Närvaroliggare blir kassako för staten

Närvaroliggare blir kassako för staten

Införandet av obligatoriska digitala närvaroliggare till nyår kan bli en mycket lönsam affär för statskassan. – Alla byggherrar ska känna och veta att de kan granskas, säger Lars Osihn som är planerings- och samordningsansvarig på Skatteverket.

Hittills har tre branscher fått obligatoriska närvaroliggare – krogar, frisörer och tvätterier. Inom dessa tre områden har Skatteverket hittills klarat av över 120 000 kontroller.

Från krogbranschen ledde det till att skatteintäkterna ökade med över en miljard kronor 2007 när uppskattningsvis omkring 4 000 heltidsarbeten plötsligt redovisades. Och täta kontroller fortsatte att öka intäkterna. Året efter, 2008, växte skatteintäkterna när ytterligare 2 000 årsarbeten noterades.

– Vi var tuffa i bedömningen och godtog inte bortförklaringar. Folk på platsen registrerades även om de hävdade att de bara fanns där tillfälligt, säger Conny Svensson som är metodansvarig.

Det är därför ytterst viktigt att Skatteverket kan markera sin närvaro på byggmarknaden, menar Lars Osihn. För närvarande pågår ett intensivt arbete bakom kulisserna för att få allt i ordning I början av december i fjol klubbades lagen i riksdagen. Sedan dess har Skatteverket haft en hektisk tid.

Parallellt med själva systemuppbyggandet, it-system och arbetet med tillämpningsföreskrifter som måste hinna remissbehandlas, ser verket över hur de ska klara av alla oannonserade besök på byggarbetsplatser som krävs.

Att det är absolut nödvändigt att branschen känner ett oannonserat besök av Skatteverket skulle kunna komma när som helst, är avgörande för att närvaroliggaren ska få samma effekt som hos krogbranschen.

Men utmaningen för Skatteverket är betydligt mer omfattande inom bygg.

– På en restaurang är det lätt att bara kliva på och se vilka som är i lokalen, säger Lars Osihn. Byggverksamheten är så mycket mer omfattande. Aktörerna är fler, utbredningen av själva projektplatsen kan förflytta sig.

Dessutom inkluderar den nya lagstiftningen även alla bostadsrättsföreningar i landet, något de knappast har hunnit bli uppmärksamma på, tror Skatteverket. Särskilda informationsinsatser kommer därför att riktas mot dem.

Den nya lagstiftningen lägger nämligen hela ansvaret för närvaroliggaren på byggherren. Det är denne som ska hålla med it-utrustning anpassad för uppgiftslämnandet till Skatteverket.

Närvaroliggarna ska föras digitalt och kraven från verkets sida ligger mer på vilka uppgifter som ska ingå snarare än exakt hur arbetstagarnas närvaro noteras.

– I själva teknikfrågan är vi neutrala, säger Conny Svensson.

Det ska finnas möjligheter för byggherrar och entreprenörer att välja det som passar bäst. Antalet uppgifter sammantaget som ska lämnas dagligen är omfattande och måste därför förenklas och automatiseras så långt det går.

Att stämpla in och ut med hjälp av ID06-korten som de flesta redan har är en möjlighet. Att göra det via appar och andra lösningar för mobiler är en annan.

– Det är den enskilde medarbetaren som ser till att hon eller hon redovisas. När Skatteverket kontrollerar ska de kunna se en ögonblicksbild av vilka som finns på plats. Byggherren ansvarar för detta vid vite och är också den som anmäler byggstart och avslutat projekt till Skatteverket.

Däremot är det grundkrav på att närvaroliggaren förs i realtid för ankomst och utgång. Uppgifter som ändras eller läggs till i efterskott redovisas separat i närvaroliggaren.

I stort sett alla yrkesområden som kan förekomma på eller i direkt anknytning till byggarbetsplatsen ska föras in i projektets närvaroliggare, alltså även städning och bevakning. De som transporterar, alltså endast lossar eller lastar, omfattas inte.

Privata projekt under fyra basbelopp slipper föra närvaroliggare.

Källa: byggindustrin.se

Relaterad information

Frågor och svar

Övriga NYHETER

Kontaktformulär

Du måste fylla i alla obligatoriska fält

Offertförfrågan

= obligatoriska fält