Om Du inte vet vem som är platschef för projektet där Du bor, se Våra projekt och leta reda på Din fastighet, så finns all information Du behöver för att kunna kontakta platschefen.  

  • Kan Titania utföra projekt med speciella förutsättningar?

    Svar: Titania är mycket flexibelt och tillmötesgående när det gäller att möta våra kunders krav och önskemål under våra projekt.

    Vi har bland annat utfört projekt i kulturskyddade fastigheter där det krävdes speciell varsamhet och speciella lösningar för att bevara känsliga takmålningar och boaserade väggar i ädelträ.

    Vi har även utfört projekt där speciella maskinella lösningar utförmades för att förhindra dammspridning, eftersom renoveringen utfördes i en miljö med mycket känslig utrustning som inte tålde damm.

    Vi har utfört projekt där vi arbetade endast nattetid och i forcerat tempo för att inte störa befintlig verksamhet som pågick under kontorstid och minimerade på detta sätt projekttiden och störningarna för lokalhyresgästerna.

    Om Du som kund har ett krav eller önskemål för att genomföra ett projekt, är vi mycket intresserade av att tillsammans hitta en tillfredställande lösning som tillgodoser dessa, allt för att vi skall kunna genomföra Ditt projekt så smidigt som möjligt i enlighet med Dina önskemål. Kontakta oss idag. 

  • Behöver jag lämna ut nycklar till min lägenhet till jobbarna under tiden stambytet pågår?

    Svar: En av de första åtgärderna vi vidtar, när vi påbörjar ett stambyte, är att vi byter ut låscylindrarna mot en s.k. byggcylinder i alla lägenhetsdörrar och övriga utrymmen i fastigheten. Byggcylindrarna sitter kvar under tiden som arbeten pågår i fastigheten. Det är dock inte alla dörrar som går att installera byggcylindrar i och i dessa låter man de ursprungliga cylindrarna sitta kvar.

    Den boende samt hantverkarna som skall utföra arbeten i lägenheten får en uppsättning nycklar var till lägenhetsdörren. Om det inte är möjligt att sätta in en byggcylinder i Din lägenhetsdörr, så behöver Du dock lämna ifrån Dig kopior på Dina nycklar till oss så att vi har tillträde till lägenheten.

    På detta sätt uppstår aldrig problem med glömda nycklar, låsta överlås etc, vilket i vanliga fall leder till anmälan om hinder från entreprenörens sida, vilket i sin tur innebär onödiga extrakostnader för Dig som boende samt beställaren av stambytet.

  • När betalar man kontraktssumman för ett stambytesprojekt?

    Svar: En prestationsbaserad betalningsplan läggs upp för stambytet utifrån projektets tidsplan, där betalning för varje del sker först efter det att denna del av stambytet är färdigställd av entreprenören. På detta sätt kan Du som beställaren känna Dig trygg med att aldrig ligga ute med mer pengar än värdet på det arbete som redan är utfört. På detta sätt undviker man som beställare att betala för något, som man inte vet blir utfört, om entreprenören t ex skulle gå i konkurs. 

  • Varför är det ibland billigare med relining av rör istället för byte?

    Svar: Relining / rörinfodring som metod i sig är inte billigare än att byta ut rören, men relining blir ofta billigare eftersom många rör i en fastighet ligger inbyggda i väggar och under golv som annars måste rivas upp och återställas till en ännu större kostnad. Relingen går ut på att man låter befintliga rör ligga kvar orörda och så skapar man ett nytt platsrör inuti det gamla röret, som blir lika beständigt som om man bytt ut röret mot ett nytt.

    Metoden är lämplig på vissa typer av projekt där det bara är rören som är dåliga och måste åtgärdas. I de flesta fastigheter där rören är dåliga, så är det dock flera saker i fastigheten som behöver åtgärdas, t ex tätskikten och elinstallationer i badrummen och då är inte relining ett alternativ, eftersom man endast kan relina rören i fastigheten. Här finns mer information om relining. 

    För att räkna pris på relining, använd reliningskalkylatorn. 

    För att räkna pris på stambyte, använd stambyteskalkylatorn. 

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält