Fördjupad information om Office Management

Här finns ytterligare information om en av våra leverantörer, nämligen Office Management.

Office Management erbjuder helhetslösningar inom hårdvara, mjukvara och tjänster. Utskrifts & dokumenthanteringtelefoni

 IT-tjänstervideokonferenskonferensrumslösningar, talhantering,

 dryckesmaskiner och allt annat du behöver till kontoret från papper, toner och pennor till frukt och inredning. Saker som de flesta behöver och som alltid skall fungera med minimal ansträngning.

Allt handlar enligt oss om att förenkla arbetsflöden och skapa en säker process som hjälper företag att lyckas med sin verksamhet. Office Management har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och i Oslo med kunder över hela världen.

Förutsättningen för en effektiv drift, bra service och support är att vi finns nära tillhands i alla situationer. Därför har Office Management en stark serviceorganisation lokalt över hela landet och globalt via våra samarbetspartner. Detta innebär att vi alltid kan erbjuda våra kunder snabb hjälp, oavsett var kunden befinner sig. Läs mer på www.officemanagement.se 

 

Tillbaka till Titanias kunder, leverantörer och underentreprenörer

Relaterad information

Frågor och svar

  • Mitt badrum renoverades nyligen och rören byttes, kan detta sparas så att ni slipper riva ut det vid stambytet?

    Svar: Om badrumsrenoveringen är utförd på rätt sätt så kan det gå att spara badrummet med endast mindre rivningsåtgärder i taket där rören går upp till lägenheten ovanför.

    Enligt vår erfarenhet är det tyvärr dock vanliga vid så kallade partiella stambyten, att badrumsrenoveringarna som utförs, inte utförts helt korrekt och därför går det ofta inte att spara det nyrenoverade badrummet när resten av fastigheten skall stambytas.

    För att kunna ge ett exakt svar på ett specifikt badrum, måste man dock titta på det badrummet och hur renoveringen är utförd.  

  • Hur beställer jag extraarbeten utöver grundavtalet till min badrumsrenovering?

    Svar: Arbeten som ligger utanför grundavtalet för badrumsrenoveringen skall beställas skriftligen, innan några arbeten kan utföras av hantverkarna som renoverar Ditt badrum. (Via mejl går naturligtvis bra).

    Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenörer och övriga kostnader debiteras med självkostnaden med tillägg för entreprenörsarvode på 10 % (moms tillkommer) om ej annat angetts i grundavtalet. Priser på material debiteras enligt listpriser hos de stora materialgrossisterna Dahl (för VVS), Ahlsell (för El), Alcro (för Färg), Woody ( för Bygg).

    I första hand skall extraarbeten utföras på löpande räkning enligt ovan. Ungefärlig prisuppgift kan lämnas för mindre komplicerade arbeten. Önskar Du som kund en separat offert krävs arbeten av större omfattning eller att Du som kund står för kostnaden för att ta fram offerten. (En offert för en badrumsrenovering kostar ungefär 2000 kr att ta fram. För själva badrumsrenoveringen ges dock alltid fasta priser och offerten för badrumsrenoveringen kostar ingenting för Dig som kund.) 

  • Vad ingår i det fasta priset i avtalet avseende badrumsrenoveringen?

    Svar: Generellt så ingår allt material som har med den byggnadstekniska funktionen att göra, i det avtalade, fasta priset avseende badrumsrenoveringen, om ej annat angetts i avtalet. Även utköp och transport av detta material ingår i priset, om ej annat angetts i avtal.

    Sakvaror, ytskikt och inventarier ingår ej i det fasta priset, utan faktureras utöver avtalat pris. Ej heller ingår mängdberäkning, beställning, utköp eller transport av dessa varor i det fasta priset.

    Nedanstående lista är exempel på den typ av material vi står för i samband med badrumsrenoveringen:  

    Sopsäckar o dyl. för bortforsling av byggsopor

    Reglar och andra typer av konstruktionsmässiga stag

    Skruvar, vinkeljärn, plugg och annat som kan kopplas till konstruktioner (ej uppfästningsanordningar, typ konsoler, skruv och plugg etc till inventarier)

    Gipsskivor och andra typer av konstruktionsmässiga byggnadsskivor

    Fyllnadsmaterial till golv (t ex lecakulor).

    Kopparrör

    Avloppsrör

    Rörkopplingar

    Golvbrunnar

    Puts, spackel och alla andra typer av bruk som används i konstruktionerna

    Fuktspärr

    Fiberremsor

    Brunnsmanschett

    Fix

    Fog

    Silikon

    Elkablar

    Eldosor

    Jordfelsbrytare

    Kromade vattenledningsrör

    Rörkopplingar

     

    Nedanstående är exempel på den typ av material som ej ingår i priset som Titania lämnar för att renovera badrummet:

    Kakel

    Klinker

    Kakellister

    Tvättställ (med blandare och vattenlås)

    Blandare

    Väggbricka till blandare

    Duschstänger

    Duschhandtag

    Duschslangar

    Toalettstol

    Duschväggar

    Duschdörrar

    Badkar

    Tvättmaskiner med vattenlåssats

    Torktumlare

    Uppfästninganordningar till badrumsskåp, tvättställ etc. T ex bultar, skruvar, pluggar.

    Armaturer

    Spotlights

    Handdukshängare

    Badrumsskåp

    Eluttag

    Strömbrytare

    Transformatorer till spotlights och dyl.

    Inspektionsluckor

    Slukrist

    Glasbetong

    Monteringsskenor för glasbetong

    Färg

    Dimmers

    Dörrar

    Dörrkarmar

    Dörrtrycken

    Fläktar

    Beslag

    Golvsocklar

    Dörrfoder (lister)

    Fönster

    Fönsterkarmar

    Fönsterfoder

    Andra typer av dekorationslister

    Trösklar

    Lack till tröskel

  • Vilka förberedelser krävs av mig som kund före badrumsrenoveringen påbörjas?

    Svar: För att badrumsrenoveringen skall kunna genomföras på ett smidigt sätt med hög kvalitet på slutresultatet, krävs att Du som kund förbereder Dig och Din bostad inför badrumsrenoveringen. 

    Intäckning och inplastning

    I arbetet som vi åtar oss avseende badrumsrenoveringen, ingår att lägga ut skyddspapp för att skydda golvbeklädnader mot skador samt inplastning av väggar och dörröppningar till övriga delar av bostaden för att försvåra dammspridning under tiden som badrummet renoveras. Vi försöker i möjligaste mån se till att hålla dörrar och fönster stängda för att undvika dammspridning, men om Du som kund vill minska dammspridningen ytterligare eller har tillhörigheter som är extra känsliga för damm, så bör Du täcka in dessa med t ex plast, innan arbetena i Din bostad påbörjas.

    Flyttning befintliga möbler

    Flyttning eller demontering av befintliga möbler för att vi skall kunna utföra vårt arbete ingår inte i vårt arbetsåtaganden och kommer att debiteras extra till Dig som kund, om vi måste utföra dessa arbetsmoment i samband med badrumsrenoveringen.  Flytta därför undan möbler och dylikt innan projektet börjar, så att vi kommer fram när det är dags för byggstart.

    Nycklar och vattenavstängning

    Det är kundens skyldighet att förse oss med extra nycklar och eventuella larmkoder osv för att vi skall få tillgång till bostaden för att kunna utföra vårt arbete. Om badrumsrenoveringen innebär att vi måste stänga av vattnet i hela eller delar av en större fastighet åligger det kunden att förse oss med nycklar eller information om vem som skall kontaktas om detta. Det kan t ex vara styrelsen i bostadsrättsföreningen, fastighetsbolaget eller fastighetsskötare, som skall informeras innan vattnet i fastigheten får eller kan stängas av. 

    Ritning

    Om arbetet med att renovera badrummet involverar specialsättning av kakel, ombyggnation, flyttning av fast inredning (exempelvis WC-stol eller tvättställ) eller montering av inventarier åligger det kunden att tillhandahålla entreprenören en exakt ritning (ingen ungefärlig skiss) på var dessa skall monteras. Det är viktigt att vi har all information innan arbetet startar eftersom t ex förstärkningar av väggar där inventarier skall hänga, dragning av el och rör måste göras innan plattsättningen kommer igång. Att ändra en detalj när arbetet är långt framskridet kan bli mycket kostsamt för Dig som kund.

    Vi får ofta frågan om hur exakt ritningen egentligen behöver vara. Svaret på den frågan är att det beror helt på hur viktiga detaljer är för Dig. Finns bara en bristfällig skiss kommer vi att göra konstruktioner enligt branschpraxis Om ingen skiss finns över exempelvis en gipsinbyggnad av rör så kommer vi att konstruera denna utefter vad vi ser som enklast och bäst vilket ofta är vad kunden har tänkt sig, men i enstaka fall kan innebära problem. Kunden kanske t ex kommer på att han skulle ha en spegel som upptar hela väggen och vi måste specialbygga gipsinbyggnaden för detta. 

    Det är kundens ansvar att tänka efter före vi börjer renovera badrummet när det gäller dessa saker, för det är endast kunden som vet hur han/hon vill ha sitt badrum när det väl är färdigt. Slutresultatet blir ofta bättre om man har tänkt till före, vilket gör att man även slipper onödiga extrakostnader, eftersom alla kostnader till följd av kundens bristande ritningar, belastas kunden.

    Det bästa för att undvika missförstånd är därför att man som kund har en komplett, tydlig och måttsatt ritning, som man överlämnar till arbetsledaren, när arbetet påbörjas med att renovera badrummet. 

    Checklista och byggstart

    Till avtalet bifogas en checklista för t ex färg på fog, sättning av speciella mönster som Du skall fyll i och ge till arbetsledaren vid byggstart, så att denne vet på ett tidigt stadium hur slutresultatet skall se ut.

    Om inget annat har sagts, så startar arbetet 07.30 på utsatt dag för byggstart.

    För frågor på ovanstående, prata med Din kontaktperson på Titania. 

  • Vilka rör räknas som rörstammar?

    Svar: Spilllvattenrör (avloppsrör) och tappvattenrör (kall- och varmvattenrör).

    Även om radiatorrören, alltså de rör som leder varmt vatten till fastighetens element, också har sina stammar så brukar dessa inte räknas med när man säger att man gör ett stambyte. Det varma vatten som går i elementen och elementrören är ett helt annat system än det varmvatten som man har i kranarna och tvättar händerna med.

  • Varför är Titania speciellt bra på att hantera kvarboende?

    Svar: För att vi har lång och dokumenterad vana och erfarenhet av att hantera kvarboende i samband med traditionella och prefabricerade stambyten, badrumsrenoveringar och andra projekt. Till skillnad från vissa andra byggföretag som kanske har gått från nyproduktionssidan till ROT-verksamhet (Renovering, ombyggnation och tillbyggnad), så började Titania som ett renodlat ROT-företag med inriktning mot badrumsrenoveringar och andra renoveringar för privatpersoner. Detta har gjort att vi har lärt oss att se att ett projekt med kvarboende hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare i en fastighet är ett socialt projekt lika mycket som ett rent tekniskt byggprojekt.

    Andra saker som gör att vi är bra på att hantera kvarboende är:

    • Vi har ett kvalitetssystem som inte endast är en pappersprodukt utan faktiskt är integrerat i hur vi arbetar och säkerställer att Ni får så bra kvalitet med så litet antal besiktningsanmärkningar som möjligt när Ni anlitar Titania. Med få besiktningsanmärkningar följer att vi inte behöver störa hyresgästerna eller de boende med åtgärdande av besiktningsanmärkningar, när projektet väl är avslutat, vilket alltid uppskattas av de boende i fastigheten.
    • Vi förstår hur viktigt det är att hålla uppsatta tidsplaner för Dig som fastighetsägare med hyresgäster eller som styrelse för en bostadsättsförening med bostadsrättsinnehavare som skall flytta tillbaka efter avslutat projekt. Vi har därför löpande kommunikation med Dig som beställare angående projektet och vi vidtar kontinuerligt åtgärder som gör att även t ex extrabeställningar, tillval etc kan hållas inom överenskommen tidsram.
    • Vi har solida kundreferenser (se t ex www.reco.se och www.eniro.se), näst högsta kreditvärdighet, AA, från kreditupplysningsföretaget Soliditet och auktorisationer och behörigheter inom alla våra arbetsområden. Detta garanterar att vi gör ett bra jobb som vi vill stå för under många år framöver vilket gör att felanmälningar och service fungerar efter det att projektet är avslutat. Dessutom ger vi långtgående garantier för utförda arbeten. 
    • För oss är Dina behov, krav och önskemål som beställare det viktigaste. Vi vet hur problematiskt det kan vara med stambyten och renoveringar för de boende och vi ser det som vårt jobb att göra boende och hyresgäster så nöjda som möjligt inom ramen för vårt åtagande i samband med projektet. 
  • Är Titania intresserat av samarbetspartners ?

    Svar: Det kan absolut vara intressant för Titania att samarbeta med andra företag för att genomföra t ex fastighetsutvecklingsprojekt. Titania är alltid intresserat av olika typer av samarbeten och idéer som kan vara lönsamma för bägge parter. Under fliken "Vår verksamhet" kan Ni läsa mer om vilka typer av projekt som Titania genomför i dagsläget. 

    Har Ni en idé som Du skulle vilja diskutera med Titania? Skicka ett mejl till info@titania.se så tillser vi att mejlet når rätt person hos oss. Bifoga en så noggrann beskrivning som möjligt av Er idé, ytorna / fastigheten Ni vill utveckla, beskrivning på vilka förutsättningar som gäller samt Era kontaktuppgifter, så kontaktas Ni så fort som möjligt av ansvarig person på Titania.  

  • Görs det någon besiktning efter avslutad badrumsrenovering?

    Svar: Efter det att samtliga arbeten enligt arbetsåtagandet för badrumsrenoveringen är avslutade sker en besiktning i enlighet med praxis i byggbranschen där basfunktionerna i badrummet kontrolleras enligt ett besiktningsprotokoll. Vid denna besiktning närvarar även kunden och kan ta upp eventuella åsikter om badrumsrenoveringen.

    Om arbetet i funktionell mening är utan anmärkning räknas arbetet som godkänt och blir fakturerat samma dag. Entreprenören har därefter 1 vecka på sig att åtgärda eventuella övriga besiktningsanmärkningar. Besiktningsanmärkningar på ett funktionellt godkänt badrum kan t ex vara behov av ifyllnad av fog på vissa ställen, färgflaga bortstött i tak etc d v s kosmetiska anmärkningar som inte inverkar på möjligheten att använda utrymmet. Kunden har rätt att hålla inne en mindre summa av betalningen för fakturan, för att säkerställa att besiktningsanmärkningar åtgärdas. Summan skall endast motsvara den förmodade kostnaden för entreprenörer att åtgärda anmärkningarna, övrigt belopp på fakturan skall betalas senast på förfallodagen.

    Om badrummet däremot skulle underkännas på någon funktionell del vid besiktningen kommer ingen fakturering att ske förrän anmärkningen är åtgärdad av entreprenören. Ovanstående gäller dock ej i sådana fall där Titania ej orsakat underkännandet, t ex om underkännandet beror på sidoentreprenör som anlitats av kunden eller på förseningar i leveranser av varor som kunden ansvarat för med mera.    

  • Hur vet vi att reliningsarbetena som Titania gör utförs korrekt?

    Svar: Du som beställer arbeten av oss på Titania skall alltid kunna känna Dig trygg med att Du får ett slutresultat med funktionella och korrekt utförda arbeten i hållbara kvalitetsprodukter, när arbetena med reliningen/rörinfodringen är slutförda.

    Alla projekt och arbeten vi genomför, utförs av hantverkare med yrkesstolthet som vill att det som de skapar skall hålla i många år framöver. Utöver kompetenta och motiverade medarbetare, har vi ett internt kontrollsystem för att upptäcka eventuella misstag och rätta till dessa i tid, allt för att undvika problem och förseningar för Dig som beställare av reliningsarbeten från Titania.

    Titania är dessutom certifierat enligt den internationella standarden ISO9001 för kvalitetssystem. Detta innebär att vi har ett system där vi gör regelbundna besiktningar av kvalitetskritiska moment under hela produktionstiden. Vårt ISO system utvärderas varje år av en oberoende besiktningsman, vilket gör att kvaliteten alltid hålls på högsta nivå. 

    Samtliga dessa kontroller tillsammans gör att vi generellt har lägre antal besiktningsanmärkningar än andra företag i branschen, vilket gynnar Dig som beställare och de boende i fastigheten under många år framöver.

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält